image004

 

ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ 9ης ΙΟΥΛΙΟΥ 2007 ΤΟΥ Ο.Σ.Ε.

 

Τρία χρόνια μετά από τους Ολυμπιακούς Αγώνες, τα δρομολόγια τροποποιούνται ξανά εν μέσω θέρους. Η γραμμή της Χαλκίδας κλείνει λόγω έργων, πολλά δρομολόγια δεν εκτελούνται, είτε μόνιμα είτε κατά τις αργίες, η κανονική γραμμή έχει ήδη φτάσει στο Κιάτο και ο Proastiakos αποδεικνύεται πολύ σκληρός για να πεθάνει…

 

Οι τροποποιήσεις, λοιπόν, των δρομολογίων εντοπίζονται στα δρομολόγια Πελοποννήσου, στις γραμμές της Οινόης (πλέον!), του Κιάτου και του Αεροδρομίου και στις καταργήσεις κάποιων εφικτών ανταποκρίσεων στους σταθμούς Παλαιοφαρσάλου, Λάρισας και Πλατέος.

 

 

ΧΑΛΚΙΔΑ

 

Η εκτέλεση έργων βελτίωσης στη γραμμή της Χαλκίδας οδήγησε στον ορισμό του σταθμού της Οινόης ως τερματικού, ενώ συνεχίζει να τηρείται η τακτική της μη εκτέλεσης κάποιων δρομολογίων κατά τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Εντύπωση προκαλεί ότι επιτέλους κατάλαβαν στον Ο.Σ.Ε. πως δε χρειάζεται όλα τα τοπικά δρομολόγια να τερματίζουν στον Άγιο Ιωάννη (και να επιβαρύνουν το ήδη υπερφορτωμένο τμήμα νοτίως Σταθμού Λαρίσης). Στον πίνακα (αλλά και στους υπόλοιπους πίνακες) σημειώνονται με πλάγια στοιχεία, τα δρομολόγια εκείνα που εκτελούνται μόνο κατά τις εργάσιμες ημέρες.

 

Δε νομίζω ότι χρειάζεται να σχολιαστεί το οτιδήποτε, πέραν του να εκφραστεί η ευχή για την όσο το δυνατό ταχύτερη παράδοση της ανακαινισμένης γραμμής προς τη Χαλκίδα…

 

… ή, μάλλον, όχι. Κάτι χρειάζεται να σχολιαστεί… γιατί κάποια δρομολόγια προς Οινόη δεν εκκινούν από το νέο σταθμό του Πειραιά; Ω, με συγχωρείτε… ξέχασα ότι ο σταθμός στον Πειραιά είναι «του Προαστιακού». Εύκολα, λοιπόν, αποφαινόμαστε ότι σύμφωνα με τον Ο.Σ.Ε. προάστια της Αθήνας είναι το Κιάτο και τα Εξαμίλια και όχι το Μενίδι ή ο Άγιος Στέφανος (γελάτε; δικαίως… η προαστιακή ανοησία του Ο.Σ.Ε. ορίζει την έννοια της γελοιότητας).

 

Άγιος Ιωάννης

Αθήνα

Οινόη

1530

ναι

04:32

05:28

1532

ναι

05:16

06:12

1534

ναι

06:16

07:12

1536

07:21

08:17

1538

08:51

09:47

1540

09:51

10:47

1542

10:23

11:19

1544

11:24

12:20

1546

12:51

13:47

1548

13:51

14:47

1550

ναι

14:21

15:17

1552

ναι

15:21

16:17

1554

16:25

17:21

1556

17:25

18:21

1558

18:23

19:19

2530

19:51

20:47

2532

20:51

21:47

2534

21:54

22:50

2536

23:21

00:17

Οινόη

Αθήνα

Άγιος Ιωάννης

2543

00:30

01:26

ναι

1531

05:36

06:32

ναι

1533

06:20

07:16

1535

06:45

07:41

ναι

1537

07:20

08:16

ναι

1539

07:45

08:41

1541

08:46

09:42

1543

09:52

10:48

1545

11:16

12:12

1547

12:15

13:11

ναι

1549

12:46

13:42

1551

13:52

14:48

2547

14:52

15:48

ναι

1555

15:22

16:18

1557

16:22

17:18

1559

16:46

17:42

2531

17:46

18:42

2533

19:16

20:12

2535

20:16

21:12

2537

21:39

22:35

2539

22:46

23:42

ναι

2541

23:41

00:37

ναι

 

 

 

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

 

Η γραμμή Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας είναι αυτή που «θίγεται» περισσότερο από τις αναστολές δρομολογίων, μιας και σε αντίθεση με τις άλλες γραμμές, εδώ η αναστολή γίνεται επ’ αόριστον και όχι μόνο τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες. Πλέον, η κατάσταση στη συγκεκριμένη γραμμή έχει διαμορφωθεί ως ακολούθως:

 

561 880

563 882

1561 1880

1882

884

1888

48

591 886

ΛΑΡΙΣΑ

05:00

06:26

07:25

19:41

ανταπ. από Αθήνα

604

70

απευθ.

52

απευθ.

ανταπ. από Θεσ/νίκη

603

53

501

503

απευθ.

Παλαιοφάρσαλος

05:22

06:50

07:56

10:17

12:13

14:44

19:23

20:04

Καρδίτσα

05:38

07:06

08:15

10:36

12:29

15:00

19:39

20:20

Τρίκαλα

05:54

07:22

08:33

10:54

12:45

15:16

19:56

20:36

Καλαμπάκα

06:09

07:37

08:49

11:10

13:00

15:31

20:10

20:51

47

883 592

1881

1883

1885

885

887 564

Καλαμπάκα

06:33

07:42

08:53

11:53

13:31

17:36

21:00

Τρίκαλα

06:48

07:57

09:09

12:09

13:46

17:51

21:15

Καρδίτσα

07:07

08:16

09:28

12:30

14:03

18:08

21:32

Παλαιοφάρσαλος

07:30

08:36

09:46

12:48

14:18

18:24

21:51

ανταπ. προς Αθήνα

απευθ.

603

71

501

απευθ.

ανταπ. προς Θεσ/νίκη

απευθ.

70

500

52

502

ΛΑΡΙΣΑ

08:57

22:11

 

Αντίθετα, στη γραμμή Λάρισας – Βόλου γίνεται πρόβλεψη σε καταργήσεις δρομολογίων μόνο κατά τα Σαββατοκύριακα και τις αργίες· ο παρακάτω πίνακας είναι κατατοπιστικός. Τις ημέρες μειωμένων δρομολογίων εντοπίζονται μεγάλα κενά μεταξύ διαδοχικών αναχωρήσεων (που μπορεί να φτάσουν σε τρεις ή και τέσσερις ώρες), ενώ χάνονται και κάποιες ανταποκρίσεις με απλές ταχείες (π.χ. με το 500 και το 602 από Αθήνα και το 503 από Θεσσαλονίκη).

 

Λάρισα

ανταπ. από Αθήνα

ανταπ. από Θεσ/νίκη

Αρμένιο

Βελεστίνο

Βόλος

1570

04:55

05:20

05:31

05:48

1572

05:55

06:23

06:37

06:54

1574

07:06

07:34

07:45

08:02

1576

08:02

08:27

08:41

08:58

1578

09:30

603

09:58

10:09

10:26

1580

11:06

70, 50

11:34

11:45

12:02

1582

12:07

53

12:32

12:46

13:03

1584

13:40

500

14:08

14:19

14:36

1586

14:43

52

501

15:08

15:22

15:39

1588

16:21

55

16:49

17:00

17:17

2570

17:05

54

17:30

17:44

18:01

2572

18:41

503

19:06

19:20

19:37

40

19:41

απευθείας

20:11

20:25

2574

20:25

57

20:50

21:01

21:18

2576

21:40

602

22:08

22:19

22:36

595/578

22:47

56

απευθείας.

23:12

23:23

23:40

Βόλος

Βελεστίνο

Αρμένιο

ανταπ. προς Αθήνα

ανταπ. προς Θεσ/νίκη

Λάρισα

571/590

05:53

06:11

06:22

απευθείας

06:46

41

06:21

06:36

απευθείας

07:04

1573

07:04

07:22

07:33

51

07:57

1575

08:22

08:40

08:51

603

09:15

1577

09:28

09:46

09:57

70

10:21

1579

10:39

10:57

11:08

53

11:33

1581

12:27

12:45

12:56

500

13:20

1583

13:13

13:31

13:42

52

14:07

1585

15:03

15:21

15:32

55

15:56

1587

15:54

16:12

16:23

54

16:48

1589

17:25

17:43

17:54

503

18:18

2571

19:01

19:19

19:30

57

19:57

2573

19:51

20:12

20:23

602

20:51

2575

21:28

21:46

21:57

56

22:21

2577

23:03

23:24

23:35

605

74

23:59

 

 

 

ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

 

Ούτε η γραμμή της Δυτικής Μακεδονίας έμεινε «απρόσβλητη» από τη μείωση των δρομολογίων κατά τις μη εργάσιμες ημέρες. Το θετικό είναι ότι οι καταργήσεις πραγματοποιήθηκαν κατά κύριο λόγο σε δρομολόγια μεταξύ Θεσσαλονίκης και Έδεσσας, ενώ μόνο ένα δρομολόγιο προς Φλώρινα και Κοζάνη καταργήθηκε (συγκεκριμένα, το 737/742). Εντούτοις, δε μπορεί να μη στηλιτευτεί ότι οι καταργήσεις συνδέονται και με την παύση των ανταποκρίσεων με τις αμάξ. 502, 603 και 605, τη στιγμή που σχεδόν όλες οι ανταποκρίσεις με InterCities διατηρούνται (εκτός από αυτή με το 55).

 

Συνοπτικά, κατά τις μη εργάσιμες ημέρες δε θα εκτελούνται τα δρομολόγια 731, 732, 737. 742, 743, 744, 749, 750, 755, 756, 1741 και 1742.

 

 

 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

 

Είχα την αμυδρή ελπίδα ότι η παράδοση του τμήματος Εξαμίλια – Κιάτο θα συνοδευόταν από τη δρομολόγηση αυτοκινηταμαξών τύπου InterCity από την Αθήνα ως το Κιάτο, ώστε να υπάρξει σημαντική μείωση των χρόνων διαδρομής προς την Πελοπόννησο. Εις μάτην… Μα, θα ήταν ποτέ δυνατόν να παραβιαστεί το προαστιακό θέσφατο;

 

Μήπως θα θέλατε να μάθετε τι επετεύχθη με την λειτουργία της κανονικής γραμμής ως το Κιάτο; Δηλαδή, ποιο είναι το τίμημα της μετεπιβίβασης, του ακριβότερου εισιτηρίου και των μερικών εκατοντάδων εκατομμυρίων που πλήρωσαν οι φορολογούμενοι; Λοιπόν… σε σχέση με τα δρομολόγια της 1ης Ιουνίου 1997, η απόσταση από την Αθήνα ως την Πάτρα (με InterCity), διανύεται σε χρόνο μικρότερο κατά … (κρατηθείτε) … 6 ολόκληρα λεπτά!!! Και για την αθλιότητα αυτή δε φταίει ούτε η επιλογή της κανονικής γραμμής, ούτε τα rail-buses, ούτε η χάραξη, ούτε η μη ολοκλήρωση του Σ.Κ.Α.. Φταίει μόνο ο προαστιακός κάλος που κατοικοεδρεύει στον εγκέφαλο του Ο.Σ.Ε. από το 2004 και μετά.

 

Πλέον (εξαιρώντας τις εγκαταστάσεις ηλεκτροκίνησης) η νέα γραμμή Αθήνας – Πάτρας είναι έτοιμη σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%. Κι όμως… η μέχρι στιγμής επιτευκτέα μείωση του χρόνου διαδρομής είναι 6 λεπτά της ώρας… Αντί ο Ο.Σ.Ε. να δρομολογήσει InterCities ως το Κιάτο και να δηλώσει «ιδού, κύριοι, το προϊόν μου… έχοντας στήσει το 50% της νέας γραμμής,  η διαδρομή Αθήνα – Πάτρα διανύεται σε 2.45’… άρα οι επενδύσεις που γίνονται αξίζουν τα λεφτά τους», παραμένει στη μιζέρια των rail-buses και των Desiro, μόνο και μόνο για να μη θιγούν οι εισπράξεις του Proastiakos. Πόση εξυπνάδα χρειάζεται για να γίνει κατανοητό ότι σε μια περίοδο που ο ρυθμός εκτέλεσης των σιδηροδρομικών έργων, αλλά και τα σιδηροδρομικά έργα αυτά καθ’ αυτά, βάλλονται πανταχόθεν, ο Σιδηρόδρομος χρειάζεται να αναδεικνύει τις (υπαρκτές) νέες του δυνατότητες σε όλο τους το φάσμα; Είναι οι επιδόσεις της νέας γραμμής (ως εκμετάλλευση, όχι ως υποδομή) ικανές να δικαιολογήσουν τον πακτωλό χρημάτων που διατέθηκε γι’ αυτήν; Καθόλου, αλλά ποιος νοιάζεται… ο Proastiakos να προβάλλεται και όλα τα άλλα είναι ασήμαντες λεπτομέρειες.

 

 

Επί των δρομολογίων, τώρα… Ή μάλλον πριν τα δρομολόγια, ας αναφέρουμε ότι δεν είναι τιμητικό για τον Ο.Σ.Ε. να απαξιεί να τυπώσει εγκαίρως τα νέα δρομολόγια σε τευχίδιο (παράλληλα με τις μεταβολές των δρομολογίων στις γραμμές Κιάτου, Οινόης και Αεροδρομίου) και τελικά να ενημερώνει τους πελάτες του με μια άθλια φωτοτυπία. Συμπεριλαμβάνεται και η ενημέρωση του κοινού στις ασήμαντες λεπτομέρειες;

 

Με την τακτική των μετεπιβιβάσεων (εντός του βεληνεκούς της μετρικής γραμμής) να βρίσκεται στο απόγειό της, η Πάτρα συνδέεται με 4 ζεύγη InterCities ημερησίως, εκ των οποίων 2 ζεύγη συνεχίζουν ως την Καλαμάτα και ένα τερματίζει στον Πύργο. Πλέον δεν υφίσταται απ’ ευθείας σύνδεση με τους Αγίους Αναργύρους και συμπληρωματικά προς τα InterCities λειτουργούν άλλα 5 ζεύγη απλών ταχειών. Οι ταχείες, άλλοτε καταλήγουν στην Πάτρα, και άλλοτε συνεχίζουν προς Πύργο και Καλαμάτα, με πολλές δυνατότητες μετεπιβιβάσεων.

 

1350

20

300

1352

1354

22

350

302

304

1356

24

306

12

308

ΑΘΗΝΑ

06:06

08:06

11:06

12:06

13:06

15:06

18:06

20:06

23:06

Εξαμίλια

07:25

09:25

12:25

13:25

14:25

16:25

19:25

21:25

00:25

ΚΙΑΤΟ

07:39

09:39

12:39

13:39

14:39

16:39

19:39

21:39

00:39

07:47

09:55

12:47

13:53

14:53

16:47

19:51

21:47

00:52

Ξυλόκαστρο

07:59

10:09

12:59

14:10

15:07

16:59

20:08

21:59

01:06

Διακοφτό

08:37

10:55

13:37

14:56

15:55

17:37

20:57

22:37

01:52

Αίγιο

08:50

11:13

13:50

15:14

16:11

17:50

21:13

22:60

02:08

ΠΑΤΡΑ

09:27

11:54

14:27

15:55

16:52

18:30

21:54

23:27

02:49

06:17

09:30

12:00

14:33

15:58

17:06

18:34

03:01

Αχαΐα

06:49

10:01

12:33

15:03

16:30

17:38

19:06

03:33

Λεχαινά

07:25

10:30

13:08

15:32

17:05

18:13

19:35

04:08

Αμαλιάδα

07:46

10:49

13:35

15:51

17:26

18:37

19:54

04:29

ΠΥΡΓΟΣ

08:12

11:06

14:01

16:08

17:52

19:03

20:11

04:55

08:14

11:08

14:22

16:10

17:58

20:13

04:57

Ζαχάρω

08:54

11:42

15:02

16:44

18:36

20:47

05:35

Καλόνερο

09:20

12:03

15:28

17:05

19:04

21:07

06:01

Ζευγολατιό

10:07

12:47

16:20

17:49

19:48

21:51

07:17

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

10:42

13:19

16:57

18:21

20:23

22:27

07:52

309

11

301

1353

21

303

1357

351

23

305

307

25

1359

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

22:12

06:43

10:44

12:36

15:46

17:38

Ζευγολατιό

22:52

07:16

11:17

13:15

16:19

18:17

Καλόνερο

00:01

08:00

10:00

12:02

13:59

17:04

19:06

Ζαχάρω

00:27

08:20

10:26

12:22

14:25

17:25

19:32

ΠΥΡΓΟΣ

01:04

08:53

11:03

12:55

15:02

17:57

20:09

01:06

06:11

08:55

11:10

12:57

15:04

17:59

20:12

Αμαλιάδα

01:33

06:38

09:13

11:37

13:15

15:31

18:17

20:39

Λεχαινά

01:54

06:59

09:32

11:58

13:34

15:54

18:36

21:00

Αχαΐα

02:29

07:35

10:02

12:34

14:03

16:31

19:05

21:35

ΠΑΤΡΑ

03:00

08:06

10:31

13:05

14:32

17:02

19:34

22:06

03:12

05:30

07:10

10:34

12:10

14:35

17:07

18:06

19:37

Αίγιο

03:54

06:08

07:52

11:12

12:52

15:13

17:51

18:51

20:15

Διακοφτό

04:10

06:21

08:08

11:25

13:08

15:26

18:07

19:07

20:41

Ξυλόκαστρο

04:57

06:59

08:57

12:03

13:57

16:04

18:54

19:54

21:06

ΚΙΑΤΟ

05:10

07:10

09:10

12:14

14:13

16:15

19:07

20:10

21:17

05:22

07:22

09:22

12:22

14:22

16:22

19:22

20:22

21:22

Εξαμίλια

05:38

07:38

09:38

12:38

14:38

16:38

19:38

20:38

21:38

ΑΘΗΝΑ

06:58

08:58

10:58

13:58

15:58

17:58

20:58

21:58

22:58

 

Επί των δρομολογίων μέσων και μεγάλων αποστάσεων της μετρικής γραμμής μπορούμε να σημειώσουμε τα ακόλουθα:

Ø οι εφικτές ανταποκρίσεις στο κατεύθυνση προς Καλαμάτα είναι τόσο βολικές, που προκαλεί εντύπωση το γιατί δε γίνεται συνένωση δύο ή τριών δρομολογίων σε ένα (π.χ. 300 + 1352 + 1354, 304 + 1356)· μαντεύω ότι ίσως υπάρχουν ασυμφωνίες τροχαίου υλικού, σε μια τέτοια περίπτωση, όμως, θα έπρεπε να καταβληθεί προσπάθεια για την επίτευξη των δυνατών συνενώσεων. Στον αντίποδα …

Ø … βλέπουμε ότι στην κατεύθυνση προς Κιάτο, μόνο η ανταπόκριση 351 + 23 έχει νόημα. Δύο δρομολόγια, το 1353 (από Πύργο) και το 1357 (από Κυπαρισσία – στα χνάρια, προφανώς, του παλιού 1341, που καταργήθηκε το φθινόπωρο του 1992…) καταλήγουν στην Πάτρα περίπου μια ώρα πριν την αναχώρηση δρομολογίου προς το Κιάτο.

Ø φαίνεται ότι στον Ο.Σ.Ε. θέλησαν να μεταφέρουν το μοντέλο των φτηνών ταχέων δρομολογίων (βλέπε 500/501) και στην Πελοπόννησο. Δεν εξηγείται διαφορετικά η δρομολόγηση του ζεύγους 350/351 μεταξύ Καλαμάτας και Πύργου, με χρόνο διαδρομή ισοδύναμο προς αυτόν των InterCities. Δεδομένης της ανταπόκρισης με το ζεύγος 23/22, δε θα μπορούσε να γίνει επέκταση των δρομολογίων ως την Καλαμάτα (πόσο μάλλον όταν η αυτοκινητάμαξα που εκτελεί το δρομολόγιο 22 πρόκειται να παραμένει ανενεργή στον Πύργο επί 21 ώρες, μέχρι δηλαδή το μεσημέρι της επομένης, οπότε και θα εκτελέσει το δρομολόγιο 23);

Ø οι νυχτερινές αμαξοστοιχίες εισέρχονται στην Κυπαρισσία… επιτέλους!

 

Σε τοπικό/προαστιακό επίπεδο, παραδόθηκε η στάση του Νοσοκομείου Καλαμάτας, καθώς επίσης και η γραμμή προς το Κατάκολο.

 

1481

1483

1485

1350

1487

1489

1354

1491

1493

1495

1358

ΠΥΡΓΟΣ

08:14

14:22

Ανεμοχώρι

08:36

14:44

Ζαχάρω

08:54

15:02

Καλόνερο

09:19

15:27

ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ

21:54

Καλόνερο

09:20

15:28

22:03

Ζευγολατιό

10:06

16:14

22:49

10:07

16:20

22:53

Νοσοκομείο

08:08

09:04

10:06

11:18

12:04

16:48

17:11

19:04

21:04

23:21

Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας

08:09

09:05

10:07

11:19

12:05

16:49

17:12

19:05

21:05

23:22

Ασπρόχωμα

08:11

09:07

10:09

10:36

11:21

12:07

16:51

17:14

19:07

21:07

23:24

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

08:17

09:13

10:15

10:42

11:27

12:13

16:57

17:20

19:13

21:13

23:30

1351

1481

1483

1357

1355

1485

1487

1489

1491

1359

1493

1495

ΚΑΛΑΜΑΤΑ

05:59

07:55

08:45

09:28

09:53

11:05

11:45

16:58

17:38

18:45

20:45

Ασπρόχωμα

06:05

08:01

08:51

09:34

09:59

11:11

11:51

17:04

17:44

18:51

20:51

Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας

06:07

08:03

08:53

09:36

10:01

11:13

11:53

17:06

18:53

20:53

Νοσοκομείο

06:08

08:04

08:54

09:37

10:02

11:14

11:54

17:07

18:54

20:54

Ζευγολατιό

06:36

10:05

18:16

06:38

10:08

18:17

Καλόνερο

07:29

10:54

19:03

ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑ

07:36

11:03

09:52

Καλόνερο

10:00

19:06

Ζαχάρω

10:26

19:32

Ανεμοχώρι

10:44

19:50

ΠΥΡΓΟΣ

11:03

20:09

 

Σχετικά με την νέα «εξυπηρέτηση» του Τ.Ε.Ι. και του Νοσοκομείου, τα λόγια περιττεύουν… Κατά τις μεσημβρινές ώρες (τότε, δηλαδή, που η κίνηση είναι …ελάχιστη!) δεν υπάρχει ούτε ένα δρομολόγιο σε διάστημα 5 (και ολογράφως, πέντε) ωρών!!! Όπως συνηθίζεται να λέγεται στις αγγλικές ταινίες… «αν είναι φάρσα, δεν είναι καθόλου αστεία». Άραγε, τέτοιων προδιαγραφών θα είναι και η «κάλυψη» της γραμμής της Μεσσήνης; Ζήτω που καήκαμε…

 

Στη γραμμή της Αρχαίας Ολυμπίας, η ελληνική πρωτοπορία γράφει και πάλι ιστορία. Μπορεί να μην έχουμε δρομολόγια express μεταξύ Αθήνας και Αεροδρομίου, έχουμε όμως μεταξύ Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας!!! Υποκλίνομαι… (η υπόκλιση ισχύει μόνο για τη δρομολόγηση της αμαξοστοιχίας express· το θαυμασμό μου για την ιδιοφυούς σύλληψης ιδέα της κυκλοφορίας στη γραμμή αυτή μόνο κατά τις πρωϊνές ώρες τον έχω εκφράσει ήδη).

 

Κατάκολο

ανταπ. προς Κιάτο

Πύργος (άφιξη)

Πύργος (αναχ.)

ανταπ. από Κιάτο

Αρχαία Ολυμπία

1380

06:55

07:24

382

08:36

21

08:54

08:56

09:17

1384

10:13

10:31

1386

11:06

11:24

11:26

20

11:52

1388

12:52

23

13:10

13:12

13:41

1390

14:51

15:09

15:11

15:38

1392

16:52

17:10

Αρχαία Ολυμπία

ανταπ. προς Κιάτο

Πύργος (άφιξη)

Πύργος (ανάχ.)

ανταπ. από Κιάτο

Κατάκολο

1381

07:30

21

07:59

08:01

08:19

1383

09:22

09:48

09:50

10:08

1385

10:43

11:01

387

11:57

23

12:19

12:21

12:39

1389

13:46

305

14:12

14:14

1352

14:32

1391

15:42

16:09

16:12

22

16:30

 

Η υποβάθμιση της γραμμής της Αρχαίας Ολυμπίας είναι προφανής. Η δρομολόγηση της αμαξοστοιχίες express περιόρισε τις δυνατές επιλογές των κατοίκων των ενδιάμεσων χωριών, ενώ ως άβολες χαρακτηρίζονται και οι εφικτές ανταποκρίσεις με τα αρτηριακά δρομολόγια. Όσο για τις επιδόσεις της «νέας» γραμμής του Κατακόλου, δε χρειάζεται παρά μόνο μια διαίρεση… 12 χιλιόμετρα δια 0.3 ώρες… ίσον 40km/h. Τρέμε Desiro

 

 

 

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Δεδομένης της «επέκτασης του Προαστιακού στον Πειραιά» , το κύκλωμα των δρομολογίων στις γραμμές Αεροδρομίου και Κιάτου μεταβλήθηκε ριζικά. Πλέον, δεν υπάρχουν συνδέσεις μεταξύ Κορινθίας και Αεροδρομίου, αλλά ούτε και μεταξύ Πειραιά και Αεροδρομίου. Κάθε 30’ ο Πειραιάς συνδέεται με τη Νεραντζιώτισσα και κάθε 60’ με το Κιάτο, ενώ μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου έχουν αναλάβει δράση εξ’ ολοκλήρου τα ηλεκτρικά Desiro. Σχετικά με τα νέα δρομολόγια, δεν έχω παρά να επαναλάβω αυτό που είχα γράψει τον περασμένο Ιανουάριο, επ’ ευκαιρίας της παράδοσης της ηλεκτροκίνησης … «Θα πρέπει οι συνδέσεις μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου να είναι αυστηρά κάθε 15’, ακόμα κι αν χρειαστεί να περικοπούν οι απευθείας συνδέσεις του Αεροδρομίου με τα Εξαμίλια (με ταυτόχρονη αύξηση των συνδέσεων των Εξαμιλίων με το Σταθμό Λαρίσης) και να μειωθούν τα (ούτως ή άλλως χαμηλής επιβατικής κίνησης) δρομολόγια μεταξύ Σταθμού Λαρίσης και Αεροδρομίου. Δηλαδή, μέχρι την επέκταση της ηλεκτροκίνησης ως το Σταθμό Λαρίσης, θα πρέπει με κάθε τρόπο να ενισχυθεί το τμήμα Νεραντζιώτισσα – Αεροδρόμιο και η υψηλή διαθεσιμότητα των ηλεκτροκίνητων αυτοκινηταμαξών μπορεί να εγγυηθεί την ομαλή εκτέλεση (και, γιατί όχι, την επιτυχή έκβαση) ενός τέτοιου εγχειρήματος.». Ως εκ τούτου, πέραν της (τελείως λανθασμένης) διακοπής της σύνδεσης της Αθήνας με το Αεροδρόμιο, δε νομίζω ότι χρειάζεται να σχολιάσω κάτι άλλο…

 

Αν, παρόλα αυτά, θα μπορούσε να ενισχυθεί ακόμα περισσότερο η γραμμή Αεροδρομίου (με βάση το σημερινό πλέγμα του τμήματος Πειραιάς – Νεραντζιώτισσα), τότε μια πιθανή υλοποίηση ίσως να ήταν η ακόλουθη:

Ø επέκταση του δρομολογίου Πειραιάς – Νεραντζιώτισσα μέχρι το Αεροδρόμιο, με αναχώρηση κάθε xx50 και άφιξη στο Αεροδρόμιο στις yy14.

Ø ενδιάμεσα δρομολόγια μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου ανά 20’, δηλαδή κάθε xx10 και xx30 και αφίξεις στο Αεροδρόμιο στις xx29 και xx49

Ø ενδιάμεσα δρομολόγια μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Δουκίσσης Πλακεντίας ανά 20’, δηλαδή κάθε xx00, xx20 και xx40.

… περίπου κάτι σαν αυτό…

 

(4)

(1)

(3)

(2)

(4)

(3)

(1)

(4)

(2)

(3)

από Πειραιά

<< 

ναι

ναι

ναι

>> 

Νεραντζιώτισσα

09:50

10:00

10:10

10:20

10:30

10:40

10:50

11:00

11:10

11:20

11:30

11:40

11:50

Κηφισίας

09:52

10:01

10:11

10:21

10:31

10:41

10:52

11:01

11:11

11:21

11:31

11:41

11:52

Πεντέλης

09:54

10:03

10:13

10:23

10:33

10:43

10:54

11:03

11:13

11:23

11:33

11:43

11:54

Δουκίσσης Πλακεντίας

09:56

10:05

10:15

10:25

10:35

10:45

10:56

11:05

11:15

11:25

11:35

11:45

11:56

Παλλήνη

10:00

10:18

10:38

11:00

11:18

11:38

12:00

«Κάντζα»

10:03

10:20

10:40

11:03

11:20

11:40

12:03

«Κορωπί»

10:09

10:25

10:45

11:09

11:25

11:45

12:09

Αεροδρόμιο

10:14

10:29

10:49

11:14

11:29

11:49

12:14

(3)

(1)

(4)

(2)

(3)

(4)

(1)

(3)

(2)

(4)

Αεροδρόμιο

<< 

10:19

10:44

11:04

11:19

11:44

12:04

12:19

>> 

«Κορωπί»

10:24

10:48

11:08

11:24

11:48

12:08

12:24

«Κάντζα»

10:30

10:53

11:13

11:30

11:53

12:13

12:30

Παλλήνη

10:33

10:55

11:15

11:33

11:55

12:15

12:33

Δουκίσσης Πλακεντίας

10:37

10:48

10:58

11:08

11:18

11:28

11:37

11:48

11:58

12:08

12:18

12:28

12:37

Πεντέλης

10:39

10:50

11:00

11:10

11:20

11:30

11:39

11:50

12:00

12:10

12:20

12:30

12:39

Κηφισίας

10:41

10:52

11:02

11:12

11:22

11:32

11:41

11:52

12:02

12:12

12:22

12:32

12:41

Νεραντζιώτισσα

10:43

10:53

11:03

11:13

11:23

11:33

11:43

11:53

12:03

12:13

12:23

12:33

12:43

προς Πειραιά

ναι

ναι

ναι

 

Ένα τέτοιο σύστημα, δεσμεύοντας 4 ηλεκτρικά Desiro, ταυτόχρονα προς την εξασφάλιση ενός minimum επιπέδου κάλυψης του Πειραιά και της Αθήνας με το Αεροδρόμιο και ικανοποιητικού μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Αεροδρομίου, θα αναβάθμιζε το τμήμα Νεραντζιώτισσα – Δουκίσσης Πλακεντίας σε οιονεί επίγειο μετρό, αυξάνοντας έτσι τη συμμετοχή του σιδηροδρόμου στις μαζικές μετακινήσεις, κατά τρόπο αξιόπιστο (εγγυημένο από τα Desiro), ταχύ και τακτικό (ένα δρομολόγιο προς κάθε κατεύθυνση ανά 10’).

 

Κι ενώ τα έργα στη νέα γραμμή προς Πάτρα προχωρούν, ίσως θα έπρεπε ο Ο.Σ.Ε. να αξιοποιήσει το διάδρομο της μετρικής γραμμής, ώστε να αποκτηθεί όντως προαστιακός σιδηρόδρομος στη δυτική Αττική. Θα ήταν, άραγε, δυνατή:

Ø η κατασκευή νέας γραμμής με αφετηρία μετά το Σ.Σ. Θριασίου, που θα κατευθυνόταν προς νότον, θα περνούσε δυτικά του Ασπροπύργου, ακολούθως θα τηρούσε την χάραξη της μετρικής γραμμής ως μετά την Ελευσίνα (ή, γιατί όχι, ως τα Ναυπηγεία;) και τελικά θα ξανασυνδεόταν με τη νέα γραμμή;

Ø η διαπλάτυνση της μετρικής γραμμής στην περιοχή των Μεγάρων και η σύνδεσή της με την κανονική γραμμή, ώστε ο σιδηρόδρομος να συνδέει απευθείας το κέντρο της Αθήνας με το κέντρο των Μεγάρων;

Ø η διαπλάτυνση των πρώτων χιλιομέτρων της γραμμής Κορίνθου – Μύλων Ναυπλίου, ώστε να καταστεί εφικτή η απευθείας δρομολόγηση αυτοκινηταμαξών ως το κέντρο της Κορίνθου; (ειλικρινά, δυσκολεύομαι να κατανοήσω γιατί τίθεται ως προτεραιότητα η σύνδεση της νέας γραμμής με το Λουτράκι και όχι με την πόλη της Κορίνθου)

Πλέον έχει διαμορφωθεί έτσι η κατάσταση (ειδικά μετά την κατάργηση των καθημερινών συνδέσεων με τους Αγίους Αναργύρους) που η μετρική γραμμή μπορεί μόνο να προσφέρει τη χάραξή της… τίποτα ουσιαστικότερο. Ας φροντίσει ο Ο.Σ.Ε. να αξιοποιήσει το διάδρομο της μετρικής γραμμής, ειδάλλως ουκ ολίγοι διεκδικητές του θα εμφανιστούν στο εγγύς μέλλον…

 

 

Λίγη σημασία, βέβαια, έχουν όλα αυτά αναλογιζόμενοι τα δραματικά γεγονότα της Πέμπτης, όταν το rail-bus που κατευθυνόταν προς Πειραιά συγκρούστηκε μετωπικά με το αντίρροπα ερχόμενο εμπορικό προς Διυλιστήρια, λίγο πριν το κλειδί σύνδεση με τη γραμμή μεικτού εύρους στους Αγίους Αναργύρους. Από ιδρύσεως Ο.Σ.Ε. καταμετρώνται τέσσερις μετωπικές συγκρούσεις: στο Δοξαρά (τον Ιανουάριο του 1972), στη Γαστούνη (το Μάρτιο του 1972), στα Λιβερά (το Μάρτιο του 1987) και… προχθές. H συμπαράσταση όλων στους επιβάτες του rail-bus είναι δεδομένη και αμέριστη…

 

Το ατύχημα έγινε και οι δημοσιογράφοι ξεσάλωσαν. Αφού πρώτα κατέρριψαν κάθε ρεκόρ ασχετοσύνης, ισχυριζόμενοι σοβαρά ότι το rail-bus κατευθυνόταν στην …Ομόνοια (!) και το εμπορικό τρένο στην Πάτρα (μόνο αυτό είναι αρκετό για να αξιολογηθεί η αξιοπιστία των περισπούδαστων «αναλύσεών» τους) και με τον Ο.Σ.Ε. να εκδίδει επίσημο δελτίο τύπου λίγο μετά το μεσημέρι, γίναμε μάρτυρες ενός οχετού γελοίων ύβρεων κατά του καθεστώτος λειτουργίας του δικτύου και της ασφάλειας της σιδηροδρομικής μεταφοράς. Οι γελοιότητες αυτές άγγιζαν άλλοτε τα όρια του σουρεαλισμού (στις περισσότερες περιπτώσεις) και άλλοτε τα όρια της εμπάθειας (σε μια περίπτωση, γνωστή και μη εξαιρετέα…). Οι φίλοι μας οι δημοσιογράφοι, λοιπόν, έκπληκτοι έμαθαν ότι τα κλειδιά τα χειρίζονται κλειδούχοι (σε αντίθεση με τη διάχυτη αντίληψη ότι τα χειρίζονται εξωγήινοι), ενώ η απουσία ηλεκτροκίνησης αποδείχτηκε καταλυτικός παράγων στο να χαρακτηριστεί η γραμμή Πειραιάς – Σ.Κ.Α. ως «γραμμή του Τρικούπη» (αυτό πια, παλιά τους τέχνη κόσκινο!). Και ήταν τέτοιος ο ζήλος τους στο να λασπολογούν εναντίον του Σιδηροδρόμου που παρέλειψαν να αναφέρουν τα εξής …ασήμαντα:

Ø ότι χάριν της προβολής του «Προαστιακού» (δηλαδή, του Proastiakos Ltd.) επιβαρύνονται δραματικά γραμμές ζωτικής σημασίας για τη λειτουργία του όλου σιδηροδρομικού συστήματος (δηλαδή το τμήμα Άγιος Ιωάννης – Σταθμός Λαρίσης). Ποια στάνταρ ασφαλείας, ποιος σύγχρονος κανονισμός, ποιο νέο προσωπικό, τι τελικά εξασφαλίστηκε ώστε το τμήμα Πειραιάς – Σ.Κ.Α. να μπορεί να καλύψει με ασφάλεια τις ανάγκες προαστιακών, εμπορικών και υπεραστικών δρομολογίων; Δε λέω, καλοί είναι οι κανονισμοί κυκλοφορίας του 1920, αλλά μέσα σε τόσα χρόνια ίσως και να έχουν μεταβληθεί «λιγάκι» οι ανάγκες…

Ø ότι χάριν της κλίκας των «τοπικών παραγόντων», των «τοπικών φορέων» και των «αγανακτισμένων πολιτών που δεν αντέχουν άλλη κοροϊδία», έχει μπλοκαριστεί ο τριπλασιασμός (τουλάχιστον) του τμήματος Σταθμός Λαρίσης – Τρεις Γέφυρες και ο διπλασιασμός (τουλάχιστον) του τμήματος Ρουφ – Σταθμός Λαρίσης. Ένα μέσο, ο σιδηρόδρομος, που (σε κάθε του μορφή) αποτελεί την τελευταία ελπίδα αυτής της ταλαίπωρης πόλης να ανασάνει, κρατείται όμηρος μιας δράκας εγωπαθών ατόμων, που πάνω κι από τον εαυτό τους βάζουν μια θέση πάρκινγκ, και του συρφετού των «τοπικών παραγόντων», που άμα δουν ότι μπορεί να μαζέψουν καμία ψήφο από εκεί που δεν το περιμένουν, μέχρι και τους οικολόγους υποδύονται.

Ασήμαντα, ε;

 

Μόνο σε μια κοινωνία όπως η ελληνική (ή, μάλλον, η νεοελληνική) θα αντιμετωπίζονταν σοβαρά (και όχι με ρίψη τοματών) επιχειρήματα του στιλ:

Ø «ο σιδηρόδρομος διχοτομεί την Αθήνα». Ερώτηση: έχουν πάει ποτέ όλοι αυτοί οι «οικολογικά ευαισθητοποιημένοι πολίτες» (!!!) στη Λευκωσία να δουν τι ακριβώς σημαίνει διχοτόμηση;

Ø «δε θα έχουμε που να παρκάρουμε». Ε, και; Το αν κάποιοι δε φρόντισαν να εξασφαλίσουν θέση στάθμευσης για το «Ι.Χ.» τους που απέκτησαν με τόσο κόπο και αίμα (και άτοκες δόσεις…), σημαίνει ότι θα πρέπει να επιβαρύνονται τα μέσα μαζικής μεταφοράς; Αν αυτό δεν είναι ο ορισμός της εγωπάθειας, τότε τι είναι;

Ø «ο σιδηροδρομικός διάδρομος είναι επικίνδυνος για τη σωματική μας ακεραιότητα». Καλά, πρόκειται για φοβερή σύμπτωση! Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για τις λεωφόρους Ποσειδώνος, Συγγρού, Θησέως, Πειραιώς, Κηφισού, Πέτρου Ράλλη, Θηβών, Καλλιρρόης, Βουλιαγμένης, Αμαλίας, Κωνσταντίνου, Σοφίας, Μιχαλακοπούλου, Μεσογείων, Κατεχάκη, Κηφισίας, Βεΐκου, Πατησίων, Λιοσίων, Λένορμαν, Αθηνών…  Θέλετε κι άλλες;

 

Η δε υπογειοποίηση είναι η αγαπημένη τους λέξη (και ενδεικτική υπέρτατης λεξιπενίας ως προς τη διατύπωση θέσεων για τις μετακινήσεις), σε βαθμό να εκτυλίσσονται διάλογοι όπως ο παρακάτω…

«Καλημέρα»

«Υπογειοποίηση»

«Όλοι καλά στο σπίτι;»

«Υπογειοποίηση»

«Πως πάνε οι δουλειές;»

«Υπογειοποίηση»

«Άντε, καλά να είμαστε…»

«Υπογειοποίηση»

«… και να μη χανόμαστε»

«Υπογειοποίηση»

«Γεια και χαρά»

«Υπογειοποίηση»

Φαίνεται πως τους αρέσει πολύ ο Emir Kusturica. Έπρεπε, όμως, ντε και καλά να διαλέξουν το “Underground”; Μια χαρά ταινία είναι και το «Η ζωή είναι ένα θαύμα»… Μου κάνει, βέβαια, εντύπωση που όταν χαράχθηκε η Αττική Οδός, μήκους 20 χιλιομέτρων στο αστικό τμήμα της, κανείς δε μίλησε για «διχοτόμηση της Αθήνας» και κοινωνικούς αποκλεισμούς, ούτε φυσικά αξίωσε την υπογειοποίησή της. Πως το αδιαπραγμάτευτα πιο οικολογικό και πιο παραγωγικό μέσο μετακίνησης βάλλεται με σκοπό την ενίσχυση των οδικών μεταφορών, με πρόσχημα ένα «δύσκολο» χιλιόμετρο, είναι αδύνατο να το συλλάβει η λογική μου, αλλά αν η λογική μετριέται με τέτοια κριτήρια, τότε δέχομαι τον παραλογισμό ως τίτλο τιμής…

 

 

 

Κι επειδή εβδομάδες διακοπών ακολουθούν, ας συνδυαστούν τα νέα δρομολόγια με τα καλύτερά μας καλοκαιρινά ταξίδια!

 

 

 

 

Βιβλιογραφικές αναφορές:

Ø Ζ. Πρωτόπαπας: «Ιστορία του Σταθμαρχικού Κλάδου», Έκδοση της Πανελλήνιας Ένωσης Σταθμαρχών Ο.Σ.Ε., 1994

 

 

 

Επιστροφή στην ενότητα «Άρθρα και Δημοσιεύσεις»

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα