Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
Σχολή Ναυπηγών Μηχανολόγων Μηχανικών
 

Σύνδεσμοι
  Αρχική Σελίδα
Μαθήματα
Επικοινωνία
 
 

Κατηγορίες
  Βιογραφικό Σημείωμα
Ερευνητικές Εργασίες
Εκπαιδευτική Εμπειρία
Ερευνητικό Έργο
Άλλες Δραστηριότητες
Ανάλυση Εργασιών Εργαστηριακή Εμπειρία
 
 
Ερευνητικό Έργο

[Ανάπτυξη αριθμητικών μεθόδων][Ανάπτυξη πειραματικών μεθόδων, πειραματική εμπειρία][Τεχνογνωσία υδροδυναμικής σχεδίασης μικρών σκαφών][Ανάπτυξη εμπείρων συστημάτων στη γέφυρα πλοίων][Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα][Τρέχοντα ερευνητικά προγράμματα]

Η ερευνητική μου δραστηριότητα περιλαμβάνει τέσσερις τομείς :
α. την ανάπτυξη αριθμητικών μεθόδων για τη βελτιστοποίηση της μορφής της γάστρας όσον αφορά την υδροδυναμική συμπεριφορά σε ήρεμο νερό και σε κυματισμούς.
β. τη σχεδίαση και υλοποίηση πειραματικών διατάξεων και την ανάπτυξη λογισμι-κού που απαιτείται για την εκτέλεση πειραμάτων στο εργαστήριο και στη θάλασσα και μετρήσεων επί πλοίου, ως και τη μέτρηση και ανάλυση φυσικών μεγεθών.
γ. την ανάπτυξη της τεχνογνωσίας για την υδροδυναμική σχεδίαση σκαφών με έμφαση στα μικρά σκάφη (ολισθακάτους, ιστιοπλοϊκά και παραδοσιακά σκάφη) και τη διερεύνηση της συμπεριφοράς τους σε ήρεμο νερό και σε κυματισμούς.
δ. την εφαρμογή υφιστάμενης τεχνογνωσίας στην ανάπτυξη εμπείρων συστημάτων στη γέφυρα πλοίων.

1. Ανάπτυξη αριθμητικών μεθόδων
Με την ανάπτυξη αριθμητικών μεθόδων και των σχετικών υπολογιστικών κωδίκων άρχισα να ασχολούμαι από το 1980, όταν μου ανατέθηκε από τον Καθ. Θ. Λουκάκη η διπλωματική μου εργασία στο Τμήμα Ναυπηγών ΕΜΠ (T1). Στα πλαίσια αυτής αναπτύχθηκε μέθοδος προσομοίωσης του συστήματος παραγωγής ψευδο-τυχαίου σήματος στον Η/Υ, που με τη βοήθεια ενός μετατροπέα D/A οδηγούσε τον κυματιστήρα της πειραματικής δεξαμενής του ΕΜΠ, επεκτείνοντας έτσι τις ευκολίες και επιλογές του χρήστη.
Κατά τη διάρκεια εκπόνησης του διδακτορικού (T3) ασχολήθηκα με τη βελτιστοποίηση της μορφής της γάστρας του πλοίου όσον αφορά την υδροδυναμική συμπεριφορά του σε κυματισμούς. Στα πλαίσια της εργασίας αυτής αναπτύχθηκε αυτόματη μέθοδος παραγωγής εναλλακτικών μορφών γάστρας και επινοήθηκε διαδικασία ταχείας διερεύνησης των υδροδυναμικών χαρακτηριστικών τους. Η όλη διαδικασία συνδυάστηκε με τη μέθοδο μη-γραμμικής βελτιστοποίησης πολλών παραμέτρων των Hooke and Jeeves. Σχετικές είναι οι δημοσιεύσεις (C1), (C2) και (J9).
Η αριθμητική επίλυση του μη-γραμμικού συστήματος των εξισώσεων κίνησης ενός πλοίου σε κυματισμούς επέτρεψε την εκτίμηση των κινήσεών του από τις επιταχύνσεις που μετρώνται σε επτά σημεία κατά μήκος του πλοίου (ή και του προτύπου) όπως περιγράφεται στην εργασία (J5). Η μέθοδος χρησιμοποιείται εκτεταμένα από τα μέλη του ΕΝΘΥ κατά τα τελευταία χρόνια.
Επίσης, αριθμητικές μέθοδοι αναπτύχθηκαν ή επεκτάθηκαν και κατά τη σύνταξη μερικών από τα προγράμματα ναυπηγικών υπολογισμών που περιλαμβάνο-νται στο πακέτο ναυπηγικών υπολογισμών που δημιουργήθηκε για λογαριασμό του Ελληνικού Νηογνώμονα. Μέρος, βέβαια, των κωδίκων του πακέτου προϋπήρχε και απλώς έγιναν προσαρμογές και βελτιώσεις. Σχετικά αναφέρονται τα παρακάτω τμήματα του ανωτέρω λογισμικού:
• Εξισορρόπηση σκάφους σε τυχαίο κύμα και υπολογισμός της διαμήκους αντοχής σκάφους στην περίπτωση αυτή.
• Ανάπτυξη μεθόδου προβολής των εγκαρσίων τομών γάστρας πλοίου στα επίπεδα Oxy, Oyz και Oxz, από διάφορες οπτικές γωνίες.

2. Ανάπτυξη πειραματικών μεθόδων, πειραματική εμπειρία
Ηδη από την εκπόνηση της πρώτης διπλωματικής εργασίας μου, ασχολήθηκα με την ανάπτυξη πειραματικών μεθόδων για την παραγωγή και ανάλυση κυμάτων στην Πειραματική Δεξαμενή.
Ειδικά όσον αφορά την παραγωγή των κυματισμών αναπτύχθηκε πρόγραμμα Η/Υ για την παραγωγή ψευδοτυχαίων κυματισμών με δεδομένο ενεργειακό περιεχόμενο (φάσμα) και την παραγωγή παροδικών κυματισμών που συνέκλιναν σε προδιαγεγραμμένο σημείο κατά μήκος της δεξαμενής. Η μέθοδος αυτή συντομεύει σημαντικά το χρόνο που απαιτείται για τη μέτρηση των συναρτήσεων μεταφοράς σε κύματα των πλοίων και των πλωτών κατασκευών.
Κατά την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας (D1) αναπτύχθηκε μέθοδος παραγωγής παροδικών κυματισμών (transient waves) τα οποία έχουν πολύ καλή συμπεριφορά στη δεξαμενή και μεγάλο πεδίο εφαρμογών. Η μέθοδος παρουσιάστηκε στην εργασία (J1).
Οσον αφορά την ανάλυση των μετρήσεων, διερευνήθηκαν οι δυνατότητες των διαφόρων μεθόδων φασματικής ανάλυσης μιάς χρονικής ιστορίας και προσαρμό-στηκαν στις ειδικές ανάγκες της πειραματικής δεξαμενής. Σχετικές είναι οι εργασίες (Α1) και (Α7).
Διαθέτω σημαντική εμπειρία στην εκτέλεση των συνήθων αλλά και εξειδικευ-μένων πειραμάτων ναυτικής υδροδυναμικής στην Πειραματική Δεξαμενή Προτύπων ενώ κατά την τελευταία οκταετία αποκτήθηκε και εμπειρία στη λήψη μετρήσεων επί πλοίου. Σχετικά παραπέμπω στο Παράρτημα Β, όπου παραθέτονται οι Τεχνικές Εκθέσεις του Εργαστηρίου Ναυτικής και Θαλάσσιας Υδροδυναμικής (ΕΝΘΥ) στη σύνταξη των οποίων συμμετείχα. Φυσικά, συμμετείχα και στην εκτέλεση του αντίστοιχου τεχνικού / ερευνητικού έργου. Από το Μάρτιο του 1992 είμαι ο κύριος ερευνητής των προγραμμάτων έρευνας και παροχής υπηρεσιών του ΕΝΘΥ.
Επιπλέον, σε πρόγραμμα ΠΕΝΕΔ '95 για την ανάπτυξη γαστρών ολισθακάτων με διπλή ακμή που περατώθηκε πρόσφατα, υπήρξα Επιστημονικός Υπεύθυνος. Το ίδιο ισχύει και όσον αφορά πρόγραμμα συνεχιζόμενης εκπαίδευσης (ΕΠΕΑΕΚ) για την ανάπτυξη μετρητικών διατάξεων για τη μέτρηση μεγεθών στο θαλάσσιο περιβάλλον.
Επίσης, ήμουν ο κύριος ερευνητής στο πρόγραμμα μέτρησης των κινήσεων των αρματαγωγών πλοίων του Π.Ν. σε κυματισμούς. Οι μετρήσεις αυτές έγιναν επί του πλοίου σε πραγματικές καταστάσεις θάλασσας. Μετρήσεις στη θάλασσα, τις οποίες σχεδίασε και εκτέλεσε το ΕΝΘΥ, αφορούσαν τα προγράμματα ΣΥΝχρηματοδό-τησης '96 της ΓΓΕΤ (Μετρήσεις πιέσεων στον πυθμένα φουσκωτών) και COMARPROP της Ε.Ε. (Μετρήσεις πιέσεων και τάσεων σε πλαστική έλικα ρυθμιζομένου βήματος), που εκτελέστηκαν επιτυχώς.
Σε συνεργασία με τον Καθ. Σ. Μαυράκο, ο οποίος έκανε τους αριθμητικούς υπολογισμούς, σχεδίασα και εκτέλεσα σειρά πειραμάτων γιά την πειραματική διερεύνηση της απόδοσης πλωτών κυματοθραυστών. Σχετικές είναι οι δημοσιεύσεις (C3) και (C11).
Υπήρξα επιστημονικός υπεύθυνος από το ΕΜΠ του κοινοτικού προγράμματος SAFETY AT SPEED με εκτεταμένο πειραματικό πρόγραμμα επί πλοίων που περατώθηκε επιτυχώς και κύριος ερευνητής στα προγράμματα SEAROUTES και COMPASS με πειραματικό σκέλος και μετρήσεις επί πλοίων. Επίσης, συμμετέχω ουσιαστικά στο πειραματικό μέρος των προγραμμάτων EFFISES και ROPAX.
Εξ άλλου είμαι κύριος ερευνητής του προγράμματος «Ανάπτυξη ταχυπλόων γαστρών για τις ανάγκες του Π.Ν.» που μόλις περατώθηκε με επιτυχία.
Επιβλέπω τρεις δίδακτορικές διατριβές με κύριο ή σημαντικό πειραματικό ερευνητικό έργο και είμαι μέλος της τριμελούς επιτροπής δύο άλλων, που έχουν κύριο ερευνητικό πεδίο πειραματικές μεθόδους (Δ. Δαμάλα και Κ. Ραπτάκης).
Τέλος, από το 1996, σε συνεργασία με το Εργαστήριο Ανώτερης Γαιωδεσίας του ΕΜΠ ανέπτυξα τεχνογνωσία για πειραματική διερεύνηση των ελικτικών ικανοτή-των πλοίων με δοκιμές τηλεχειριζόμενων προτύπων σε λίμνες ή προστατευμένες θαλάσσιες περιοχές. Σχετική είναι η διπλωματική εργασία (D20).
Περισσότερα στοιχεία για την πειραματική μου εμπειρία δίνονται στο Παράρτημα Α του παρόντος.

3. Τεχνογνωσία υδροδυναμικής σχεδίασης μικρών σκαφών
Σε συνεργασία με τον Καθ. Θ. Λουκάκη ανέπτυξα μια νέα σειρά μονόγαστρων ολισθακάτων με διπλή ακμή με πολύ καλή συμπεριφορά σε κυματισμούς και διερεύνησα την αποτελεσματικότητα της χρήσης παρελκομένων σ’ αυτές. Το μακροχρόνιο πρόγραμμα περιελάμβανε εκτεταμένη χρήση πειραμάτων. Σχετικές είναι οι δημοσιεύσεις (C5), (C8), (C9), (C12), (C13), (C15), (C16) και (C18).
Στην ίδια θεματική περιοχή εντάσσεται και το πρόγραμμα ΠΕΝΕΔ '95 της ΓΓΕΤ για την "Ανάπτυξη γαστρών ολισθακάτων με διπλή ακμή, κατάλληλων για τις ελληνικές θάλασσες", που περατώθηκε πρόσφατα και στο οποίο ήμουν ο Επιστημονι-κός Υπεύθυνος. Επίσης, ανέπτυξα κώδικες υπολογισμού της αντίστασης ταχυπλόων σκαφών για το πρόγραμμα "Ανάπτυξη συστήματος σχεδίασης σκαφών με Η/Υ" που έγινε σε συνεργασία με την Control Data Greece Inc., στα πλαίσια του ΜΟΠΠΙΤ και χρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και το ΣΕΒ (1992-93).
Οσον αφορά τα παραδοσιακά ελληνικά σκαριά, από κοινού με τους Καθ. Θ. Λουκάκη και Γ. Τζαμπίρα προχωρήσαμε στην αποτίμηση και βελτίωση των χαρακτηριστικών πρόωσής τους. Το πρόγραμμα περιελάμβανε εκτεταμένα πειράματα. Σχετικές είναι οι δημοσιεύσεις (C4), (C6), (C10) και (C14). Επίσης, λόγω της μεγάλης εμπειρίας μου στην κατασκευή ξυλίνων παραδοσιακών σκαφών, συμμετείχα σαν μελετητής στο διετές πρόγραμμα πιλότος της ΕΟΚ "Νέα Γενιά Παραδοσιακών Σκαφών", που είχε ανατεθεί στο Μουσείο Κρητικής Εθνολογίας.
Από το 1995 ασχολήθηκα με τη σχεδίαση και εκτέλεση πειραμάτων με πρότυπα ιστιοπλοϊκών σκαφών. Σχετικές είναι οι διπλωματικές εργασίες (D9), (D15) και (D22), η διδακτορική διατριβή (S1) και η δημοσίευση (C17).
Κατά τη διετία 2002-04 συμμετείχα σαν εθνικός εμπειρογνώμονας στην επιτροπή του ΝΑΤΟ NG6/SSD (Small Ship Design) που ασχολήθηκε με τη σύνταξη προδιαγραφών για μικρά και μεσαία πολεμικά σκάφη.

4. Ανάπτυξη εμπείρων συστημάτων στη γέφυρα πλοίων
Από το 1985 έχω συμμετάσχει σε τέσσερα κοινοτικά προγράμματα για την ανάπτυξη εμπείρων συστημάτων στη γέφυρα των πλοίων. Πιο συγκεκριμμένα στα πλαίσια των προγραμμάτων "Knowledge Based Systems on Board of Ships (KBSSHIP) ", Projects P-1074 και P-2163 ασχολήθηκα με το ναυπηγικό κυρίως μέρος των εμπείρων συστημάτων ELS (Expert Loading System) και EVP (Expert Voyage Pilot). Η ανάπτυξη του πρώτου από αυτά συνεχίστηκε στα πλαίσια του και κοινοτικού προγράμματος ATOMOS ΙΙ που περατώθηκε επίσης επιτυχώς.
Στην ανάπτυξη συστημάτων υποστήριξης αποφάσεων (Decision Support Systems DSS) αναφερόταν το πρόγραμμα SEAROUTES (2001-2004), του οποίου ήμουν πρωτεργάτης και κύριος ερευνητής από την πλευρά του ΕΜΠ.

5. Συμμετοχή σε ερευνητικά προγράμματα
Από το 1984 έχω συμμετάσχει μεταξύ των άλλων και στα παρακάτω ερευνητικά προγράμματα, που κυρίως αναλήφθηκαν από το ΕΝΘΥ του ΕΜΠ:
1. "Κατασκευή Βελτιστοποιημένου Συστήματος Ναυπηγικών Υπολογισμών" που έγινε από το Εργαστήριο Ναυπηγικής ΕΜΠ για λογαριασμό του Ελληνικού Νηογνώμονα. Στο πρόγραμμα αυτό υπήρξα ο κύριος ερευνητής. Το πρόγραμμα κατέληξε στη δημιουργία ολοκληρωμένου πακέτου προγραμμάτων για ναυπηγι-κούς υπολογισμούς με όλα τα σχετικά εγχειρίδια λειτουργίας τους (1984-1985).
2. "Συμβολή στη σχεδίαση Αρματαγωγών Πλοίων του Πολεμικού Ναυτικού" που περιελάμβανε σειρά μελετών, αναλυτικών υπολογισμών και πειραμάτων για τα νέα αρματαγωγά του Π.Ν. (1985-1988).
3. "Συμβολή στη σχεδίαση πλοίων ψυγείων στα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ". Το πρόγραμμα περιελάμβανε εκτίμηση της δυναμικής συμπεριφοράς σε κυματισμούς και βελτίωση της μορφής της γάστρας των πλοίων ψυγείων που παραγγέλθηκαν από ρωσική εταιρεία στα Ελληνικά Ναυπηγεία (1985-87).
4. Ερευνητικά προγράμματα ESPRIT της Ε.Ο.Κ. με τίτλο "Knowledge Based Systems on Board of Ships", Projects P-1074 και P-2163 που αφορούσαν την εγκατάσταση εμπείρων συστημάτων πάνω σε πλοία υγρού φορτίου (1986-92).
5. "Σχεδίαση περιπολικών πλοίων (Offshore Patrol Vessels) για το Πολεμικό Ναυτικό". Εκπόνηση μελετών εκτίμησης της αντίστασης και της συμπεριφοράς σε κυματισμούς και ανάλυση πειραμάτων για τα περιπολικά ανοικτής θαλάσσης πού κατασκεύασαν τα Ελληνικά Ναυπηγεία ΑΕ για λογαριασμό του Π.Ν. (1990-92).
6. "Βελτιστοποίηση μορφής γάστρας όσον αφορά το δυναμική συμπεριφορά σε κυματισμούς για τη ταχύπλοη γάστρα ημι-εκτοπίσματος Μ/S PR-51" για λογαριασμό της εταιρείας Μarine Industrial Services Ltd (1989-90).
7. "Προσδιορισμός συντελεστών προώσεως και δυναμικής συμπεριφοράς σε κυματισμούς Ε/Γ-Ο/Γ ανοικτού τύπου". Συνέγραψα τη τελική έκθεση του προγράμματος αυτού της ΓΓΕΤ - ΠΑΕΤ 1983-84 (1991).
8. "Ανάπτυξη Συστηματικής Σειράς Ταχυπλόων Σκαφών με Διπλή Ακμή Κατάλ-ληλων γιά τις Ελληνικές Θάλασσες". Πρόγραμμα ΠΡΟΠΕ 1986-87. Κύριος ερευνητής του προγράμματος (1992-94). Σχεδίαση και δοκιμή σε ήρεμο νερό και σε κυματισμούς, στην Πειραματική Δεξαμενή του ΕΝΘΥ έξι συνολικά προτύπων ταχυπλόων. Σχεδίαση με βάση τα παραπάνω αποτελέσματα και αναλυτικοί υπολογισμοί του πατρικού σκάφους της συστημ .σειράς ολισθακάτων του ΕΜΠ.
9. "Νέα Γενιά Παραδοσιακών Σκαφών", διετές πρόγραμμα πιλότος της ΕΟΚ που είχε ανατεθεί στο Μουσείο Κρητικής Εθνολογίας. Στο πρόγραμμα αυτό συμμετείχα σαν μελετητής και λόγω της μεγάλης εμπειρίας μου στη κατασκευή ξυλίνων παραδοσιακών σκαφών.
10. "Ανάπτυξη συστήματος σχεδίασης σκαφών με Η/Υ" πρόγραμμα που έγινε στα πλαίσια του ΜΟΠΠΙΤ σε συνεργασία με την Control Data Greece Inc. και χρηματοδοτήθηκε από την Ε.Ε. και το ΣΕΒ (1992-1993).
11. "Πειραματική και θεωρητική διερεύνηση της υδροδυναμικής συμπεριφοράς πλωτών κυματοθραυστών", πρόγραμμα με επιστημονικό υπεύθυνο τον Καθ. Σπ. Μαυράκο που χρηματοδοτήθηκε από το ΤΕΕ.
12. "Μελέτη γιά τη Ναυπηγοεπισκευαστική Ζώνη του Περάματος. Α. Καταγραφή και εξέταση των προβλημάτων. Β. Επιπτώσεις από τη λειτουργία της Ζώνης στο ευρύτερο περιβάλλον της περιοχής". Μελέτη γιά την Περιφέρεια Αττικής σε συνεργασία με τον Καθ. Σ. Μαυράκο.
13. "Ανάπτυξη συστήματος μετρήσεως κινήσεων πλοίου σε κυματισμούς και εφαρμογή του στα νέα Αρματαγωγά του Πολεμικού Ναυτικού". Στο πρόγραμμα αυτό, που ανέθεσε το Π.Ν. στο ΕΝΘΥ, ήμουν ο κύριος ερευνητής. Το πρόγραμμα συνίστατο στην ανάπτυξη και εφαρμογή συστήματος μετρήσεων της υδροδυναμικής ταυτότη-τας ενός πλοίου σε φυσικό μέγεθος.
14. "Προσδιορισμός χαρακτηριστικών πρόωσης παραδοσιακών σκαφών- προτάσεις για βελτίωση". Στο πρόγραμμα αυτό στα πλαίσια του ΠΕΝΕΔ ’95 της ΓΓΕΤ με Ε/Υ τον Καθ. Θ. Λουκάκη, είχα εκτενή συμμετοχή (1996-98).
15. "Ανάπτυξη συστηματικής σειράς ολισθακάτων με διπλή ακμή, κατάλληλων για τις ελληνικές θάλασσες". Στο πρόγραμμα αυτό, που ανατέθηκε στα πλαίσια του ΠΕΝΕΔ ’95 της ΓΓΕΤ και αποτελούσε ουσιαστικά συνέχεια του προγραμμάτος (8), ήμουν ο Ε/Υ (1996-98).
16. Ανάπτυξη τεχνογνωσίας και λογισμικού για την ορθή εφαρμογή του Κώδικα ταχυπλόων σκαφών (High-Speed Code), για τον Ελληνικό Νηογνώμονα. ΓΓΕΤ πρόγραμμα ΠΑΒΕ 1999 (2000-2002)
17. "Ανάλυση της δυναμικής ευστάθειας Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων και διερεύνηση της πιθανότητας ανατροπής σε υψηλούς κυματισμούς". Στο πρόγραμμα αυτό στα πλαίσια του ΠΕΝΕΔ ’95 της ΓΓΕΤ με Ε/Υ τον Καθ. Α. Παπανικολάου είχα την ευθύνη της πειραματικής διερεύνησης (1996-98).
18. Πρόγραμμα "NAUTIS" της Ε.Ε. για την ανάπτυξη βάσης δεδομένων των μικρο-μεσαίων επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στο χώρο της Ναυτιλίας. Ε/Υ ήταν ο Καθ. Α. Παπανικολάου.
19. "Πειραματική διερεύνηση των κινήσεων πλοίων στον προλιμένα Ε/Γ-Ο/Γ του ΟΛΠ στο Νέο Ικόνιο". Στο πρόγραμμα αυτό που ανατέθηκε από τον ΟΛΠ στο Εργαστήριο Λιμενικών Εργων του ΕΜΠ, χρησιμοποιήσαμε τη νέα μέθοδο που παρουσιάζεται στη δημοσίευση (J5) για τη μέτρηση των κινήσεων ελλιμενισμένων πλοίων σε διάφορες διατάξεις του προλιμένα.
20. Στα πλαίσια του προγράμματος ATOMOS II της Ε.Ε. είχα αναλάβει από κοινού με τον Καθ. Θ. Λουκάκη την ολοκλήρωση του προγράμματος ELS γιά τη βέλτιστη φόρτωση πλοίων υγρού φορτίου και bulk carriers. Το πρόγραμμα περατώθηκε επιτυχώς στο τέλος του 1998.
21. Επίσης ήμουν κύριος ερευνητής σε μελέτη που μου ανατέθηκε από τη Διεύ-θυνση Μελετών της ΕΤΒΑ το Δεκέμβριο του 1991 με θέμα: "Tεχνικοοικονομική προμελέτη ίδρυσης προτύπου ναυπηγείου ξυλίνων σκαφών". Η μελέτη αυτή περιελάμβανε έρευνα αγοράς και πεδίου στον τομέα της ναυπήγησης ξυλίνων σκαφών και προκαταρκτική μελέτη της εγκατάστασης.
22. "Πειραματική διερεύνηση των κινήσεων πλοίων στον σταθμό πλοίων εμπορευματοκιβωτίων "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" του Ο.Λ.Π." Στο πρόγραμμα αυτό που ανέθεσε ο ΟΛΠ στο Εργαστήριο Λιμενικών Εργων του ΕΜΠ, χρησιμοποιήσαμε τη νέα μέθοδο της δημοσίευσης (J5) για τη μέτρηση των κινήσεων ελλιμενισμένων πλοίων σε διάφορες διατάξεις του προλιμένα.
23. Στο πρόγραμμα της Ε.Ε. "COMARPROP – COMposite MARine PROPellers" για τη σχεδίαση ελίκων από GRP, με Ε/Υ τον Καθ. Θ. Λουκάκη σχεδιάσαμε και εκτελέσαμε πρωτότυπες μετρήσεις των πιέσεων επί έλικας ρυθμιζομένου βήματος σε φυσικό μέγεθος.
24. Στα πλαίσια του προγράμματος DISC II της Ε.Ε. που ήταν συνέχεια του προγράμματος ATOMOS II, ενσωματώσαμε με τον Καθ. Θ. Λουκάκη τον κώδικα ELS για τη βέλτιστη φόρτωση πλοίων υγρού φορτίου στο αυτοματοποιημένο σύστημα διαχείρισης του πλοίου.
25. Πρόγραμμα συγχρηματοδότησης ΣΥΝ’96 της ΓΓΕΤ με θέμα την "Ανάπτυξη Κανονισμών γιά το Σχεδιασμό και την Κατασκευή Ταχυπλόων Σκαφών από Ενισχυμένο Πλαστικό". Η συνεισφορά μου στο πρόγραμμα αφορούσε τη μέτρηση πιέσεων και φορτίων στον πυθμένα φουσκωτών σκαφών και τη συγγραφή του σχετικού εδαφίου των κανονισμών (1998-2001).
26. "Βελτιστοποιημένη σχεδίαση Επιβατηγού–Οχηματαγωγού πλοίου νέας τεχνο-λογίας" το οποίο ανατέθηκε από τη ΓΓΕΤ στα πλαίσια του ΕΠΕΤ ΙΙ. Η συνεισφορά μου στο πρόγραμμα αφορούσε την υδροδυναμική σχεδίαση της γάστρας και το πειραματικό μέρος του προγράμματος (1998-2000).
27. Economic and Technological Intelligence Action for SMEs in Maritime Industry (ETISMAR, 2001-2002). Στο πρόγραμμα που αφορούσε τον εκσυγχρονισμό των ΜΜΕ της ναυπηγοκατασκευής ήμουν ο Επιστημονικός Υπεύθυνος από το ΕΜΠ.
28. Advanced Decision Support for Ship Routing based on full-scale ship-specific responses as well as improved sea and weather forecasts including synoptic high-precision and real-time satellite data (SEAROUTES, 2001-2004). Στο πρόγραμμα ήμουν ο Κύριος Ερευνητής. Προϋπολογισμός ΕΜΠ: 366 K€.
29. Safety at Speed (SAS, 2001-2004). Στο πρόγραμμα που αφορούσε τη συμπεριφορά ταχυπλόων και είχε εκτεταμένο πειραματικό μέρος, ήμουν ο Επιστημονικός Υπεύθυνος. Προϋπολογισμός ΕΜΠ: 158 K€.
30. Hull form optimisation Techniques (HULLOPT) EUCLID Project (WEAG, 2001-2003). Το πρόγραμμα με Project Leader το Ιταλικό Ερευνητικό Κέντρο INSEAN και Επιστημ. Υπεύθυνο από το ΕΜΠ τον Καθ. Α. Παπανικολάου, είχε προϋπολογισμό για το ΕΜΠ 114 Κ€. Η συνεισφορά μου ήταν στο εκτενές πειραματικό μεέρος και στη βελτιστοποίηση της μορφής της γάστρας, όπου χρησιμοποίησα με μεγάλη επιτυχία τη μέθοδο του διδακτορικού μου.
Τέλος, από το 1992 μέχρι σήμερα είμαι ο κύριος ερευνητής σε όλα τα προγράμματα παροχής υπηρεσιών του ΕΝΘΥ. Στο Παράρτημα Β δίνεται πλήρης κατάλογων των σχετικών τεχνικών εκθέσεων του ΕΝΘΥ.

6. Τρέχοντα ερευνητικά προγράμματα


Τρέχοντα κοινοτικά ερευνητικά προγράμματα
1. A rational approach for reduction of motion sickness and improvement of passenger comfort and safety in sea transportation. (COMPASS, 2002-2005)
Project Leader : CETENA (Italy)
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Κύριος Ερευνητής : Αν. Καθ. Γ. Γρηγορόπουλος
Προϋπολογισμός : 275 K€
2. European Full-scale Flow Research and Technology (EFFORT 2002-2005)
Project Leader : MARIN
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Κύριος Ερευνητής: Καθ. Γ. Τζαμπίρας
Προϋπολογισμός : 193 Κ€
3. Thematic Network for the Shipbuilding Technology Applied Research (ERASTAR, 2002-2006)
Project Leader : COREDES
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Κύριος Ερευνητής: Αν. Καθ. Γ. Γρηγορόπουλος
Προϋπολογισμός : 25.68 K€
4. Life-cycled virtual reality ship systems – Design of a RORO-Passenger Ship (VRSHIPS/ROPAX, 2001-2004)
Project Leader : Strathclyde Univ.
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Α Παπανικολάου
Κύριος Ερευνητής: Καθ. Π. Κακλής
Προϋπολογισμός : ΕΜΠ : 363 Κ€ ΕΝΘΥ: 121 Κ€
5. Energy efficient safe innovative fast ships (EFFISES, 2001-2005)
Project Leader : SES EUROPE SA
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Α. Παπανικολάου
Κύριος Ερευνητής: Καθ. Π. Κακλής
Προϋπολογισμός : ΕΜΠ : 372 Κ€ ΕΝΘΥ: 250 Κ€

Τρέχοντα εθνικά ερευνητικά προγράμματα
6. Development of High-Speed Hull Series for Naval Ships operating in Greek seas (ΥΠΕΘΑ/ΓΔΑΒΕ, 2001-2005).
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Κύριος Ερευνητής : Αν. Καθ. Γ. Γρηγορόπουλος
Προϋπολογισμός : 450 Κ€
7. Ένα ολοκληρωμένο Επιχειρησιακό Σύστημα Παρακολούθησης και Πρόγνωσης κυματισμών με Εφαρμογές στην Ελληνική Ναυσιπλοΐα. (ΓΓΕΤ, 2003-2006)
Project Leader : ΕKΘΕ
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Προϋπολογισμός : συνολικός : 2.570 Κ€ ΕΝΘΥ : 166.5 Κ€

8. Ανάπτυξη ολοκληρωμένης μεθοδολογίας σχεδίασης Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων και εφαρμογή στη σχεδίαση Ε/Γ-Ο/Γ πλοίου τροφοδοτικών γραμμών για τις ανάγκες της Ελληνικής Ακτοπλοΐας. (ΓΓΕΤ, 2004-2006)
Project Leader : ΕΜΠ
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Α. Παπανικολάου
Προϋπολογισμός συνολικός: 1.276 Κ€ ΕΜΠ : 385 Κ€, ΕΝΘΥ: 113 Κ€
9. Χρήση μεθόδων Laser και PIV για τον προσδιορισμό αντίστασης και πεδίου ροής ομόρου ταχυπλόων και πλοίων με μεγάλο συντελεστή γάστρας με σκοπό τη βέλτιστη σχεδίαση του συστήματος πρόωσης (ΠΕΝΕΔ/ΓΓΕΤ, Ναυπηγικές Επιχειρήσεις Ελευσίνας Α.Ε., 2003-2005)
Επιστ. Υπεύθυνος : Καθ. Θ. Λουκάκης
Προϋπολογισμός : 44 Κ€
10. Πρόβλεψη περιβαλλοντικών επιδράσεων των απόνερων ταχυπλόων σκαφών στις ακτές και μέτρα περιορισμού τους. (ΓΓΕΤ, 2004-2006)
Επιστ. Υπεύθυνος : Αν. Καθ. Γ. Γρηγορόπουλος
Budget : ΕΜΠ : 80 Κ€