image004

 

ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ

ΤΗΣ 9ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2007 ΤΟΥ Ο.Σ.Ε.

 

Η καθιερωμένη χειμερινή αλλαγή δρομολογίων δεν επέφερε δραστικές αλλαγές στο όλο κύκλωμα των δρομολογίων, όμως οι όποιες τροποποιήσεις ήταν μάλλον προς το χειρότερο. Ο άξονας Αθήνα – Θεσσαλονίκη παραμένει ως είχε, ομοίως (σχεδόν) και η γραμμή της Καλαμπάκας, μικροτροποποιήσεις έγιναν στις γραμμές του Βόλου και της Δυτικής Μακεδονίας, στη γραμμή Θεσσαλονίκη – Αλεξανδρούπολη σημειώθηκαν καταργήσεις δρομολογίων, ο Proastiakos αποφάσισε να ακούσει τις συμβουλές μου (!) και να δρομολογήσει InterCities προς το Κιάτο (!!!) και στη γραμμή Αθήνα – Οινόη η κατάσταση τείνει προς εκτροχιασμό…

 

 

ΓΡΑΜΜΗ ΜΕΣΣΗΝΗΣ

 

Λίγες ημέρες πριν συμπληρωθούν 10 χρόνια από την προσωρινή επαναλειτουργία της γραμμής της Μεσσήνης (κατά το Σεπτέμβριο του 1997), πραγματοποιήθηκε η (κατά τα φαινόμενα) οριστική επαναλειτουργία της γραμμής αυτής, με αρχικώς 4 ζεύγη αμαξοστοιχιών ημερησίως, τα οποία επ’ ευκαιρία του πανηγυριού της Μεσσήνης έμελλε να γίνουν 16 και να διατηρηθούν τόσα, ακόμη και μετά τη λήξη των εορτασμών. Πλέον, ο σταθμός του Ασπροχώματος είναι ανοιχτός όλη την ημέρα και εξυπηρετεί σχεδόν 65 δρομολόγια ημερησίως… Το σπαπικό μεγαλείο στο αποκορύφωμά του!

 

Πριν από τρία χρόνια περίπου (το Σεπτέμβριο του 2004, ελάχιστους μήνες μετά τη δρομολόγηση των rail-buses), σε ένα κείμενό μου που αφορούσε στη σκοπιμότητα της δρομολόγησης συρμών προς το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας και τη Μεσσήνη, είχα εκφράσει (με τρόπο κάπως άκομψο…) τις επιφυλάξεις μου σχετικά με την επιτυχία των εν λόγω δρομολογίων. Η σύνδεση του Τ.Ε.Ι. με την Καλαμάτα έμελλε να με διαψεύσει μέσα σε λίγους μήνες, ενώ τρία χρόνια μετά θα διαψευδόμουν για άλλη μια φορά, μαθαίνοντας ότι τα κωλύματα (μη εξυπηρέτηση του κέντρου της Μεσσήνης και μεγάλου μέρους της Καλαμάτας) που τότε με είχαν οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι η όποια επαναλειτουργία της γραμμής της Μεσσήνης δεν είχε πολλές πιθανότητες επιτυχίας, δεν κατάφεραν να επηρρεάσουν πολύ αρνητικά την εικόνα της γραμμής αυτής. Ευτυχώς, λοιπόν, διαψεύστηκα ολοκληρωτικά!

 

Πρόσφατα δόθηκε (;) η στάση του Στρατιωτικού Αεροδρομίου (στο 4ο χιλιόμετρο της γραμμής Α.–Μ.), όμως πρέπει το συντομότερο δυνατό να εξυπηρετηθούν με στάσεις ο Άγιος Δημήτριος, η Μεταμόρφωση και τα Ακοβίτικα, καθώς επίσης και να καλυφθούν τα «νευραλγικά» πασάγια με Α.Σ.Ι.Δ. (ας θυμηθούμε πόσα τέτοια συστήματα σκουριάζουν μεταξύ Αγίων Αναργύρων και Κιάτου). Δυστυχώς, το περιβόητο κινητήριο όχημα των rail-buses τα κατέστησε ακατάλληλα για τη γραμμής της Μεσσήνης, οδηγώντας στην αναγκαστική δρομολόγηση αυτοκινηταμαξών M.A.N. σειράς 6521/5521. Δεδομένης της αναγνωρισιμότητας και της επιτυχίας των rail-buses στη Δυτική Πελοπόννησο, πρέπει πάση θυσία η γραμμή της Μεσσήνης να εξυπηρετηθεί από τέτοιες αυτοκινητάμαξες (ακόμα κι αν απαιτηθεί βραδυπορία των 10km/h στη γέφυρα του Πάμισου)… Επίσης, θα έπρεπε να δοθεί (στο μέτρο του δυνατού) έμφαση σε ανταποκρίσεις με συρμούς προς Κυπαρισσία και Πάτρα.

 

… Και ήρθε η ώρα για λίγη επιστημονική φαντασία… Άραγε, τι πιθανότητες επιτυχίας θα είχε μια ενδεχόμενη συνεργασία μεταξύ Ο.Σ.Ε. και Κ.Τ.Ε.Λ. Μεσσηνίας για μεταφορά της αφετηρίας όλων των δρομολογίων προς τη δυτική Μεσσηνία στο σταθμό της Μεσσήνης; Θα μπορούσατε να φανταστείτε τα οφέλη από μια τέτοια ενέργεια (με μοναδικό «πρόβλημα» την καθιέρωση μιας υποχρεωτικής μετεπιβίβασης);

·       ο Ο.Σ.Ε. θα έβλεπε όλα τα τρένα από και προς Μεσσήνη να κυκλοφορούν γεμάτα

·       το Κ.Τ.Ε.Λ. θα είχε διόλου αμελητέο όφελος, με εξοικονόμηση καυσίμων, λιγότερη καταπόνηση των οχημάτων του και κέρδος από εργατοώρες (ένα πήγαινε – έλα μεταξύ Μεσσήνης και Καλαμάτας με λεωφορείο διαρκεί 45’ στην καλύτερη περίπτωση), που σίγουρα θα υπερκάλυπταν την απώλεια εσόδων από εισιτήρια μεταξύ Καλαμάτας και Μεσσήνης

·       η Καλαμάτα θα ανακουφιζόταν από τον κυκλοφοριακό φόρτο των υπεραστικών λεωφορείων, με προφανή ωφέλεια σε θόρυβο και κίνηση (όσοι έχετε βρεθεί στην οδό Αθηνών, από την αρχή της ως το παλαιό Νοσοκομείο, σε ώρα αιχμής, σίγουρα θα καταλαβαίνετε τι εννοώ…).

Συνολικώς, ωφελούνται όλοι και δε χάνει κανείς! Η θέση του Σ.Σ. Μεσσήνης δίπλα στον οδικό κόμβο της εισόδου της Μεσσήνης καθιστά εξαιρετικά εύκολη τη μετεπιβίβαση, ενώ το ισόγειο του σταθμού πολύ εύκολα θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί ως αίθουσα αναμονής και εκδοτήριο εισιτηρίων… Και θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε ακόμη περισσότερο το σενάριο επιστημονικής φαντασίας, με την επανενεργοποίηση του διαδρόμου του Λιμένος Καλαμάτας: έστω και με ανωτάτη ταχύτητα 20km/h μέσα στην Καλαμάτα, μια τέτοια κίνηση θα βελτίωνε θεαματικά την ελκυστικότητα των μέσων μαζικής μεταφοράς σε μια περιοχή με ουσιαστικά ανύπαρκτη εξυπηρέτηση από αυτά… Η γραμμή υπάρχει, τρένα υπάρχουν, καλή θέληση (φαίνεται ότι) υπάρχει, οπότε… γιατί όχι;

 

 

ΧΑΛΚΙΔΑ

 

Η συνεχιζόμενη διακοπή κυκλοφορίας μεταξύ Οινόης και Χαλκίδας οδηγεί σε μαρασμό το εναπομείναν τμήμα μεταξύ Αθήνας και Οινόης, γεγονός από το οποίο ζημιώνονται περιοχές που αποτελούν πολύ καλούς πελάτες του Σιδηροδρόμου (το Μενίδι, ο Άγιος Στέφανος, ο Αυλών κ.α.). Αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι δεν υπάρχει καμία αναχώρηση από Αθήνα μεταξύ 0721 και 1023 και από Οινόη μεταξύ 952 και 1246 και μεταξύ 1746 και 2018. Είναι αποδεκτή η «εξήγηση» ότι η λήξη του δικαιώματος χρήσης των Desiro έχει κάνει τα πράγματα πολύ δύσκολα για τις προαστιακές και «προαστιακές» γραμμές, όμως στη γραμμή του Κιάτου ουδεμία «έκπτωση» πραγματοποιήθηκε (άσχετα αν αυτό οδήγησε σε περικοπές δρομολογίων στη βόρεια Ελλάδα, όπως θα δούμε παρακάτω). Εκτιμά ο Ο.Σ.Ε. ότι οι ενδιάμεσοι σταθμοί προς Κιάτο χρήζουν μεγαλύτερης προσοχής από τους ενδιάμεσους σταθμούς προς Οινόη; Αν ναι, τότε καλώς. Αν όχι, τότε ποιος θα τολμήσει να ισχυριστεί, τώρα που δεν υπάρχει κανένα πρόσχημα περί του αντιθέτου, ότι για τον Ο.Σ.Ε. δεν ισχύει το «νυν υπέρ πάντων ο Proastiakos»; Προς αποφυγήν παρεξηγήσεων, δε λέω ότι θα έπρεπε να γίνουν άκριτες καταργήσεις στη γραμμή του Κιάτου (δεδομένης, μάλιστα, της εξοικείωσης των κατοίκων της Κορίνθου, που παρεμπιπτόντως ποτέ δε θα γίνει προάστιο της Αθήνας, με το μέσο), αλλά… όταν βλέπω να καταργείται το 1/3 των δρομολογίων προς Οινόη, να κόβονται αρτηριακά δρομολόγια στη βόρεια Ελλάδα, αλλά (όλως περιέργως!) η γραμμή του Κιάτου να παραμένει αλώβητη, τότε κάποιο προαστιακό λάκκο έχει η φάβα…

 

Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται τα δρομολόγια μεταξύ Αθήνας (και όχι Πειραιά, για τους γνωστούς λόγους… προφανώς ο Ο.Σ.Ε. δε θέλει να μιάνει το «σταθμό του Προαστιακού», στέλνοντας εκεί τρένα της μη γκλάμουρουζ και στερούμενης σταθμών με ψηφιακούς πίνακες γραμμής της Οινόης) και Οινόης. Με πλάγιους χαρακτήρες σημειώνονται τα δρομολόγια που δεν κυκλοφορούν κατά τις μη εργάσιμες ημέρες.

 

 

Αθήνα

Οινόη

1530

04:32

05:28

1532

05:14

06:10

1536

07:21

08:17

1542

10:23

11:19

1548

13:51

14:47

1550

14:21

15:17

1552

15:21

16:17

1554

16:25

17:21

1556

17:21

18:17

1558

18:21

19:17

2530

19:51

20:47

2534

21:54

22:50

2536

23:21

00:17

 

 

Οινόη

Αθήνα

1531

05:36

06:32

1533

06:20

07:16

1535

06:45

07:41

1539

07:47

08:43

1541

08:46

09:42

1543

09:52

10:48

1549

12:46

13:42

1551

13:52

14:48

2547

14:52

15:48

1559

16:46

17:42

2531

17:46

18:42

2535

20:18

21:12

2539

22:46

23:42

2541

23:41

00:37

 

 

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

 

Αμελητέες είναι οι μεταβολές των δρομολογίων στη γραμμή της Καλαμπάκας, ενώ συνεχίζεται η αναστολή ορισμένων δρομολογίων. Η κατάσταση πλέον διαμορφώνεται ως εξής:

 

 

561

880

563

882

1561

1880

1882

884

1888

48

591

886

ΛΑΡΙΣΑ

05:00

06:26

07:25

 

 

 

 

19:41

αντάπ. από Αθήνα

604

 

 

70

απευθ.

52

απευθ.

 

αντάπ. από Θεσ/νίκη

 

 

 

603

53

501

503

απευθ.

Παλαιοφάρσαλος

05:22

06:50

07:56

10:17

12:13

14:44

19:23

20:04

Καρδίτσα

05:38

07:06

08:15

10:36

12:29

15:00

19:39

20:20

Τρίκαλα

05:54

07:22

08:33

10:54

12:45

15:16

19:55

20:36

Καλαμπάκα

06:09

07:37

08:49

11:10

13:00

15:31

20:10

20:51

 

 

47

883

592

1881

1883

1885

885

887

594

 

Καλαμπάκα

06:33

07:42

08:53

11:55

13:31

17:36

21:00

Τρίκαλα

06:48

07:57

09:09

12:11

13:46

17:51

21:15

Καρδίτσα

07:07

08:16

09:28

12:33

14:03

18:08

21:32

Παλαιοφάρσαλος

07:22

08:32

09:46

12:51

14:18

18:23

21:47

αντάπ. προς Αθήνα

απευθ.

 

603

71

501

απευθ.

 

αντάπ. προς Θεσ/νίκη

 

απευθ.

70

500

52

502

 

ΛΑΡΙΣΑ

 

08:56

 

 

 

 

22:11

 

Ούτε στη γραμμή του Βόλου υπάρχουν σημαντικές αλλαγές ως προς αυτά καθ’ αυτά τα δρομολόγια, εκτός της έλλειψης αναφοράς περί μη κυκλοφορίας κάποιων δρομολογίων κατά τις μη εργάσιμες ημέρες. Στις επιτεύξιμες ανταποκρίσεις, δύσκολα περνά απαρατήρητη η μη δυνατότητα σύνδεσης μεταξύ του τελευταίου τρένου από Βόλο και του 605 για διαφορά λίγων λεπτών της ώρας.

 

 

αντάπ. από Αθήνα

αντάπ. από Θεσ/νίκη

Λάρισα

Αρμένιο

Βελεστίνο

Βόλος

1570

604

 

05:26

05:49

05:59

06:14

1572

 

 

05:55

06:23

06:37

06:54

1574

 

 

07:06

07:33

07:44

08:01

1576

 

 

08:02

08:27

08:41

08:58

1578

 

603

09:30

09:58

10:09

10:26

1580

70, 50

 

11:06

11:34

11:45

12:02

1582

 

53

12:07

12:32

12:46

13:03

1584

500

71

13:40

14:08

14:19

14:36

1586

52

501

14:43

18:05

15:22

15:39

1588

 

 

16:02

16:27

16:38

16:55

2570

54

 

17:20

17:45

17:56

18:13

2572

 

503

18:41

19:06

19:20

19:37

40

απευθ.

 

19:41

20:01

20:11

20:25

2574

 

57

20:25

20:50

21:01

21:18

2576

602

 

21:40

22:08

22:19

22:36

595/578

56

απευθ.

22:47

23:12

23:23

23:40

 

 

Βόλος

Βελεστίνο

Αρμένιο

Λάρισα

αντάπ. προς Αθήνα

αντάπ. προς Θεσ/νίκη

571/590

05:40

06:00

06:10

06:34

 

απευθ.

41

06:20

06:36

06:45

07:04

απευθ.

 

1573

07:03

07:21

07:32

07:56

51

 

1575

08:22

08:40

08:51

09:15

603

 

1577

09:28

09:46

09:57

10:21

 

70

1579

10:39

10:57

11:08

11:33

53

 

1581

12:27

12:45

12:56

13:20

 

500

1583

13:13

13:31

13:42

14:07

501

52

1585

15:03

15:21

15:32

15:56

55

 

1587

15:57

16:15

16:28

16:52

 

54

1589

17:04

17:22

17:33

18:00

503

 

2571

19:01

19:19

19:30

19:57

57

502

2573

19:51

20:12

20:23

20:51

 

602

2575

21:28

21:46

21:57

22:21

 

56

2577

22:42

23:00

23:13

23:37

 

74

2579

23:43

00:01

00:12

00:36

 

 

 

 

ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

 

Εξίσου αμελητέες με τις γραμμές της Θεσσαλίας είναι και οι μεταβολές των δρομολογίων στη Δυτική Μακεδονία, όπου ο αριθμός των δρομολογίων εργασίμων και μη ημερών διατηρείται αναλλοίωτος∙ μόνο μερικοί χρόνοι τροποποιούνται. Ο παρακάτω πίνακας είναι κατατοπιστικός:

 

 

Θεσ/νίκη

ανταπ. από Αθήνα

αντάπ. από Αλεξ/πολη

Πλατύ

Βέροια

Έδεσσα

Αμύνταιο

Φλώρινα

Κοζάνη

731

04:28

 

 

04:52

05:17

05:48

 

 

 

733

06:18

604

 

06:44

07:16

07:51

08:39

09:04

 

761

 

09:20

1741

06:30

 

 

06:55

 

 

 

 

 

735

06:57

 

 

07:28

08:03

08:36

 

 

 

737

08:35

 

603

09:05

09:36

10:10

10:59

11:24

 

739

09:54

 

 

10:25

10:54

11:26

 

 

 

741

11:09

70

 

11:39

12:12

12:47

13:37

14:02

 

765

 

14:19

743

12:31

 

71

12:59

13:30

14:04

 

 

 

745

14:00

 

 

14:28

15:00

15:35

 

 

 

747

15:10

52

 

15:37

16:10

16:45

17:33

17:58

 

767

 

18:17

749

16:46

 

 

17:15

17:48

18:21

 

 

 

751

17:42

54

 

18:18

18:50

19:24

 

 

 

753

19:08

 

 

19:39

20:10

20:45

21:33

21:58

 

755

20:17

502

 

20:45

21:18

21:51

 

 

 

757

22:15

 

 

22:43

23:16

23:49

 

 

 

 

 

Κοζάνη

Φλώρινα

Αμύνταιο

Έδεσσα

Βέροια

Πλατύ

ανταπ. προς Αθήνα

αντάπ. προς Αλεξ/πολη

Θεσ/νίκη

730

 

 

 

04:40

05:15

05:48

 

604

06:15

1742

 

 

 

 

 

07:14

 

 

07:43

732

 

 

 

06:40

07:15

07:46

603

 

08:15

734

 

06:08

06:38

07:25

08:02

08:33

 

 

09:01

736

 

 

 

09:17

09:53

10:26

53

70

10:58

738

 

09:41

10:11

11:00

11:33

12:02

71

 

12:29

762

09:25

 

740

 

 

 

11:52

12:28

13:07

501

 

13:33

742

 

12:19

12:49

13:37

14;12

14:48

 

 

15:15

744

 

 

 

14:44

15:19

15:55

 

 

16:21

746

 

15:01

15:31

16:17

16:50

17:14

 

 

17:40

766

14:38

 

748

 

 

 

17:12

17:47

18:20

 

 

18:46

750

 

 

 

18:30

19:06

19:38

 

 

20:24

752

 

 

 

19:35

20:11

20:44

 

 

21:10

754

 

19:26

19:56

20:44

21:18

21:49

 

602

22:15

768

19:03

 

756

 

 

 

21:56

22:30

23:03

605

 

23:26

 

 

ΥΠΕΡΤΑΧΕΑ και ΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

 

Δεδομένων των έργων βορείως Αλεξανδρούπολης, τα δρομολόγια προς Δίκαια εκτελούνται με λεωφορεία, χωρίς να λείπουν οι αναστολές δρομολογίων. Η χρήση αυτοκινηταμαξών AEG στο ζεύγος 613/614, αλλά και σε δρομολόγια της γραμμής Κιάτου, οδήγησε στην κατάργηση των αμάξ. 90 και 93, που προσέφεραν ανταπόκριση με τα δρομολόγια 504 και 57 αντιστοίχως. Το κενό του δρομολογίου InterCity 90, που κυκλοφορούσε αδιάλειπτα από το 1996, πλέον καλείται να καλύψει η αμάξ. 604, με ότι αυτό συνεπάγεται… Μια άλλη αλλαγή είναι η μεταφορά της αναχώρησης του 613 κατά μια ώρα περίπου νωρίτερα, με επακόλουθο τη δυνατότητα ανταπόκρισης με το 55 στη Θεσσαλονίκη (και μάλιστα με αρκετή «ανοχή»). Όμως, το κενό της κατάργησης του 93 δεν αναπληρώνεται, με αποτέλεσμα να μην υπάρχει τρένο προς τη Θεσσαλονίκη κατά τις μεσημεριανές ώρες σε διάστημα 7 ωρών. Είναι πολλές, σωστά;

 

 

604

70

614

92

602

74

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

07:18

12:21

14:17

18:25

23:44

02:01

Κιλκίς

07:52

12:50

14:46

18:50

00:16

02:27

Σέρρες

09:25

14:00

16:10

20:01

01:51

03:37

Δράμα

10:21

14:44

17:01

20:51

02:42

04:21

Ξάνθη

11:44

15:57

18:21

22:12

04:06

05:35

Κομοτηνή

12:17

16:24

18:50

22:39

04:44

06:02

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ (στ. λιμένος)

13:15

17:16

19:47

23:31

05:44

06:53

 

 

75

603

71

613

605

91

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ (στ. λιμένος)

20:32

00:57

06:48

08:35

15:28

18:01

Κομοτηνή

21:25

01:51

07:35

09:29

16:25

18:49

Ξάνθη

21:53

02:27

08:03

10:01

17:01

19:17

Δράμα

23:08

03:54

09:13

11:24

18:28

20:31

Σέρρες

23:53

04:58

09:57

12:13

19:19

21:16

Κιλκίς

01:07

06:31

11:05

13:41

20:52

22:31

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

01:32

07:08

11:30

14:10

21:23

22:56

 

 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

 

Στα της Πελοποννήσου δεν υπάρχουν αλλαγές. Όλα τα δρομολόγια μένουν ως έχουν και μόνη ελπίδα για τη (στοιχειωμένη…) δρομολόγηση συρμών InterCity προς το Κιάτο φαίνεται να είναι η πραγματοποίηση της σύνδεσης της νέας γραμμής με την κύρια στο Σ.Κ.Α.. Αλλά… η σύνδεση αυτή δεν αποτελεί ικανή συνθήκη για τη δρομολόγηση InterCities προς το Κιάτο και τη συνεπακόλουθη θεαματική ελάττωση των χρόνων προς την Πελοπόννησο… με τον Ο.Σ.Ε. και τον Proastiakos, τα πράγματα δεν είναι πάντα αυτονόητα!

 

 

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ…

 

Η τελευταία τροποποίηση στα δρομολόγια των γραμμών Αεροδρομίου και Κιάτου πραγματοποιήθηκε στις αρχές Σεπτεμβρίου, μειώνοντας τα δρομολόγια μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου και επεκτείνοντας τα δρομολόγια του Κιάτου μέχρι το Σ.Σ. Κηφισίας. Πλέον, στο σταθμό της Νεραντζιώτισσας επικρατεί το απόλυτο χάος: κανείς δεν ξέρει από ποια αποβάθρα θα εκκινήσει ποιο τρένο (λάθος… «ποιος προαστιακός» έπρεπε να πω…) και η οδήγηση των επιβατών επαφίεται στον …πατριωτισμό των εκφωνητών… (η φιλοτιμία των οποίων πρέπει το δίχως άλλο να επαινεθεί): «Ο συρμός στην αποβάθρα προς Αεροδρόμιο κατευθύνεται στον Πειραιά… ο συρμός στην αποβάθρα προς Αθήνα κατευθύνεται προς Αεροδρόμιο». Μύλος! Ας ελπίσουμε ότι με την απευθείας σύνδεση της γραμμής του Κιάτου η κατάσταση θα βελτιωθεί κάπως…

 

Η απώλεια των Desiro καλύφθηκε με τη δρομολόγηση αυτοκινηταμαξών InterCity στη γραμμή του Κιάτου, φέρνοντας τον Proastiakos στην πρώτη θέση μεταξύ των φαιδρών σιδηροδρομικών μορφωμάτων ανά την υφήλιο. Δυστυχώς, τα InterCities κλήθηκαν να καλύψουν συγκεκριμένα κενά, οπότε δεν κατέστη δυνατή η σύνδεση τους με δρομολόγια InterCity της μετρικής γραμμής.

 

… Ο δε Proastiakos θα κλείσει μόνο όταν ο ήλιος ανατείλει από τη δύση. Κι ας λέει ο Ο.Σ.Ε. ότι θέλει…

 

 

… και Η ΠΡΩΤΗ ΜΕΤΑΣΤΑΣΗ

 

Φυσικά δε θα μπορούσε η ψευτογκλαμουριά του Proastiakos να αποτελέσει αποκλειστικό προνόμιο της Αθήνας… Η νοσηρή φαντασία του Υπουργείου Μεταφορών και του Ο.Σ.Ε. βάφτισε εν μια νυκτί ως «προαστιακό» το τμήμα Θεσσαλονίκη – Λιτόχωρο, που λειτουργεί εδώ και 90 χρόνια και που φέρει ηλεκτροκίνηση εδώ και μερικά χρόνια… Τελικά, όλα είναι θέμα φαντασίας…

 

Στον παρακάτω πίνακα παρατίθενται τα δρομολόγια που εκτελούνται από τα ηλεκτροκίνητα Desiro μεταξύ Θεσσαλονίκης και Λιτοχώρου, καθώς επίσης και τις ανταποκρίσεις με πετρελαιοκίνητους συρμούς μεταξύ Λάρισας και Λιτοχώρου. Με 12 ζεύγη ημερησίως, δε χρειάζεται να έχει κανείς φοβερή παρατηρητικότητα για να διαπιστώσει ότι η κάλυψη της γραμμής του Λιτοχώρου είναι φτωχότερη από τη (μη φερόμενη ως προαστιακή) γραμμή της Έδεσσας. Αλλά, το είπαμε και παραπάνω… όλα είναι θέμα φαντασίας. Το μόνο που δεν έχει κάνει ακόμα ο Ο.Σ.Ε. είναι να ενοικιάσει χρονοκανάλι στη γραμμή του Υπερσιβηρικού και να δηλώσει «ιδού η επέκταση του «Προαστιακού» προς το Βλαδιβοστόκ». Μην αποκλείετε τίποτα…

 

 

Λάρισα

Λιτόχωρο

Κατερίνη

Πλατύ

Θεσσαλονίκη

5592 + 2592

06:13

07:00

07:07

07:15

07:39

08:02

571/590

06:38

07:20

07:21

07:30

07:59

08:23

5594 + 2596

08:13

09:00

09:10

09:18

09:44

10:07

883/592

08:57

09:38

09:39

09:48

10:13

10:39

2598

 

 

10:16

10:24

10:51

11:14

3590

 

 

12:46

12:55

13:22

13:45

5596 + 3592

12:20

13:07

13:19

13:28

13:52

14:15

3596

 

 

15:27

15:37

16:02

16:25

5598 + 3598

15:28

16:15

16:25

16:33

16:57

17:20

6590 + 4592

17:45

18:32

18:40

18:49

19:13

19:36

6592 + 4596

19:58

20:45

20:52

21:00

21:24

21:47

5590

 

 

23:13

23:21

23:45

00:08

 

 

Θεσσαλονίκη

Πλατύ

Κατερίνη

Λιτόχωρο

Λάρισα

2593 + 5593

06:04

06:28

06:52

06:59

07:08

07:55

2597 + 5595

07:58

08:22

08:46

08:53

09:05

09:52

2599

08:59

09:23

09:50

09:57

 

 

3591

11:09

11:35

12:02

12:09

 

 

3593 + 5597

12:05

12:29

12:53

13:00

13:12

13:59

3597

14:16

14:41

15:07

15:14

 

 

3599 + 5599

15:19

15:43

16:10

16:17

16:24

17:11

4593 + 6591

17:31

17:55

18:21

18:28

18:39

19:26

591/886

17:59

18:24

18:49

18:57

18:58

19:40

4597 + 6593

19:50

20:15

20:39

20:46

20:54

21:41

595/578

21:02

21:26

21:51

21:59

22:00

22:44

5591

22:04

22:29

22:56

23:03

 

 

 

Όπως φαίνεται και στον πίνακα, πέραν της καταφανώς μεγάλης απόστασης (που απαγορεύει τον οποιοδήποτε χαρακτηρισμό της γραμμής Λιτοχώρου ως προαστιακής), απουσιάζει η περιοδικότητα στις αναχωρήσεις και στις συνδέσεις με τη Λάρισα. Ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι οι συνδέσεις της Λάρισας με το Λιτόχωρο μπορούν θεωρητικά να καλυφθούν από μία μόνο αυτοκινητάμαξα.

 

Χαρακτηρίζοντας ως μάλλον άστοχη την τακτική της κυκλοφορίας τύπων αμαξοστοιχιών μεταξύ Θεσσαλονίκης και Λιτοχώρου με διαφορετική τιμολογιακή πολιτική (αναφέρομαι στα αρτηριακά δρομολόγια), νομίζω ότι μια πιθανή βελτίωση του υπάρχοντος πλέγματος δρομολογίων μεταξύ Λάρισας και Λιτοχώρου θα ήταν η ενοποίησή τους (όποτε αυτό είναι δυνατό) με τοπικά δρομολόγια της γραμμής Βόλου, ώστε οι κάτοικοι αυτού με μόνο μια μετεπιβίβαση (στο Λιτόχωρο) να μπορούν να αποκτήσουν περισσότερες εναλλακτικές λύσεις για τη σύνδεσή τους με τη Θεσσαλονίκη.

 

 

 

 

Στα περί της εν γένει εικόνας του Σιδηροδρόμου στην Ελλάδα, κυριαρχεί στην επικαιρότητα το θέμα των οικονομικών ζημιών του Ο.Σ.Ε. και μάλιστα κατηγορείται ευθέως ο διαχωρισμός της υποδομής από την εκμετάλλευση για την επιδείνωση των οικονομικών επιδόσεων του Ομίλου. Ίσως να θυμάστε ένα κείμενο που είχα δημοσιεύσει το Φεβρουάριο του 2005 – προσπαθούσα τότε να προβλέψω… «[…]τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις από την εφαρμογή του κατακερματισμού. Λέγεται ότι ο κατακερματισμός θα αποτελέσει εφαλτήριο για την αποδοτικότερη λειτουργία του Σιδηροδρόμου. Είναι δυνατόν; Η λειτουργία του Σιδηροδρόμου θα γίνει αποδοτικότερη μόνο με την αύξηση του μεταφορικού έργου και τον περιορισμό των περιττών δαπανών. Και αν η λειτουργία ενός σταθμού χωρίς έργο (βλέπε Τρίπολη) αποτελεί αναμφίβολα περιττή δαπάνη, τότε τι πρέπει να πούμε για το γεγονός ότι η ύπαρξη 12 εταιρειών συνεπάγεται την ταυτόχρονη ύπαρξη 12 Διοικητικών Συμβουλίων, ήτοι περίπου 90 άτομα σε αυτά, με διόλου ευκαταφρόνητους μισθούς; Είναι ικανός από μόνος του ο διαχωρισμός να επιφέρει αύξηση εσόδων, τουλάχιστον για τις αποζημιώσεις των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων κάθε νέας εταιρείας; Όχι· αυτό θα συμβεί μόνο με αύξηση του μεταφορικού έργου! Είναι αναγκαία η ύπαρξη τόσων εταιρειών εκμετάλλευσης για την αύξηση του μεταφορικού έργου; Ρητά και κατηγορηματικά, όχι! Η αύξηση του μεταφορικού έργου απαιτεί βούληση και διορατικότητα, όχι πολλές εταιρείες.» Δύσκολα θα φανταζόμουν τότε ότι το λειτουργικό κόστος θα (παρουσιαζόταν πως) μπορούσε να διογκωθεί από τη λειτουργία μιας μόνο εταιρείας εκμετάλλευσης, μιας και η τότε πρόβλεψή μου είχε διατυπωθεί υπό το πρίσμα της επικείμενης σύστασης πολλών σχημάτων εκμετάλλευσης. Διαφαίνεται τελικά ότι η κάθετη επιχείρηση δεν έχει μόνο μειονεκτήματα…

 

… προσωπικά, ουδέποτε μπόρεσα να αποφανθώ σχετικά με το αν η σύσταση και «συνεργασία» (…) μεταξύ Ε.Δι.Σ.Υ. και TrainOSE μας έκανε αυτομάτως Ευρώπη, ή αν απλά φόρεσε στην Ψωροκώσταινα έναν ευρωπαΐζοντα μανδύα…

 

Ίσως να μην είναι υπερβολή να πούμε ότι η πιο «κοντινή» ελπίδα για βελτίωση των επιδόσεων του σιδηροδρομικού συστήματος είναι η παράδοση της ηλεκτροκίνησης μεταξύ Ευαγγελισμού και Λεπτοκαρυάς. Πέραν της ανοησίας περί «επέκτασης του προαστιακού Θεσσαλονίκης ως τη Λάρισα» (που σίγουρα θα ακουστεί), η ηλεκτροκίνηση θα δώσει νέα πνοή στις εμπορευματικές μεταφορές (που αποτελούν δραστηριότητα με σημαντική κερδοφορία), αφού το 50% του άξονα θα μπορεί να καλυφθεί από τις ηλεκτράμαξες. Με μόνη ανάγκη την κατασκευή ενός μικρού αμαξοστασίου στο Δομοκό, η μεταφορική δυνατότητα εμπορευμάτων θα μπορούσε να αυξηθεί κατά πολύ (προϋποθέτοντας, βέβαια, αποκλειστικά ηλεκτρική έλξη των εμπορικών συρμών), βελτιώνοντας τα έσοδα του Ο.Σ.Ε.. Φτάνει μόνο να σκεφτούμε ότι από άποψη ελκτικής ισχύος, μια ηλεκτράμαξα ισοδυναμεί με δύο M.L.W. σειράς 501, ώστε να σχηματιστεί μια εικόνα για το μέγεθος της εφικτής αύξησης του εμπορευματικού έργου (που βέβαια απαιτεί το διπλασιασμό του τμήματος Τιθορέα – Δομοκός για να αναπτυχθεί πλήρως…).

 

 

---

 

 

Επ’ ευκαιρία της επικείμενης αλλαγής του έτους, επιτρέψτε μου να σας απευθύνω τις θερμότερες ευχές μου για Χρόνια Πολλά με Υγεία και Ευτυχία και την πραγματοποίηση όλων μας των επιθυμιών! Καλή Χρονιά σε όλους!

 

 

Επιστροφή στην ενότητα «Άρθρα και Δημοσιεύσεις»

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα