Loading...
Ἀγχιβασίην
Ἡ Παιδεία καὶ ἡ Ἐκπαίδευση τὰ τελευταῖα 2,5 χιλίαδες χρόνια
- Ἡ παιδεία εἶναι γιὰ τὴν κοινωνία ὁ ἀκρογωνιαῖος λίθος τῆς ταυτότητάς της καὶ τῆς ὕπαρξής της.
- Ὡς ἐκ τούτου, ὅλες οἱ ἐξουσίες, ὅπως μᾶς διδάσκει ἡ Ἱστορία τὰ τελευταῖα 2.500 χρόνια, θέλουν νὰ τὴν χειραγωγήσουν πρὸς ἴδιον ὄφελος ἑκάστη, γιὰ τὴν ἐνίσχυσή τους καὶ ἀναπαραγωγή τους.
- Ὁ σημερινὸς τρόπος παραγωγῆς προσβλέπει στὴν Παιδεία:
- α. γιὰ τὴν κερδοφορία του, μέσῳ τῆς ἰδιωτικοποίησής της, ἀφ' ἑνὸς καὶ
- β. γιὰ τὴν ἀναπαραγωγή του, μέσῳ τῶν καταλλήλων προγραμμάτων σπουδῶν, γιὰ τὴν προώθηση τῶν ἰδεολογιῶν του:
- (I) τῆς «ἰδιοκτησίας»,
- (II) τῆς «ἐργασιακῆς κατάρτισης-κατάταξης» καὶ
- (III) τοῦ «ἀνταγωνισμοῦ» ἀφ' ἑτέρου.
- Ὁ Πλάτων στὸν Πρωταγόρα, διὰ στόματος Σωκράτους, μᾶς ἀποδεικνύει πὼς ἡ γνώση, ἡ μάθηση, ἡ παιδεία, δηλαδὴ γενικώτερα ἡ «Ἀρετή», αὐταναιροῦνται ὡς τέτοια ὅταν διδάσκονται ἐπὶ πληρωμῇ καὶ ἀποβλέπουν στὸ κέρδος.
- Ἡ παιδεία μόνον ὡς ἐλεύθερη, δημόσια, δωρεάν, καθολικὴ καὶ κλασσικὴ μπορεῖ νὰ ἐπιτελέσει τὸν σκοπό της, δηλαδὴ νὰ δημιουργήσει μιὰ κοινωνία εὐτυχίας, δικαιοσύνης καὶ ἰσότητας.
- Τὸ κόστος αὐτῆς τῆς πραγματικῆς παιδείας εἶναι χαμηλὸ ἕως μηδαμινό, ἂν ἀφαιρέσουμε τὸ κόστος ὁρισμένων προϊόντων σκοπιμοτήτων, τὸ κόστος τῆς ἔρευνας γιὰ «ὅπλα» καὶ ἄλλα «ἑταιρικὰ προϊόντα», καθὼς καὶ τὸ κόστος τῆς ἐκπαίδευσης γιὰ τὴν κατάρτιση μελλοντικῶν ἐργαζομένων, μὲ τὰ ὁποῖα ἔντεχνα καὶ ὑποκριτικὰ χρεώνουν σήμερα τὴν παιδεία!