Loading...

ΑΓΧΙΒΑΣΙΗΝ

ΟΙ ΔΙΑΣΤΡΟΦΕΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
ΑΝΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ ΤΗΣ ΠΡΑΞΗΣ
Ἀγχιβασίην

Οἱ διαστροφὲς τοῦ Λόγου

καὶ οἱ ἀνακολουθίες τῆς Πράξης

«Εἰ μὴ παρὰ πάντα καιρὸν ἐπανοίσεις ἕκαστον τῶν πραττομένων ἐπὶ τὸ τέλος τῆς φύσεως, ἀλλὰ προκαταστρέψεις εἴτε φυγὴν εἴτε δίωξιν ποιούμενος εἰς ἄλλο τι, οὐκ ἔσονταί σοι τοῖς λόγοις αἱ πράξεις ἀκόλουθοι». Ἐπίκουρος Κ.Δ. 26

Τὰ ψεύδη, οἱ ταυτολογίες, οἱ παραλογισμοὶ καὶ οἱ ἀσυναρτησίες, εἶναι οἱ βασικὲς «διαστροφὲς» σκέψης καὶ λόγου, ποὺ ὁδηγοῦν τὸν ἄνθρωπο σὲ πράξεις ἀντιφατικὲς καὶ ἀσυνεπεῖς μὲ τοὺς λόγους του.

Ποῖοι, πότε καὶ γιατί παράγουν τέτοιες διαστροφὲς λόγου;

Ἂς δοῦμε ἀρχικὰ τοὺς γενικοὺς παράγοντες ποὺ συντελοῦν στὴν παραγωγὴ αὐτῶν τῶν διαστροφῶν:

  • ἡ σωματική, διανοητικὴ καὶ ψυχολογικὴ κατάσταση
  • ἡ ἔλλειψη παιδείας
  • ἡ κοινωνικὴ θέση
  • ἡ ἰδεολογικὴ τοποθέτηση
  • τὰ ἀτομικὴ ἢ ὁμαδικὰ συμφέροντα

Στὴν συνέχεια, ἂς δοῦμε τὰ εἴδη τῶν «διαστροφῶν» ὡς πρὸς τὰ ὑποκείμενα, τὰ ἐπαγγέλματα, τὶς προθέσεις, τοὺς σκοπούς, τὶς ἐπιδιώξεις τους, τὰ ὁποῖα εἶναι τὰ ἑξῆς:

  • τύπου «δικηγόρων, ρητόρων»
  • τύπου «γιατρῶν»
  • τύπου «ἐμπόρων»
  • τύπου «πολιτικῶν»
  • τύπου «ἐπιστημόνων»
  • τύπου «Ἱερέων ἄλλων δογμάτων»
  • τύπου «ἐρωτευμένων»
  • τύπου «ἑταίρων, (πόρνες)»
  • τύπου «ἐξουσίας (ἐξουσιαστῶν - ὑπηκόων)»
  • τύπου «βλακείας (καθυστερημένων, παραληρούντων, ἀποβλακωμένων)»

Δικηγόροι, Ρήτορες, οἱ ἐπαγγελματίες ψεῦτες

Οἱ διαστροφὲς τύπου «δικηγόρων» εἶναι αὐτὲς ὅπου τὸ ἐπάγγελμα ἢ ἡ ἰδιότητα τοῦ ὑποκειμένου, λόγῳ σκοποῦ, τὸν ὁδηγοῦν στὴν χρήση παραπλανητικῶν ρητορικῶν σχημάτων καὶ ἄλλων εὑρημάτων, μὲ ἀποτέλεσμα ὁ λόγος τους νὰ εἶναι γεμᾶτος ὅλων τῶν εἰδῶν τὶς διαστροφές.

Γιατροί, οἱ ἐξ ἀγνοίας ψεῦτες

Οἱ γιατροί, ἐφ' ὅσον δὲν πέφτουν στὴν ἑπόμενη κατηγορία ψευτῶν (τύπου ἐμπόρων), εἶναι οἱ ψεῦτες τῆς ἄγνοιάς τους. Ἡ Ἰατρικὴ προσεγγίζει τὸ ἀνθρώπινο σῶμα μὲ μηχανιστικὲς λογικές, χωρὶς νὰ μπορεῖ νὰ τὸ δεῖ στὴν πραγματική του διάσταση, μὲ ἀποτέλεσμα οἱ διαγνώσεις τῶν γιατρῶν νὰ εἶναι γιὰ γέλια καὶ γιὰ κλάματα. Ἀναφέρω μερικὰ παραδείγματα ἐνδεικτικά: Ὅταν πηγαίνεις στὸν γιατρὸ καὶ τοῦ λὲς «ἔχω ἕναν πόνο στὸ πόδι» (στὸ ἰσχίο), αὐτὸς κατόπιν ἐξετάσεων καὶ πολλῆς σκέψεως σοῦ κάνει τὴν διάγνωση «ἰσχυαλγία» , δηλαδὴ ἄλγος (=πόνο) στὸ ἰσχίο, μ' ἄλλα λόγια, ὅ,τι τοῦ εἶπες ἐσύ. Ἄλλο παράδειγμα, οἱ λάθος διαγνώσεις, τὰ λάθος συνταγολόγια, οἱ λάθος συμβουλές, οἱ λάθος εγχειρήσεις, ... Ὁ κατάλογος εἶναι ἀτελείωτος.

Ἔμποροι, οἱ ψεῦτες τοῦ κέρδους

Ἡ κατηγορία αὐτῶν τῶν διαστροφῶν τοῦ λόγου (τύπου ἐμπόρων) εἶναι τόσο γνωστὴ καὶ οἰκεῖα σὲ ὅλους μας, ποὺ ὅ,τι καὶ νὰ γράψω ἐδῶ ἐγώ, εἶναι λίγο καὶ λειψό.

Πολιτικοί, οἱ κατ' ἐξοχὴν ψεῦτες

Οἱ «λόγοι» τῶν πολιτικῶν ἔχουν μείνει στὴν Ἱστορία ὡς ἀξεπέραστα δείγματα ἀσυναρτησίας καὶ ψευτιᾶς.

Ἐπιστήμονες, οἱ ψεῦτες μιᾶς ἄλλης ἐποχῆς

Ὅσο «προοδεύουν» οἱ ἐπιστῆμες, οἱ ἐπιστήμονες περασμένων δεκαετιῶν εἶναι τόσο ξεπερασμένοι, ποὺ διαβάζουμε μόνο τὶς βιογραφίες τους ἢ ἂν ἔγραψαν κάτι ὡραῖο φιλοσοφικοῦ περιεχομένου.

Ἱερεὶς ἄλλων δογμάτων, οἱ ἀσυνείδητοι ψεῦτες

Οἱ διαστροφὲς τύπου «Ἱερέων ἄλλων δογμάτων» εἶναι αὐτὲς ὅπου τὸ ἐπάγγελμα ἢ ἡ κοινωνικὴ θέση ὑποβάλλουν στὸ ὑποκείμενο ἕνα καθ᾿ ὅλα ψευδὲς νοητικὸ πλαίσιο (δόγματα καὶ αὐθαιρεσίες). Ὅλες οἱ προτάσεις ποὺ παράγονται ἀπὸ αὐτὸ «ἐξ ἀρχῆς» εἶναι ψευδεῖς, ταυτολογίες, παραλογισμοὶ ἢ καὶ ἀσυναρτησίες. Τὸ ὑποκείμενο ἐνδέχεται νὰ συνειδητοποιεῖ τὴν Διαστροφή ἢ καὶ ὄχι.

Ἐρωτευμένοι, ὅσοι λένε γλυκερὰ ψέματα

Οἱ «διαστροφὲς λόγου» τῶν ἐρωτευμένων ἀκούγονται πολὺ εὐχάριστα ὅσο διαρκεῖ ὁ «Ἔρως»!

Πόρνες, ἑταῖρες καὶ πουτάνες, οἱ πληρωμένοι ψεῦτες

Στὴν κατηγορία αὐτῶν τῶν διαστροφῶν λόγου, κάθε ἀσυναρτησία καὶ κάθε ὑποκρισία στὸν βωμὸ τοῦ πληρωμένου ἔρωτα, εἶναι θεμιτές. Ἐδῶ, τὸ σκηνικὸ καθίσταται πιὸ πολύπλοκο, καθ᾿ ὅσον οἱ δύο συναλλασσόμενοι, ἐνῷ γνωρίζουν πὼς «ὅλα εἶναι ἕνα ψέμα», προσποιοῦνται πὼς ὅλα εἶναι ἀλήθεια.

Τὸ ψέμα τῆς ἐξουσίας

Ὅπου ἔχουμε ἱεραρχικὴ δομή, τὸ ψέμα ἀπὸ πάνω πρὸς τὰ κάτω ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴν διατήρησή της, ἐνῷ τὸ ἀντίστροφο ἔχει νὰ κάνει μὲ τὴν ἀνατροπή της. Ἐξουσιαστὲς καὶ ἐξουσιαζόμενοι ψεύδονται συνεχῶς ἀλλήλοις γιὰ τὴν ἐπίτευξη τῶν παραπάνω στόχων.

Τὸ ψέμα τῆς βλακείας

Ἄνθρωποι μὲ διάφορες βλάβες, ἐπίκτητες ἢ κληρονομικές, νοητικὲς ἢ ψυχικές, παραληροῦν σήμερα γύρῳ μας, συναγωνιζόμενοι τὰ μωρά, τὰ νήπια καὶ τοὺς ξεμωραμένους τῆς τρίτης ἡλικίας.

Ὄχι μόνο δὲν ἀποκλείεται, ἀλλὰ εἶναι καὶ τὸ πιὸ πιθανό, «ὁ καθένας μας» νὰ ἀνήκει σὲ περισσότερες ἀπὸ μία «κατηγορία ψεύδους».


Ἀγχιβασίην