image004

 

ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ 10ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2006 ΤΟΥ Ο.Σ.Ε.

 

Σχεδόν ένα χρόνο μετά από την τελευταία αλλαγή των δρομολογίων και χωρίς οι «προδιαγραφές» του σιδηροδρομικού δικτύου να έχουν μεταβληθεί δραματικά, επήλθαν τροποποιήσεις στα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών. Οι τροποποιήσεις αυτές άλλοτε είναι ήσσονος σημασίας (π.χ. στα υπεραστικά δρομολόγια κανονικής γραμμής), άλλοτε αναφέρονται σε παράδοση νέων τμημάτων (και συγκεκριμένα, μεταξύ Αμυνταίου και Φλώρινας), άλλοτε περιγράφουν την επέκταση του χρόνου λειτουργίας γραμμών (όπως συμβαίνει στις γραμμές Αεροδρομίου και Κορίνθου), άλλοτε οδηγούν σε νέες συνδέσεις (ήτοι της Θεσσαλίας με τη Θεσσαλονίκη) και ενίοτε είναι ανύπαρκτες (π.χ. στην Πελοπόννησο).

 

 

ΥΠΕΡΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ στη γραμμή ΑΘΗΝΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΒΡΟΣ

 

Δύσκολο να εντοπιστούν με …γυμνό μάτι οι αλλαγές στα δρομολόγια τύπου InterCity του βασικού άξονα. Απαιτείται μικροσκόπιο…

·       τα δρομολόγια τύπου InterCity Express συνεχίζουν να καλύπτουν τη διαδρομή μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε 4.15’, με αναχωρήσεις από Αθήνα στις 754 και 1929 και από Θεσσαλονίκη 724 και 1901. Οι διασταυρώσεις αμφοτέρων των ζευγών έχουν οριστεί στο σταθμό του Λιανοκλαδίου.

·       τέσσερα ζεύγη InterCity συνδέουν καθημερινά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη σε χρόνους που κυμαίνονται μεταξύ 4.54’ και 5.07’. Ως προς την κατανομή των δρομολογίων, μπορούμε να επισημάνουμε τις σχετικά «κοντινές» ώρες αναχώρησης των αμάξ. 52 και 54 και τις πολύ «κοντινές» ώρες αναχώρησης των αμάξ. 53 και 71 (που απέχουν μεταξύ τους μόλις 1.20’· ίσως να ήταν προτιμότερη η αναχώρηση του 53 γύρω στις 945)

·       οι δύο απ’ ευθείας συνδέσεις της Αθήνας με την Αλεξανδρούπολη (με τα ζεύγη 70/71 και 74/75) διατηρούνται. Διατηρείται επίσης και η μακροσκελής στάση του 70 στη Θεσσαλονίκη (στα 33’) – κακώς… Εξακολουθεί, επιπροσθέτως, να υφίσταται και η δυνατότητα χρήσης των αμάξ. 54+92 και 93+57, οι οποίες, άγνωστο γιατί, δε συγχωνεύονται.

·       μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης κινούνται σε καθημερινή βάση τέσσερα ζεύγη InterCities, που καλύπτουν τη διαδρομή σε χρόνους που κυμαίνονται μεταξύ 4.42’ και 5.00’.

·       κανένα ζεύγος InterCity δε σταθμεύει πλέον στον Άγιο Στέφανο.

 

90

70

50

52

54

92

56

74

Πειραιάς

06:19

07:25

10:22

12:53

18:59

20:05

ΑΘΗΝΑ

06:50

07:54

10:51

13:23

19:29

20:39

Οινόη

07:34

11:35

14:05

21:23

Λιβαδειά

08:08

12:09

14:40

21:59

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

09:02

09:48

13:04

15:36

21:23

22:56

Παλαιοφάρσαλος

10:09

14:07

16:39

ΛΑΡΙΣΑ

10:30

11:00

14:28

17:00

22:35

00:20

Κατερίνη

11:08

15:06

17:38

00:58

Πλατύ

11:28

15:26

17:58

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

11:48

12:09

15:46

18:18

23:44

01:38

07:30

12:21

18:25

02:01

Κιλκίς

07:56

12:50

18:60

02:27

ΣΕΡΡΕΣ

09:05

14:00

20:01

03:37

ΔΡΑΜΑ

09:53

14:44

20:51

04:21

Ξάνθη

11:06

15:57

22:12

05:35

Κομοτηνή

11:33

16:24

22:39

06:02

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

12:19

17:10

23:25

06:47

12:30

06:58

Διδυμότειχο

13:53

08:22

Ορεστιάδα

14:21

08:50

Δίκαια

14:55

09:22

75

51

53

71

55

93

57

91

Δίκαια

18:01

15:30

Ορεστιάδα

18:34

16:03

Διδυμότειχο

19:01

16:31

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

20:25

17:49

20:38

06:48

13:47

18:01

Κομοτηνή

21:25

07:35

14:34

18:49

Ξάνθη

21:53

08:03

15:02

19:17

ΔΡΑΜΑ

23:13

09:13

16:20

20:31

ΣΕΡΡΕΣ

23:58

09:57

17:04

21:16

Κιλκίς

01:07

11:05

18:15

22:30

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

01:32

11:30

18:43

22:55

01:51

07:24

10:20

11:38

14:54

19:01

Πλατύ

10:41

12:01

15:15

Κατερίνη

02:32

11:02

12:22

15:36

ΛΑΡΙΣΑ

03:11

08:34

11:40

13:00

16:14

20:11

Παλαιοφάρσαλος

12:01

13:21

16:35

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

04:34

09:47

13:05

14:30

17:38

21:24

Λιβαδειά

05:28

14:02

15:28

18:28

Οινόη

06:02

14:37

16:02

19:06

ΑΘΗΝΑ

06:45

11:39

15:20

16:45

19:49

23:16

Πειραιάς

07:13

12:09

15:50

17:14

20:24

23:44

 

 

ΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ στη γραμμή ΑΘΗΝΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΒΡΟΣ

 

Ούτε σε αυτή την κατηγορία δρομολογίων εντοπίζουμε μεγάλες αλλαγές.

·       το ζεύγος 500/501 καλύπτει τη διαδρομή Αθήνα – Θεσσαλονίκη σε 5.40’ περίπου· κρίνεται σκόπιμη η περαιτέρω αύξηση του χρόνου αυτού, αφού με μόνο 45’ μεγαλύτερο χρόνο από τα InterCities, λειτουργεί απόλυτα ανταγωνιστικά προς αυτά, μιας και προσφέρει το δέλεαρ της μη καταβολής συμπληρώματος προτεραιότητας. Στον αντίποδα, το ζεύγος 502/503 απαιτεί περίπου 6.00’, το 602/603 περίπου 6.25’ και το 604/605 περίπου 6.45’. Όλες αυτές οι αμαξοστοιχίες εξυπηρετούν τους σταθμούς Τιθορέας, Ραψάνης, Νέων Πόρων και Λεπτοκαρυάς, ενώ τα 502/503 και 602/603 εξυπηρετούν επιπλέον την Αμφίκλεια, το Μπράλο, το Θαυμακό (ή το Δομοκό) και το Αιγίνιο.

·       μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης κυκλοφορούν τα ζεύγη 604/603, 602/605 και 614/613· τα δύο πρώτα επιτυγχάνουν χρόνους μεταξύ 5.48’ και 6.13’, ενώ το τελευταίο είναι σαφώς ταχύτερο, με χρόνο της τάξης των 5.25’, ήτοι περίπου 30’ περισσότερο από τα InterCities.

·       είναι εφικτή η διαδοχική χρήση των αμάξ. 613+503, όχι όμως και των 500+614.

 

614

500

502

602

504

604

ΑΘΗΝΑ

09:21

14:53

16:51

22:55

23:51

Οινόη

10:10

14:42

17:45

23:50

00:46

Λιβαδειά

10:53

16:26

18:28

01:33

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

11:57

17:39

19:39

01:47

02:50

Παλαιοφάρσαλος

13:08

18:54

21:00

04:21

ΛΑΡΙΣΑ

13:30

19:18

21:26

03:47

04:50

Κατερίνη

14:19

20:08

22:19

04:37

05:46

Πλατύ

14:41

20:32

22:50

05:04

06:17

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

15:03

20:55

23:13

05:29

06:40

14:17

23:44

07:48

Κιλκίς

14:46

00:16

08:22

ΣΕΡΡΕΣ

16:10

01:51

09:58

ΔΡΑΜΑ

17:01

02:42

10:48

Ξάνθη

18:21

04:10

12:10

Κομοτηνή

18:50

04:44

12:43

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

19:41

05:38

13:36

20:26

05:50

13:50

Διδυμότειχο

21:59

07:26

15:23

Ορεστιάδα

22:52

08:07

16:09

Δίκαια

23:28

08:50

16:46

603

501

613

503

605

505

Δίκαια

21:28

06:11

12:37

Ορεστιάδα

22:04

06:46

13:13

Διδυμότειχο

22:45

07:27

13:54

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

00:20

09:01

15:16

00:35

09:40

15:28

Κομοτηνή

01:32

10:34

16:25

Ξάνθη

02:07

11:07

17:01

ΔΡΑΜΑ

03:36

12:29

18:28

ΣΕΡΡΕΣ

04:36

13:18

19:19

Κιλκίς

06:10

14:47

20:44

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

06:48

15:18

21:19

07:35

12:43

16:46

22:35

23:39

Πλατύ

07:58

13:06

17:09

23:02

00:04

Κατερίνη

08:29

13:28

17:35

23:34

00:32

ΛΑΡΙΣΑ

09:24

14:18

18:27

00:32

01:26

Παλαιοφάρσαλος

09:51

14:39

18:50

00:59

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

11:20

15:51

20:09

02:23

03:24

Λιβαδειά

12:33

16:51

21:18

03:35

Οινόη

13:18

17:30

21:58

04:24

05:18

ΑΘΗΝΑ

14:10

18:18

22:46

05:19

06:12

 

 

ΣΤΥΛΙΔΑ

 

Στη γραμμή της Στυλίδας εντοπίζουμε την προσθήκη μιας περιττής αμαξοστοιχίας, της 3525, η οποία κυκλοφορεί κάθε Παρασκευή, Κυριακή και αργία και αναχωρεί από το Λιανοκλάδι περίπου 30’ μετά από το 501· προφανώς αυτό το πρόσθετο τρένο θα λειτουργήσει συμπληρωματικά προς το 501, με σκοπό να το αποφορτίσει από τις «τοπικές» μετακινήσεις με αφετηρία τους σταθμούς νοτίως Λιανοκλαδίου, αλλά και να απαλλάξει τους επιβάτες των σταθμών αυτών από την ανάγκη αναμονής του 1523.

 

1520

1522

1521

3525

1523

12:20

17:50

ΑΘΗΝΑ

09:07

19:20

21:38

13:17

18:45

Οινόη

08:11

18:24

20:42

13:37

19:06

Θήβα

07:51

18:04

20:20

14:03

19:31

ΛΙΒΑΔΕΙΑ

07:24

17:36

19:54

14:21

19:50

Τιθορέα

07:05

17:16

19:34

14:33

20:02

Αμφίκλεια

06:53

17:04

19:22

14:43

20:23

Μπράλος

06:42

16:53

19:11

15:15

20:55

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

06:11

16:22

18:35

15:56

21:37

Στυλίδα

05:29

17:53

 

 

ΧΑΛΚΙΔΑ

 

Στη γραμμή της Χαλκίδας δρομολογούνται 19 άρτια και 21 περιττά δρομολόγια κατά τις εργάσιμες ημέρες και αντίστοιχα 12 και 12 δρομολόγια κατά τις μη εργάσιμες ημέρες. Ο περιορισμός των δρομολογίων σε ημέρες μειωμένης ζήτησης είναι ένα «έξυπνο» τέχνασμα για τη μείωση του κόστους προσωπικού, ενώ κερδίζεται και χρόνος «ανάπαυσης» για το τροχαίο υλικό.

 

Οι χρόνοι μεταξύ δύο διαδοχικών αναχωρήσεων από Αθήνα κυμαίνονται (πλην δύο εξαιρέσεων) μεταξύ 1.00’ και 1.30’. Αντίθετα, κατά τις εργάσιμες ημέρες, μεταξύ 631 και 841 πραγματοποιούνται 5 αφίξεις στην Αθήνα, δηλαδή σχεδόν κάθε 30’ υπάρχει περιττό τρένο, πράγμα που, πολύ σωστά, στοχεύει στην κάλυψη των φορτίων αιχμής προς την πρωτεύουσα.

 

Στον παρακάτω πίνακα, με πλάγιους χαρακτήρες επισημαίνονται τα δρομολόγια που δεν κυκλοφορούν κατά τις μη εργάσιμες ημέρες (βάσει ανακοίνωσης που δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του Ο.Σ.Ε.), ενώ οι εφικτές ανταποκρίσεις έχουν υπολογιστεί για χρόνο αναμονής μικρότερο των 30’.

 

Πειραιάς

Αθήνα

Οινόη

ανταπ. από Θεσ/νίκη

Χαλκίδα

1530

04:10

05:07

05:34

1532

05:20

06:17

75

06:44

1534

05:54

06:20

07:17

07:44

1536

07:21

08:18

08:45

1538

08:20

08:51

09:48

41, 47

10:12

1540

09:25

09:51

10:48

11:15

1542

10:21

11:18

11:42

1544

11:21

12:18

12:45

1546

12:51

13:48

603

14:12

1548

13:24

13:51

14:48

53

15:15

1550

13:55

14:21

15:18

15:42

1552

14:52

15:21

16:18

71

16:45

1554

16:21

17:18

17:45

1556

16:53

17:21

18:18

18:42

1558

17:53

18:21

19:18

55

19:42

2530

19:51

20:48

1523

21:12

2532

20:51

21:48

885

22:12

2534

21:22

21:51

22:48

23:12

2536

23:21

00:18

00:42

Χαλκίδα

ανταπ. προς Θεσ/νίκη

Οινόη

Αθήνα

Πειραιάς

1531

05:09

05:35

06:31

07:02

1533

05:50

06:15

07:11

1535

06:19

06:45

07:41

08:08

1537

06:50

70

07:15

08:11

08:41

1539

07:19

07:45

08:41

09:14

1541

08:20

884

08:46

09:42

1543

09:20

500

09:45

10:41

1545

10:50

52

11:16

12:12

1547

11:50

12:15

13:11

1549

12:20

1520

12:46

13:42

1551

13:20

54

13:45

14:41

2547

14:21

14:46

15:42

1555

14:50

502

15:16

16:12

16:39

1557

15:50

40, 48

16:15

17:42

17:41

1559

16:20

16:46

17:42

18:14

2531

17:20

17:46

18:42

2533

18:51

19:16

20:12

2535

19:51

20:16

21:12

21:43

2537

21:14

21:39

22:35

2539

22:21

22:46

23:42

2541

23:34

23:59

00:55

 

 

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

 

Τα δρομολόγια στη Θεσσαλία συμπεριλαμβάνουν μια σημαντική καινοτομία. Όπως έχει ήδη αναφερθεί, δρομολογείται απευθείας αμαξοστοιχία από Καλαμπάκα προς Θεσσαλονίκη, ενώ επαναδρομολογείται αντίστοιχη από Βόλο προς Θεσσαλονίκη, κατά τρόπον που επιτυγχάνεται μετάβαση το πρωΐ στη Θεσσαλονίκη και αναχώρηση από εκεί το απόγευμα. Αν και μόνο θετικά μπορεί να αντιμετωπιστεί η δρομολόγηση αυτών των απευθείας αμαξοστοιχιών, εντούτοις ίσως στην πράξη να αποδειχθεί άβολη η «παραμονή» στη Θεσσαλονίκη επί 7.20’ για τους μεν επιβάτες από τη Δυτική Θεσσαλία και επί 12.30’ για τους εκ Βόλου.

 

Κατά τα άλλα, δεν υπάρχει κάποια ουσιώδης τροποποίηση. Ο προσανατολισμός των γραμμών Καλαμπάκας και Βόλου εξακολουθεί να είναι τοπικός, ενώ διατηρούνται οι απευθείας συνδέσεις με την Αθήνα· εν γένει, οι ανταποκρίσεις είναι βολικές, με εξαίρεση την ωριαία απαιτούμενη αναμονή της ανταπόκρισης 604+561/880. Οι ακόλουθοι πίνακες παρουσιάζουν, τόσο τις απευθείας συνδέσεις, όσο και τις δυνατότητες ανταπόκρισης στους σταθμούς Παλαιοφαρσάλου και Λάρισας.

 

571/590

883/592

884

40

48

41

47

885

591/886

595/578

15:19

Πειραιάς

11:44

08:21

15:53

ΑΘΗΝΑ

11:15

22:08

09:12

16:37

Οινόη

10:32

21:18

09:50

17:14

Λιβαδειά

09:51

20:42

10:59

18:13

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

08:38

19:40

07:42

|

|

Καλαμπάκα

|

|

20:51

07:57

|

|

Τρίκαλα

|

|

20:36

08:16

|

|

Καρδίτσα

|

|

20:20

08:36

12:13

19:21

19:23

Παλαιοφάρσαλος

07:30

18:24

20:04

|

12:29

|

19:39

Καρδίτσα

|

07:07

18:08

|

|

12:45

|

19:56

Τρίκαλα

|

06:48

17:51

|

|

13:00

|

20:10

Καλαμπάκα

|

06:33

17:36

|

05:53

|

|

Βόλος

|

|

23:40

06:49

08:57

19:41

ΛΑΡΙΣΑ

07:07

19:41

22:47

|

|

20:25

Βόλος

06:21

|

|

07:42

09:48

Κατερίνη

18:49

21:51

08:07

10:13

Πλατύ

18:24

21:26

08:30

10:39

Θεσσαλονίκη

17:59

21:02

 

561 880

563 882

1561 1880

1882

884

1886

1888

2880

48

591 886

ΛΑΡΙΣΑ

05:00

06:26

07:25

19:41

ανταπ. από Αθήνα

604

70

απευθ.

500

52

54

απευθ.

ανταπ. από Θεσ/νίκη

603

53

71

501

55

503

απευθ.

Παλαιοφάρσαλος

05:22

06:50

07:56

10:17

12:13

13:43

14:44

16:42

19:23

20:04

Καρδίτσα

05:38

07:06

08:15

10:36

12:29

14:04

15:00

17:01

19:39

20:20

Τρίκαλα

05:54

07:22

08:33

10:54

12:45

14:22

15:16

17:19

19:56

20:36

Καλαμπάκα

06:09

07:37

08:49

11:10

13:00

14:38

15:31

17:35

20:10

20:51

47

883 592

1881

1883

1885

1887

885

1889 1562

887 564

Καλαμπάκα

06:33

07:42

08:53

11:53

13:31

15:32

17:36

19:03

21:00

Τρίκαλα

06:48

07:57

09:09

12:09

13:46

15:48

17:51

19:19

21:15

Καρδίτσα

07:07

08:16

09:28

12:30

14:03

16:07

18:08

19:40

21:32

Παλαιοφάρσαλος

07:30

08:36

09:46

12:48

14:18

16:25

18:24

20:02

21:51

ανταπ. προς Αθήνα

απευθ.

603

71

501

55

απευθ.

ανταπ. προς Θεσ/νίκη

απευθ.

70

500

52

54

502

ΛΑΡΙΣΑ

08:57

20:30

22:11

 

Λάρισα

ανταπ. από Αθήνα

ανταπ. από Θεσ/νίκη

Αρμένιο

Βελεστίνο

Βόλος

1570

04:55

05:20

05:31

05:48

1572

05:55

06:23

06:37

06:54

1574

07:06

07:34

07:45

08:02

1576

08:02

08:27

08:41

08:58

1578

09:30

603

09:58

10:09

10:26

1580

11:06

70, 50

11:34

11:45

12:02

1582

12:07

53

12:32

12:46

13:03

1584

13:40

500

14:08

14:19

14:36

1586

14:43

52

501

15:08

15:22

15:39

1588

16:21

55

16:49

17:00

17:17

2570

17:05

54

17:30

17:44

18:01

2572

18:41

503

19:06

19:20

19:37

40

19:41

απευθ.

20:11

20:25

2574

20:25

57

20:50

21:01

21:18

2576

21:40

602

22:08

22:19

22:36

595/578

22:47

56

απευθ.

23:12

23:23

23:40

Βόλος

Βελεστίνο

Αρμένιο

ανταπ. προς Αθήνα

ανταπ. προς Θεσ/νίκη

Λάρισα

571/590

05:53

06:11

06:22

απευθ.

06:46

41

06:21

06:36

απευθ.

07:04

1573

07:04

07:22

07:33

51

07:57

1575

08:22

08:40

08:51

603

09:15

1577

09:28

09:46

09:57

70

10:21

1579

10:39

10:57

11:08

53

11:33

1581

12:27

12:45

12:56

500

13:20

1583

13:13

13:31

13:42

52

14:07

1585

15:03

15:21

15:32

55

15:56

1587

15:54

16:12

16:23

54

16:48

1589

17:25

17:43

17:54

503

18:18

2571

19:01

19:19

19:30

57

19:57

2573

19:51

20:12

20:23

602

20:51

2575

21:28

21:46

21:57

56

22:21

2577

23:03

23:24

23:35

605

74

23:59

 

 

ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

 

Πριν από μερικές εβδομάδες δόθηκε (επιτέλους…) σε κανονική κυκλοφορία το τμήμα Αμύνταιο – Φλώρινα και ήδη 5 ζεύγη δρομολογίων εξυπηρετούν καθημερινά την πόλη αυτή με τη Θεσσαλονίκη· οι εποχές με τα 2 απευθείας ζεύγη και τις ανταποκρίσεις με τα τρένα της Κοζάνης έχουν περάσει, φαίνεται, ανεπιστρεπτί. Το ταξίδι από τη Θεσσαλονίκη ως τη Φλώρινα πλέον καλύπτεται σε χρόνο περίπου 2.50’, ήτοι έχουν εξοικονομηθεί περίπου 45’ σε σχέση με παλαιότερα, ενώ η νέα γραμμή το δίχως άλλο αναμένεται να προσφέρει ανώτερη ποιότητα ταξιδιού.

 

Ως συνέπεια των περιορισμών που τίθενται στη διαθεσιμότητα τροχαίου υλικού, όμως, οι συνδέσεις μεταξύ Θεσσαλονίκης και Έδεσσας μειώθηκαν από 16 σε 14 (χωρίς μνεία για εκτέλεση μειωμένων δρομολογίων κατά τις μη εργάσιμες ημέρες, όπως συμβαίνει στη γραμμή της Χαλκίδας). Επίσης, δεν υπάρχουν πλέον δρομολόγια με λίγες στάσεις (το ότι κάποια δρομολόγια δε σταθμεύουν σε κάποιο μεμονωμένο σταθμό είναι απόρροια της ανάγκης ομαλής εκτέλεσης διασταυρώσεων).

 

Αναφορικά με τη δυνατότητα ανταπόκρισης στο Πλατύ με τις αρτηριακές αμαξοστοιχίες από και προς Αθήνα, η ελάττωση των χρόνων αναμονής, σε σχέση με τους αντίστοιχους της προηγούμενης δρομολογιακής περιόδου, είναι εντυπωσιακή (ενίοτε η αναμονή δεν ξεπερνά τα 10’· εντούτοις, υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες μια ανταπόκριση καθίσταται αδύνατη λόγω ασυμφωνίας μερικών λεπτών, π.χ. το 757 αναχωρεί από το Πλατύ 6’ νωρίτερα από την άφιξη του 602), αν και κάποιες από τις ανταποκρίσεις προς Αθήνα είναι άκρως επισφαλείς, μιας και προνοούν αναμονή ενός λεπτού… Οι παρακάτω πίνακες είναι κατατοπιστικοί.

 

Θεσ/νίκη

ανταπ. από Αθήνα

Πλατύ

Αλεξάνδρεια

Βέροια

Έδεσσα

Αμύνταιο

Φλώρινα

731

04:28

04:52

05:00

05:17

05:46

733

06:18

604

06:44

06:52

07:16

07:51

08:39

09:04

1741

06:30

06:55

07:02

735

06:57

07:28

07:39

08:03

08:36

737

08:35

09:05

09:13

09:36

10:10

10:49

11:24

739

09:54

10:25

10:33

10:54

11:28

741

11:09

70

11:39

11:49

12:12

12:47

13:37

14:02

743

12:31

12:59

13:07

13:30

14:04

745

14:00

14:28

14:37

15:00

15:35

747

15:10

52

15:37

15:46

16:10

16:45

17:33

17:58

749

16:29

16:56

17:05

17:29

18:03

751

17:39

54

18:16

18:24

18:47

19:21

753

19:08

19:39

19:47

20:10

20:45

21:33

21:58

755

20:14

502

20:45

20:53

21:18

21:51

757

22:15

22:43

22:53

23:16

23:49

Φλώρινα

Αμύνταιο

Έδεσσα

Βέροια

Αλεξάνδρεια

ανταπ. προς Αθήνα

Πλατύ

Θεσ/νίκη

730

04:40

05:15

05:38

05:46

06:15

1742

07:06

07:14

07:43

732

06:40

07:15

07:38

603

07:46

08:15

734

06:08

06:38

07:25

08:02

08:25

08:33

09:01

736

09:17

09:53

10:16

53

10:26

10:58

738

09:41

10:11

11:00

11:33

11:50

71

12:02

12:28

740

11:52

12:28

12:51

501

13:07

13:33

742

12:19

12:49

13:37

14:12

14:36

14:45

15:15

744

14:44

15:19

15:45

55

15:55

16:21

746

15:01

15:31

16:17

16:50

17:06

17:14

17:40

748

17:10

17:45

18:08

18:25

18:51

750

18:30

19:06

19:29

19:38

20:04

752

19:35

20:11

20:34

20:44

21:10

754

19:26

19:56

20:44

21:18

21:41

21:49

22:15

756

21:56

22:30

22:52

605

23:02

23:28

 

 

ΤΟΠΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ και ΘΡΑΚΗΣ

 

Όπως ίσχυε μέχρι πρότινος, κυκλοφορούν τρία ζεύγη μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σερρών. Και, ακριβώς όπως ίσχυε μέχρι πρότινος, η γειτνίαση κάποιων τοπικών δρομολογίων με ομόρροπα αρτηριακά, ουσιαστικά τα καθιστά μάλλον άσκοπα…

 

Ανάλογες (περί μη ουσιώδους μεταβολής) είναι και οι διαπιστώσεις για τα τοπικά της Θράκης. Μετά την αναχώρηση του 602 από την Αλεξανδρούπολη στις 550, το επόμενο τοπικό (το 604) αναχωρεί στις 1350, ενώ μετά από 1.20’ περίπου αναχωρεί άλλο ένα τοπικό, το 1684! Νομίζω ότι δε θα έβλαπτε η δρομολόγηση ενός τοπικού δρομολογίου από την Αλεξανδρούπολη γύρω στις 1030… Στην αντίθετη κατεύθυνση, έχουμε την αναχώρηση του τοπικού 605 στις 1237 από τα Δίκαια και μετά από εννέα (!) ώρες την αναχώρηση του 603, στις 2128. Μάλλον χρειάζεται δρομολόγηση ενός τοπικού τρένου με αναχώρηση από τα Δίκαια στις 1700 περίπου.

 

 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

 

Αναμένοντας την παράδοση του τμήματος Εξαμίλια – Κιάτο της νέας γραμμής, ο κατήφορος για το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο δεν έχει τέλος…

·       αν και κυκλοφορούν πέντε ζεύγη δρομολογίων τύπου InterCity καθημερινά, εντούτοις είναι σχεδόν κανόνας η χρήση αυτοκινηταμαξών M.A.N. σειράς 6521/5521. Με τον τρόπο αυτό απαξιώνονται οι υπηρεσίες InterCity, μιας και οι προαστιακού προσανατολισμού αυτοκινητάμαξες, στερούμενες κλιματισμού και Α’ θέσης είναι τελείως ανεπαρκείς για το σκοπό αυτό, ενώ με το να εκδίδει ο Ο.Σ.Ε. εισιτήρια με αρίθμηση αυτοκινητάμαξας M.A.N. σειράς 6501 και την επομένη οι επιβάτες να βρίσκονται μπροστά σε μια προαστιακή αυτοκινητάμαξα, αν μη τι άλλο προδίδει έλλειψη σοβαρότητας και υπεύθυνης στάσης προς τον πελάτη.

·       το μοναδικό απευθείας δρομολόγιο, που δεν είναι άλλο από το ζεύγος 304/305, κυκλοφορεί όποτε το επιτρέπουν τα έργα στην Κακιά Σκάλα, «ωθώντας» ουσιαστικά και τους τελευταίους επιβάτες του να το εγκαταλείψουν (το συγκεκριμένο δρομολόγιο είχε μείνει ανενεργό για περίπου 6 μήνες κατά τις αρχές του 2006, ενώ πρόσφατα είχε διακοπεί η κυκλοφορία του για ένα μήνα περίπου).

·       ξανακλείνει για εργασίες η γραμμή Διακοφτού – Καλαβρύτων, οι δε νέες αυτοκινητάμαξες ακόμα δεν έχουν φανεί στον ορίζοντα (μολονότι στην ιστοσελίδα της Stadler αναφέρεται ως χρόνος έναρξης της υπηρεσίας το 2006).

·       κάθε επιβάτης προς την Πελοπόννησο είναι αναγκασμένος, μολονότι οι χρόνοι διαδρομής δε μειώθηκαν στο ελάχιστο, να πληρώνει το διόλου ευτελές ποσό των €6.00 ως την Κόρινθο. Γιατί, άραγε; Ας μην το ψάχνουμε πολύ, η απάντηση έχει δοθεί από πέρυσι… νυν υπέρ πάντων ο Proastiakos!

 

Στα νέα δρομολόγια δεν είδαμε να γίνονται ούτε καν στοιχειώδεις τροποποιήσεις, που με μηδενικό κόστος, θα βελτίωναν τις υπηρεσίες του Ο.Σ.Ε.… Δεν είδαμε…

·       να επιτυγχάνεται μια μείωση του χρόνου διαδρομής μεταξύ Κοπανακίου και Καλονέρου, όπου παρατηρείται το φαινόμενο να απαιτούνται 27’, τα οποία, δεδομένης της ανακαίνισης της γραμμής στο Γλυκορρύζι, θα μπορούσαν να είναι 18’ ή 19’, αφού το μήκος του τμήματος αυτού ανέρχεται σε 13km και η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα σε αυτό σε 40km/h (με τέσσερις βραδυπορίες των 20km/h, μια σε καθεμιά γέφυρα).

·       να ενοποιούνται τα δρομολόγια 304+1358 και 1357+305, με πρόβλεψη εισόδου στην Κυπαρισσία, πράγμα που τα τρέχοντα δρομολόγια το επιτρέπουν. Μια τέτοια ενοποίηση θα ελάττωνε και το κόστος λειτουργίας των rail-buses που εκτελούν τα τοπικά της Κυπαρισσίας: το «πρωΐνό» rail-bus αναχωρεί από την Καλαμάτα πολύ νωρίς το πρωΐ, ώστε να βρίσκεται πριν τις 530 στην Κυπαρισσία, ενώ αν η τελευταία εξυπηρετούνταν άμεσα από το άρτιο νυχτερινό, το rail-bus δε θα χρειαζόταν να βρίσκεται στην Κυπαρισσία πριν τις 655, με προφανή μείωση του κόστους προσωπικού· αντίστοιχα, το «απογευματινό» rail-bus θα μπορούσε να αναχωρεί από το Καλόνερο σαφώς νωρίτερα απ’ ότι τώρα (σημειώνεται ότι η προαναφερθείσα τροποποίηση είναι εφικτή μόνο αν γίνει μια μείωση του χρόνου διαδρομής μεταξύ Κοπανακίου και Καλονέρου)

·       να ενοποιούνται τα δρομολόγια 20+1384 και 1387+25, ώστε να υπάρχει μια σύνδεση με την Αρχαία Ολυμπία.

 

Η μόνη ελπίδα για το σιδηρόδρομο στην Πελοπόννησο φαίνεται να είναι η λειτουργία του τμήματος Εξαμίλια – Κιάτο. Δεδομένου ότι η διαδρομή Κιάτο – Πάτρα καλύπτεται σε 1.40’ και ότι η μετεπιβίβαση απαιτεί χρόνο τουλάχιστον 5’, η δρομολόγηση αυτοκινηταμαξών InterCity μεταξύ Αθήνας και Κιάτου και με στάση μόνο στα Εξαμίλια μπορεί να συμπιέσει το χρόνο του ταξιδιού Αθήνα – Πάτρα στις 2.40’ (και ακόμα περισσότερο, αν αρθεί η παλινδρόμηση στο Σ.Κ.Α.), οπότε ο σιδηρόδρομος θα είναι ανταγωνιστικός ακόμα και προς τα express δρομολόγια του Κ.Τ.Ε.Λ. Αχαΐας. Εν συνεχεία, το ταξίδι ως τον Πύργο δε θα (πρέπει να) διαρκεί περισσότερο από 4.15’. Ας ελπίσουμε ότι η παράδοση του τμήματος Εξαμίλια – Κιάτο θα συνδεθεί με τη δρομολόγηση τρένων που πραγματικά θα αξιοποιούν τις (αδιαμφισβήτητα, εξαιρετικές) δυνατότητες της νέας γραμμής (που τώρα χαραμίζεται στην κυριολεξία από τα rail-buses).

 

Στα καθ’ ημάς, η διακοπή των λεωφορειακών συνδέσεων μεταξύ Εξαμιλίων και Καλαμάτας ήρθη μέσα σε λίγες εβδομάδες. Πλέον, μόνο ένα ζεύγος λεωφορείων εκτελεί το δρομολόγιο αυτό, αλλά με χρόνους άκρως ελκυστικούς (περίπου 4.30’, ελάχιστα περισσότερο από το χρόνο των κανονικών δρομολογίων του Κ.Τ.Ε.Λ., που ανέρχεται σε 4.15’ περίπου), μιας και δεν πραγματοποιείται είσοδος στο Άργος και διέλευση από τα χωριά της Μεσσηνίας (έχουν προβλεφθεί προαιρετικές στάσεις μόνο σε Ασσέα, Παραδείσια και Ασπρόχωμα, που είναι και τα μόνα χωριά που διαθέτουν σιδηροδρομικό σταθμό και βρίσκονται επί του κεντρικού δρόμου). Τα δρομολόγια αυτά δείχνουν πως (επιτέλους) άρχισε να διασαφηνίζεται ότι δε χρειάζεται τα αρτηριακά δρομολόγια να φορτώνονται με στάσεις τύπου «Σκάλα», «Ρούτσι», «Μάκρη», «Ανδρίτσα» κ.ο.κ., κάτι που μέχρι πρότινος οδηγούσε να αναμονές της τάξης των 15’ σε Τρίπολη και Διαβολίτσι. Ας ελπίσουμε ότι αυτό θα συνεχιστεί και μετά την παράδοση της γραμμής (που, σημειωτέον, σε ακριβώς ένα μήνα από σήμερα συμπληρώνει τρία χρόνια ως μη λειτουργούσα και που Κύριος οίδε πότε θα ξαναδοθεί στην κυκλοφορία).

 

 

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

 

Με το μόρφωμα να περνάει τις τελευταίες του εβδομάδες (τι κρίμα…), λειτούργησε επιτέλους η ηλεκτροκίνηση μεταξύ Νεραντζιώτισσας και Δουκίσσης Πλακεντίας. Έτσι, τα δρομολόγια 41xx θα μπορούν να εκτελούνται από ηλεκτροκίνητα Desiro, αποδεσμεύοντας κάποια rail-buses, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν στη γραμμή της Χαλκίδας, ώστε να αποδεσμευτούν από εκεί οι ADtranz. Σε καμία περίπτωση δεν είναι τόσο μεγάλη η κίνηση στη γραμμή Αεροδρομίου, ώστε να δικαιολογούνται τέτοιας χωρητικότητας αυτοκινητάμαξες, όμως η εξοικονόμηση πετρελαιοκίνητων προαστιακών αυτοκινηταμαξών είναι επιτακτική ανάγκη.

 

Σύμφωνα με τα νέα δρομολόγια (που ακόμα, όμως, δεν έχουν εφαρμοστεί), οι πρώτες και τελευταίες αναχωρήσεις από τις αφετηρίες θα είναι οι ακόλουθες:

 

Αθήνα

Νεραντζιώτισσα

Αεροδρόμιο

Εξαμίλια

πρώτο προς Αθήνα

05:44

05:20

06:11

τελευταίο προς Αθήνα

01:44

01:20

00:11

πρώτο προς Νεραντζιώτισσα

04:01

05:15

06:11

τελευταίο προς Νεραντζιώτισσα

00:06

01:20

00:11

πρώτο προς Αεροδρόμιο

04:01

04:15

07:05

τελευταίο προς Αεροδρόμιο

23:36

00:04

23:05

πρώτο προς Εξαμίλια

04:01

04:19

07:05

τελευταίο προς Εξαμίλια

00:06

00:24

23:05

 

Προφανώς, το θέαμα των άδειων τρένων κατά την ημέρα έγινε αρκετά μονότονο…

 

Η χρονική επέκταση των δρομολογίων εμπεριέχει άλλη μια συνιστώσα: την διεύρυνση του ωραρίου των σταθμών και συνεπακόλουθα του λειτουργικού κόστους. Και, αν για τους σταθμούς εντός της Αττικής Οδού δεν υπήρχε άλλη λύση, γιατί οι σταθμοί στο Θριάσιο, στη Νέα Πέραμο, στα Μέγαρα, στην Κινέτα και στους Αγίους Θεοδώρους δε δομήθηκαν κατά τρόπο που να μην απαιτεί τη συνεχή επάνδρωσή τους (π.χ. όπως στους σταθμούς της – όντως! – προαστιακής γραμμής της Χαλκίδας); Διότι αυτή ακριβώς είναι η υπόσταση του Proastiakos: βιτρίνα στο ζενίθ, ουσία στο ναδίρ.

 

 

 

Μέχρι την επόμενη μεταβολή των δρομολογίων… καλά ταξίδια σε όλους!

 

 

 

Επιστροφή στην ενότητα «Άρθρα και Δημοσιεύσεις»

Επιστροφή στην Αρχική Σελίδα