Εἰσαγωγὴ στὰ Ἀναλυτικὰ Πρότερα Α' τοῦ Ἀριστοτέλους
(Περίληψη τῶν κεφαλαίων 1 ἕως 9)
Ὁρισμοί
Λόγος δέ ἐστι φωνὴ σημαντική, ἧς τῶν μερῶν τι σημαντικόν ἐστι κεχωρισμένον (Π. Ε. 16b.26)
Πρότασις μὲν οὖν ἐστὶ λόγος καταφατικὸς ἢ ἀποφατικός τινος κατά τινος· οὗτος δὲ ἢ καθόλου ἢ ἐν μέρει ἢ ἀδιόριστος (Ἀν. προτέρων Α΄ 24a.16)
Ὅρον δὲ καλῶ εἰς ὃν διαλύεται ἡ πρότασις, οἷον τό τε κατηγορούμενον καὶ τὸ καθ᾿ οὗ κατηγορεῖται, προστιθεμένου [ἢ διαιρουμένου] τοῦ εἶναι ἢ μὴ εἶναι (Ἀν. προτέρων Α΄ 24b.16)
Συλλογισμὸς δέ ἐστι λόγος ἐν ᾧ τεθέντων τινῶν ἕτερόν τι τῶν κειμένων ἐξ ἀνάγκης συμβαίνει τῷ ταῦτα εἶναι. λέγω δὲ τῷ ταῦτα εἶναι τὸ διὰ ταῦτα συμβαίνειν, τὸ δὲ διὰ ταῦτα συμβαίνειν τὸ μηδενὸς ἔξωθεν ὅρου προσδεῖν πρὸς τὸ γενέσθαι τὸ ἀναγκαῖον. (Ἀν. προτέρων Α΄ 24b.18)
Τὰ εἴδη τῆς «πρότασις»
Ἀπὸ «συλλογιστικῆς» (λογικῆς) ἀπόψεως (ὄχι ἀπὸ γραμματικῆς ἢ ἑρμηνευτικῆς), ἡ πρότασις «Χ Ψ» δύο ὅρων, τοῦ Χ καὶ τοῦ Ψ, μὲ τὸ «Χ» νὰ κατηγορεῖ τὸν «Ψ», μπορεῖ νὰ εἶναι:
- ἤ «καθόλου»· ἡ κατηγορία Χ ὑπάρχει παντὶ τῷ Ψ.
- ἢ «ἐν μέρει»· ἡ κατηγορία Χ ὑπάρχει τινὶ τῷ Ψ,
(ὁ «ἀδιόριστος» ἀκολουθεῖ τὴν ἴδια δομὴ με τὸν «ἐν μέρει» στὸν συλλογισμό) - ἤ «κατηγορικὸς»· ἡ κατηγορία Χ ὑπάρχει, μέρος τοῦ ὁποίου εἶναι ὁ καταφατικὸς
- ἢ «στερητικὸς»· ἡ κατηγορία Χ δέν ὑπάρχει, μέρος τοῦ ὁποίου εἶναι ὁ ἀποφατικός
Συμβολίζεται «Χ Ψ» ὅπου Τὸ Χ εἶναι ἡ κατηγορία καὶ τὸ Ψ αὐτὸ τὸ ὁποῖο κατηγορῆται.
Ἄρα κάθε λόγος (πρότασις) θὰ εἶναι:
- ἤ «καθόλου κατηγορικὸς» «Τὸ Χ παντὶ τῷ Ψ ὑπάρχει/εἶναι/κατηγορεῖ»
- ἤ «καθόλου στερητικὸς» «Τὸ Χ μηδενὶ τῷ Ψ» ἢ «Τὸ Χ παντὶ τῷ Ψ μὴ ὑπάρχει»
- ἤ «ἐν μέρει κατηγορικὸς» «Τὸ Χ τινὶ τῷ Ψ ὑπάρχει»
- ἤ «ἐν μέρει στερητικὸς» «Τὸ Χ τινὶ τῷ Ψ μὴ ὑπάρχει»
Δηλαδή μία «πρόταση» δύο ὅρων ἢ εἶναι «καθόλου κατηγορική» ἢ εἶναι «καθόλου στερητική» ἢ εἶναι «ἐν μέρει κατηγορική» ἢ «ἐν μέρει στερητική».
Δὲν μᾶς ἐνδιαφέρει τὸ «κατηγορούμενο» καὶ τὸ «ὑποκείμενο» μὲ τὴν γραμματική ἔννοια διότι ὡς γνωστόν στὴ λογική αὐτὰ τὰ δύο ἀντιστρέφονται.
Μᾶς ἐνδιαφέρει μόνο ὁ τρόπος ποὺ κατηγορεῖ τὸ ἕνα «ὄνομα» τὸ ἄλλο «ὄνομα» καί τοὔμπαλιν.
Οἱ ἀντιστροφὲς «λόγου»
Οἱ «ἀντιστροφὲς τοῦ λόγου» εἶναι ἀπαραίτητες γιὰ τοὺς συλλογισμούς τοῦ δευτέρου καὶ τοῦ τρίτου σχήματος. Τὸ δεύτερο καὶ τρίτο σχῆμα δὲν δίνει ποτὲ «τέλειο» συλλογισμὸ. Μέσῳ αὐτῶν ὁδηγούμαστε στὸ πρῶτο σχῆμα ὅπου ἐνδέχεται νὰ ἔχουμε συλλογισμό. (Ἀν. Πρ. Α΄ 25a.5)
- καθόλου στερητικὸς → ἀντιστρέφεται → καθόλου στερητικὸς
ἡδονὴ μηδενὶ ἀγαθῷ → ἀντιστρέφεται → ἀγαθὸν μηδεμιᾷ ἡδονῇ
- καθόλου κατηγορικὸς → ἀντιστρέφεται → ἐν μέρει κατηγορικὸς
ἡδονὴ παντὶ ἀγαθῷ → ἀντιστρέφεται → ἀγαθὸν τινὰ ἡδονῇ - ἐν μέρει κατηγορικὸς → ἀντιστρέφεται → ἐν μέρει κατηγορικὸς
ἡδονὴ τινὶ ἀγαθῷ → ἀντιστρέφεται → ἀγαθὸν τινὰ ἡδονῇ - ἐν μέρει στερητικὸς δὲν ἀντιστρέφεται σὲ κάποιες περιπτώσεις!
ὅταν ἀντιστρέφεται, ἀντιστρέφεται σὲ ἐν μέρει στερητικόν.
ἄνθρωπος τινὶ ζώῳ μὴ ὑπάρχει →; δὲν ἀντιστρέφεται
λευκὸν τινὶ ζώῳ μὴ ὑπάρχει → ἀντιστρέφεται → ζῶον τινὶ λευκῷ μὴ ὑπάρχει
Συλλογισμὸς μιᾶς προκείμενης
«Συλλογισμὸς δέ ἐστι λόγος ἐν ᾧ τεθέντων τινῶν ἕτερόν τι τῶν κειμένων ἐξ ἀνάγκης συμβαίνει τῷ ταῦτα εἶναι».
Σύμφωνα μὲ τὸν ὁρισμὸ, στοιχειώδη συλλογισμό μιᾶς προκείμενης ἔχουμε:
- στὴν «Ἀντίφαση» → ἡ μία πάντα εἶναι ἀληθής
- στὴν «Ἀντιστροφή» → ἀναγκαία ὅπως περιγράφετε στὰ κεφ. 2 καὶ 3 τῶν Ἀν. Πρ. Α΄ (25a.5)
- στὴν «Διαίρεση» → τὸ γένος κατηγορεῖ καθολικῶς τὸ εἶδος καὶ τὸ εἶδος μερικῶς τὸ γένος.
Τὰ τρία Ἀριστοτελικὰ σχήματα τῶν συλλογισμῶν τριῶν ὅρων
Μὲ τὴν «πρώτη πρόταση» (τὸν «λόγο τοῦ μείζονος»), δηλαδὴ ὅταν ἔχουμε τὴν πρώτη προκείμενη δὲν ξέρουμε σὲ ποιὸ σχῆμα εἴμαστε! (καὶ τὰ τρία εἶναι ὑποψήφια). Περιμένουμε τὴ «δεύτερη πρόταση» (τὸν «λόγο τοῦ ἐλάττονος» ) γιὰ νὰ δοῦμε ποιὸς εἶναι ὁ «μέσος ὄρος». Μὲ γνωστὸ πλέον τὸν «μέσος ὄρος» στὶς δύο προκείμενες ξέρουμε σὲ ποιὸ ἀπὸ τὰ τρία σχήματα συλλογισμοῦ βρισκόμαστε!
Στὴ συνέχεια χαρακτηρίζουμε τὶς προκείμενες μὲ ἕναν ἀπὸ τοὺς τέσσερις συντελεστές
(1.«καθόλου κατηγορικὸς», 2.«καθόλου στερητικὸς»,
3.«ἐν μέρει κατηγορικὸς», 4.«ἐν μέρει στερητικὸς»)
καὶ ἔτσι ὁδηγούμαστε στὴν διαδικασία τοῦ συλλογισμοῦ, σύμφωνα μὲ τοὺς πίνακες ποὺ ἀκολουθοῦν.
Σχῆμα Πρῶτον
Ὅταν οὖν ὅροι τρεῖς οὕτως ἔχωσι πρὸς ἀλλήλους ὥστε:
τὸν ἔσχατον ἐν ὅλῳ εἶναι τῷ μέσῳ καὶ τὸν μέσον ἐν ὅλῳ τῷ πρώτῳ ἢ εἶναι ἢ μὴ εἶναι, ἀνάγκη τῶν ἄκρων εἶναι συλλογισμὸν τέλειον (Ἀναλυτικῶν προτέρων Α΄ 25b.34)
καλῶ δὲ μέσον μὲν ὃ καὶ αὐτὸ ἐν ἄλλῳ καὶ ἄλλο ἐν τούτῳ ἐστίν, ὃ καὶ τῇ θέσει γίνεται μέσον· ἄκρα δὲ τὸ αὐτό τε ἐν ἄλλῳ ὂν καὶ ἐν ᾧ ἄλλο ἐστίν.
«εἰ γὰρ τὸ Α κατὰ παντὸς τοῦ Β καὶ τὸ Β κατὰ παντὸς τοῦ Γ, ἀνάγκη τὸ Α κατὰ παντὸς τοῦ Γ κατηγορεῖσθαι·
(Τὸ Α παντὶ τῷ Β, Τὸ Β παντὶ τῷ Γ → Τὸ Α παντὶ τῷ Γ)
«ὁμοίως δὲ καὶ εἰ τὸ μὲν Α κατὰ μηδενὸς τοῦ Β, τὸ δὲ Β κατὰ παντὸς τοῦ Γ, ὅτι τὸ Α οὐδενὶ τῷ Γ ὑπάρξει»
(Τὸ Α μηδενὶ τῷ Β, Τὸ Β παντὶ τῷ Γ → Τὸ Α μηδενὶ τῷ Γ)
Τὸ πρῶτο σχῆμα Α Β Γ ὅπου τὸ Β εἶναι ὁ «μέσος» καὶ τὰ Α καὶ Γ ὁ «πρῶτος» καὶ ὁ «ἔσχατος», τὰ δύο ἄκρα, τὰ ὁποῖα θὰ βγάλουν ἢ δὲν θὰ βγάλουν τέλειο συλλογισμό.
«τὸν ἔσχατον ἐν ὅλῳ εἶναι τῷ μέσῳ καὶ τὸν μέσον ἐν ὅλῳ τῷ πρώτῳ ἢ εἶναι ἢ μὴ εἶναι, ἀνάγκη τῶν ἄκρων εἶναι συλλογισμὸν τέλειον»
Οἱ προτάσεις τοῦ πρώτου σχήματος εἶναι:
Α Β
Β Γ
Τὸ σχῆμα αὐτὸ εἶναι τὸ μόνο ποὺ βγάζει τέλειο συλλογισμό.
Σχῆμα Δεύτερο
Τὸ δεύτερο σχῆμα Μ Ν Ξ ὅπου Μ εἶναι ὁ μέσος καὶ ὁ ὁποῖος κατηγορεῖ καὶ τὸν Ν καὶ τὸν Ξ. «τὸ αὐτὸ τῷ μὲν παντὶ τῷ δὲ μηδενὶ ὑπάρχῃ, ἢ ἑκατέρῳ παντὶ ἢ μηδενί»
Οἱ προτάσεις μας εἶναι:
Μ Ν
Μ Ξ
Στὴν περίπτωση αὐτὴ δὲν ἔχουμε ποτὲ τέλειο συλλογισμό ἀλλὰ σὲ κάποιες περιπτώσεις ἔχουμε ἀτελῆ ἀφοῦ κάνουμε ἀντιστροφὴ τῶν ὅρων τῆς μιᾶς πρότασης καὶ πᾶμε στὸ πρῶτο σχῆμα.
Σχῆμα Τρίτο
Καὶ τέλος τὸ τρίτο σχῆμα Π Ρ Σ, ὅπου Σ εἶναι ὁ μέσος ὅρος καὶ ὁ ὁποῖος κατηγορεῖται καὶ ἀπὸ τὸ Π καὶ τὸ Ρ. «τῷ αὐτῷ τὸ μὲν παντὶ τὸ δὲ μηδενὶ ὑπάρχῃ, ἢ ἄμφω παντὶ ἢ μηδενί»
Οἱ προτάσεις μας εἶναι:
Π Σ
Ρ Σ
καὶ στὴν περίπτωση αὐτὴ δὲν ἔχουμε ποτὲ τέλειο συλλογισμό ἀλλὰ σὲ κάποιες περιπτώσεις ἔχουμε ἀτελῆ ἀφοῦ κάνουμε ἀντιστροφὴ τῶν ὅρων τῆς μιᾶς πρότασης καὶ πᾶμε στὸ πρῶτο σχῆμα.
Κανόνες συλλογισμοῦ
- Στὸ συμπέρασμα ὁ «ἐλάττων» εἶναι αὐτὸς ὁ ὁποῖος κατηγορεῖται καὶ ὁ «μείζων» εἶναι ἡ κατηγορία. Σὲ πολὺ λίγες ἐξαιρέσεις ἔχουμε τὴ δυνατότητα ἀντιστροφῆς μείζονος_ἐλάττονος στὸ συμπέρασμα.
- Ὁ ἔλεγχος ποὺ εἶναι καὶ αὐτὸς ἕνας συλλογισμὸς γίνεται μὲ δύο τρόπους εἴτε δι ἐκθέσεως (δεικνύναι) ἢ «εἰς τὸ ἀδύνατον ἄγοντας», με τὴν θέσιν τῆς ἀντιφάσεως τοῦ συμπεράσματος.
- Ἐὰν καὶ οἱ δύο προκείμενες, εἶναι «ἐν μέρει» δὲν ὑπάρχει πότε συλλογισμός.
Παρατηρήσεις
- Ὅλα τὰ παραπάνω ἰσχύουν γιὰ τὴν περίπτωση ὅπου οἱ «προκείμενες» εἶναι τοῦ «ἁπλοῦ ὑπάρχειν». Γιὰ τὴν περίπτωση τοῦ «ἀναγκαίου» (ἡ ἀδυνάτου) καὶ τοῦ «ἐνδέχεσθαι» (ἢ τοῦ ὑπάρχειν ἢ τοῦ ἀναγκαῖον ἢ τοῦ ἐνδεχομένου), ὡς τελεστὲς τῶν προκειμένων, ἡ πολυπλοκότητα αὐξάνει καὶ καὶ ἡ περιγραφή της ἐκφεύγει τοῦ παρόντος σημειώματος.
- Ἐκτὸς τοῦ παρόντος ἐπίσης εἶναι καὶ τὸ πῶς διαμορφώνονται οἱ συλλογισμοὶ ὅταν οἱ κατηγορίες εἶναι τοῦ τύπου πού ἐπιδέχονται τὸ «μᾶλλον καὶ ἧττον» καθὼς καὶ τὸ «πρότερον-ὕστερον», καθὼς καὶ οἱ κατηγορίες τῆς «κίνησης» καὶ τοῦ «ἔχειν», καθὼς ἐπίσης καὶ «ὅσα τῶν ἐναντίων ἐστιν ἀνὰ μέσον».
- Σὲ τέσσερις περιπτώσεις, ἔχουμε ἀντίστροφο συλλογισμό, δηλαδὴ κατηγορεῖ ὁ «ἐλάττων» τὸν «μείζονα».
Σχῆμα Πρῶτον Νο 15
Σχῆμα Δευτερον Νο 8
Σχῆμα Τρίτον Νο 3 καὶ 10
Σχῆμα Πρῶτον |
Α Β Γ |
|||
Α (ΑΚΡΟΝ, ΠΡΩΤΟΣ, ΜΕΙΖΩΝ) |
Β (ΜΕΣΟΣ) |
Γ (ΑΚΡΟΝ, ΕΣΧΑΤΟΣ, ΕΛΑΤΤΩΝ) |
||
Α/Α | ΛΟΓΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΛΑΤΤΟΝΟΣ |
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΕΣ ΤΡΙΩΝ ΟΡΩΝ |
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ |
ΕΣΤΑΙ |
1 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
→ ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ | ΝΑΙ |
2 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
→ ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ | ΝΑΙ |
3 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ |
ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΙΠΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ ΝΑΙ ΓΑ |
4 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ |
ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΓΡΑΜΜΗ-ΙΑΤΡΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΓΡΑΜΜΗ-ΜΟΝΑΣ |
ΟΧΙ |
5 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
→ ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Γ (ΚΑΙ ΑΤΟΠΟΝ ΕΙ...Α ΜΗΔΕΝΙ Γ) |
ΝΑΙ |
6 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
→ ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ (ΚΑΙ ΑΤΟΠΟΝ ΕΙ...Α ΠΑΝΤΙ Γ) |
ΝΑΙ |
7 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
ΑΓΑΘΟΝ-ΕΞΙΣ-ΦΡΟΝΗΣΙΣ ΑΓΑΘΟΝ-ΕΞΙΣ-ΑΜΑΘΕΙΑ |
ΟΧΙ |
8 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ Β ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ |
ΛΕΥΚΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΚΥΚΝΟΣ ΛΕΥΚΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΚΟΡΑΞ |
ΟΧΙ |
9 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ |
ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΘΗΛΑΣΤΙΚΟΝ |
ΟΧΙ |
10 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ |
ΑΨΥΧΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΚΥΚΝΟΣ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
11 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΣ-ΙΠΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
12 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ |
ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΣ-ΙΠΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
13 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΣ-ΙΠΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
14 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ |
ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΣ-ΙΠΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
15 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ |
ΖΩΟΝ-ΜΕΛΑΝ-ΚΥΚΝΟΣ ΖΩΟΝ-ΜΕΛΑΝ-ΧΙΩΝ |
ΟΧΙ ΝΑΙ ΓΑ |
16 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Β ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΚΥΚΝΟΣ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΧΙΩΝ |
ΟΧΙ |
Σχῆμα Δεύτερον
τὸ αὐτὸ τῷ μὲν παντὶ τῷ δὲ μηδενὶ ὑπάρχῃ, ἢ ἑκατέρῳ παντὶ ἢ μηδενί (Ἀναλυτικῶν προτέρων Α΄ 26b.35)
Σχῆμα Δεύτερον |
Μ Ν Ξ |
||||
Μ (ΜΕΣΟΣ) |
Ν (ΑΚΡΟΝ, ΠΡΩΤΟΣ, ΜΕΙΖΩΝ) |
Ξ (ΑΚΡΟΝ, ΕΣΧΑΤΟΣ, ΕΛΑΤΤΩΝ) |
|||
Α/Α | ΛΟΓΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΛΑΤΤΟΝΟΣ |
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΕΣ ΤΡΙΩΝ ΟΡΩΝ |
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΕΣ → α΄ ΣΧ. | ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ |
ΕΣΤΑΙ |
1 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ (2) →ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ | ΝΑΙ |
2 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
→... ΤΟ Ξ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ (2) →...ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν |
→ΤΟ Ξ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν→ ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
ΝΑΙ |
3 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΟΥΣΙΑ-ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΟΥΣΙΑ-ΖΩΟΝ-ΑΡΙΘΜΟΣ |
ΟΧΙ |
4 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΓΡΑΜΜΗ-ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΓΡΑΜΜΗ-ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
5 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
→ ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ (6) → ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Ν ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠΑΡΧΕΙ | ΝΑΙ |
6 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
→ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν →...ΕΙ ΤΟ Ν ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ → ΑΤΟΠΟΝ→ → ΤΟ Ν ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
ΝΑΙ |
7 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΘΗΛΑΣΤΙΚΟ-ΕΝΥΔΡΟ-ΔΕΛΦΙΝΙ ΘΗΛΑΣΤΙΚΟ-ΕΝΥΔΡΟ-ΕΛΑΦΙ |
ΟΧΙ |
8 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΟΥΣΙΑ-ΜΟΝΑΣ ΖΩΟΝ-ΟΥΣΙΑ-ΕΠΙΣΤΗΜΗ |
ΟΧΙ ΝΑΙ ΞΝ |
9 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
10 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
11 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΑΨΥΧΟΝ |
ΟΧΙ |
12 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΑΨΥΧΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΚΥΚΝΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
13 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΙΠΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ-ΚΥΚΝΟΣ ΙΠΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ-ΚΟΡΑΞ |
ΟΧΙ |
14 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
15 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ |
ΟΧΙ |
16 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ν ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΟΥΣΙΑ-ΚΟΡΑΞ ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΚΟΡΑΞ |
ΟΧΙ |
Σχῆμα Τρίτον
τῷ αὐτῷ τὸ μὲν παντὶ τὸ δὲ μηδενὶ ὑπάρχῃ, ἢ ἄμφω παντὶ ἢ μηδενί (Ἀναλυτικῶν προτέρων Α΄ 28a.10)
Σχῆμα Τρίτον |
Π Ρ Σ |
||||
Π (ΑΚΡΟΝ, ΠΡΩΤΟΣ, ΜΕΙΖΩΝ) |
Ρ (ΑΚΡΟΝ, ΕΣΧΑΤΟΣ, ΕΛΑΤΤΩΝ) |
Σ (ΜΕΣΟΣ) |
|||
Α/Α | ΛΟΓΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΛΑΤΤΟΝΟΣ |
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΕΣ ΤΡΙΩΝ ΟΡΩΝ |
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΕΣ → α΄ ΣΧ. | ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ |
ΕΣΤΑΙ |
1 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ (5) → ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ (ΚΑΙ ΑΤΟΠΟΝ) |
ΝΑΙ |
2 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ (6) → ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. | ΝΑΙ |
3 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΖΩΟΝ-ΑΨΥΧΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ |
ΟΧΙ ΝΑΙ ΡΠ |
4 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΑΨΥΧΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΙΠΠΟΣ-ΑΨΥΧΟΝ |
ΟΧΙ |
5 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ (5) → ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ | ΝΑΙ |
6 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
...→ ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ (5) ...→ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Π |
→ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Π→ → ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
ΝΑΙ |
7 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
→...ΕΙ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ρ →... ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ (ΑΤΟΠΟΝ) → ΑΡΑ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. |
ΝΑΙ |
8 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΕΜΨΥΧΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΖΩΟΝ ΕΜΨΥΧΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ-ΖΩΟΝ |
ΟΧΙ |
9 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ (6) → ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. | ΝΑΙ |
10 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΑΓΡΙΟΝ ΖΩΟΝ-ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΑΓΡΙΟΝ |
ΟΧΙ ΝΑΙ ΡΠ |
11 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Ρ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΑΓΡΙΟΝ ΖΩΟΝ-ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΑΓΡΙΟΝ |
ΟΧΙ |
12 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΑΨΥΧΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
13 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΑΝΘΡΩΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΑΨΥΧΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
14 | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΚΟΡΑΞ-ΖΩΟΝ-ΛΕΥΚΟΝ ΚΟΡΑΞ-ΛΙΘΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
15 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
16 | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ |
ΟΧΙ | ΖΩΟΝ-ΙΠΠΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ ΖΩΟΝ-ΛΙΘΟΣ-ΛΕΥΚΟΝ |
ΟΧΙ |
ΑΠΟ ΤΑ 48 «ΕΙΔΗ» ΜΟΝΟ ΣΤΑ 14 ΓΙΝΕΤΑΙ ΣΥΛΛΟΓΙΣΜΟΣ
ΣΧΗΜΑ | ΛΟΓΟΣ ΜΕΙΖΟΝΟΣ ΛΟΓΟΣ ΕΛΑΤΤΟΝΟΣ |
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΕΣ ΤΡΙΩΝ ΟΡΩΝ |
ΑΝΤΙΣΤΡΟΦΕΣ | ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ | ||
1 | ΠΡΩΤΟΝ | ΤΕΛΕΙΟΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
ΟΧΙ | → ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
2 | ΠΡΩΤΟΝ | ΤΕΛΕΙΟΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΠΑΝΤΙ ΤΩ Γ |
ΟΧΙ | → ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Γ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
3 | ΠΡΩΤΟΝ | ΤΕΛΕΙΟΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΠΑΝΤΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
ΟΧΙ | → ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
4 | ΠΡΩΤΟΝ | ΤΕΛΕΙΟΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Α ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Β ΤΟ Β ΤΙΝΙ ΤΩ Γ |
ΟΧΙ | → ΤΟ Α ΤΙΝΙ ΤΩ Γ ΜΗ ΥΠ. ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
5 | ΔΕΥΤΕΡΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν→ ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ→ |
ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
6 | ΔΕΥΤΕΡΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν →... ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ →... |
ΤΟ Ξ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν |
→ΤΟ Ξ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν→ ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ξ |
7 | ΔΕΥΤΕΡΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Ν → ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ → |
ΤΟ Ν ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Μ ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Ν ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
8 | ΔΕΥΤΕΡΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ΤΟ Μ ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ν ...ΕΙ ΤΟ Ν ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ |
→ΤΟ Μ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ξ (ΑΤΟΠΟΝ) ΑΡΑ ΤΟ Ν ΤΙΝΙ ΤΩ Ξ ΜΗ ΥΠ. |
9 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ → ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ → |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
10 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ → ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ → |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟ |
11 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ → ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ → |
ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
12 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ → ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ → |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
13 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Σ ΜΗ ΥΠ. →... ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ →... |
.. ΕΙ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Ρ ΤΟ Ρ ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ |
→ ΤΟ Π ΠΑΝΤΙ ΤΩ Σ (ΑΤΟΠΟΝ) ΑΡΑ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. |
14 | ΤΡΙΤΟΝ | ΑΤΕΛΗΣ | ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΚΟΣ |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ → ΤΟ Ρ ΤΙΝΙ ΤΩ Σ → |
ΤΟ Π ΜΗΔΕΝΙ ΤΩ Σ ΤΟ Σ ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ |
→ ΤΟ Π ΤΙΝΙ ΤΩ Ρ ΜΗ ΥΠ. ΕΝ ΜΕΡΕΙ ΣΤΕΡΗΤΙΚΟΣ |