trena@mc00006

 

ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ 11ης ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2005 ΤΟΥ Ο.Σ.Ε.

 

Κάποτε θα γινόταν και αυτό… Ο από ετών προαναγγελθείς θάνατος της μετρικής γραμμής μεταξύ Αθήνας και Κορίνθου είναι πλέον μια πραγματικότητα. Όπως πραγματικότητα είναι και τα νέα δρομολόγια του Ο.Σ.Ε. σε όλη την Ελλάδα.

 

Μεταξύ της έναρξης ισχύος των νέων δρομολογίων και της δημοσίευσης του παρόντος μεσολαβούν σχεδόν δύο μήνες. Όμως, κάποια μη αμελητέας έκτασης μέρη αυτού είχαν γραφτεί σχεδόν ταυτόχρονα με την καθιέρωση των νέων δρομολογίων, οπότε ίσως να μοιάζουν κάπως ανεπίκαιρα, ειδικά μετά την εξαγγελία ενσωμάτωσης του Proastiakos στο νέο φορέα εκμετάλλευσης των σιδηροδρόμων και τη διοικητική αλλαγή στον Ο.Σ.Ε..

 

 

ΥΠΕΡΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ (ΑΘΗΝΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΒΡΟΣ & ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ)

Τα υπερταχέα δρομολόγια τροποποιούνται για άλλη μια φορά· αλλού σημαντικά και αλλού λιγότερο σημαντικά. Αναλυτικά:

rombul1a       μετά από τρία σχεδόν χρόνια επανακυκλοφορεί το ζεύγος InterCity προς την Έδεσσα, καλύπτοντας τη διαδρομή μεταξύ Αθήνας και Έδεσσας σε 5.50’ περίπου. Ο χρόνος αυτός θα μπορούσε να είναι σαφώς καλύτερος… Βέβαια, αυτό το ζεύγος δεν έχει κυκλοφορήσει ακόμη, ενώ δεν έχει γίνει κάποια μνεία για επέκτασή του ως το Αμύνταιο, μετά την πρόσφατη δρομολόγηση επιβατικών αμαξοστοιχιών μέχρι εκεί. Όσο για την επάρκεια του ενός ζεύγους ημερησίως… ας μην ξανακάνουμε την ίδια συζήτηση…

rombul1a       μετά την από Σεπτεμβρίου μείωση του χρόνου διαδρομής μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε 4.15’, πλέον κυκλοφορούν δύο ζεύγη ανά κατεύθυνση. Οι αναχωρήσεις είναι από την Αθήνα στις 752 και 1922 και από τη Θεσσαλονίκη στις 722 και 1854. Αμφότερα τα ζεύγη πραγματοποιούν διασταυρώσεις στο Λιανοκλάδι. Και, δεδομένης της απλοχεριάς του Ο.Σ.Ε., οι τιμές σε αυτά τα τρένα είναι ίδιες με αυτές του InterCity Express του 2003, που εκτελούσε το δρομολόγιο σε 4.57’…

rombul1a       τα «απλά» InterCities εκτελούν το δρομολόγιο σε 4.55’ περίπου, σε διαστήματα, όμως, μη ομοιόμορφα μεταξύ τους. Για παράδειγμα, μετά την αναχώρηση του 54 δεν υπάρχει κάποιο InterCity για 6 ώρες οπότε και αναχωρεί το 56· αντίστοιχα, μεταξύ της αναχώρησης του μεσημεριανού 55 και του απογευματινού 57 μεσολαβούν 4 ώρες.

rombul1a       τα απευθείας δρομολόγια προς την Αλεξανδρούπολη μειώθηκαν σε δύο ζεύγη ημερησίως· το καταργηθέν ζεύγος αντικαταστάθηκε από τις εφικτές ανταποκρίσεις 54 + 92 και 93 + 57. Όμως, θα εκδίδονται εισιτήρια από τους σταθμούς αφετηρίας και για τη «δεύτερη» αμαξοστοιχία; Και, αν ναι, τι θα γίνει στην περίπτωση που επιβάτες ενός κατά 6’ καθυστερημένου 93 έχουν προαγοράσει εισιτήριο για το 57;

rombul1a       μάλλον δε θα εκτιμηθεί θετικά η μακρά στάση του 70 στη Θεσσαλονίκη…

 

90

70

50

60/63

52

54

92

56

74

Πειραιάς

06:19

07:24

10:22

12:53

18:52

ΑΘΗΝΑ

06:50

07:52

08:50

10:50

13:23

19:22

20:40

Οινόη

07:33

09:40

11:35

14:07

21:25

Λιβαδειά

08:06

10:18

12:09

14:41

21:59

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

09:00

09:46

11:17

13:04

15:35

21:16

22:56

Παλαιοφάρσαλος

10:07

12:28

14:07

16:38

ΛΑΡΙΣΑ

10:26

10:58

12:47

14:28

16:59

22:28

00:20

Κατερίνη

11:04

13:29

15:06

17:37

00:58

Πλατύ

11:24

13:52

15:26

17:57

Βέροια

14:13

Έδεσσα

14:44

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

11:44

12:07

15:46

18:17

23:37

01:38

07:16

12:16

18:30

01:47

Κιλκίς

07:42

12:43

19:00

02:13

ΣΕΡΡΕΣ

08:49

13:48

20:03

03:24

ΔΡΑΜΑ

09:36

14:31

20:51

04:09

Ξάνθη

10:44

15:40

22:03

05:20

Κομοτηνή

11:10

16:06

22:29

05:47

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

11:55

16:51

23:14

06:35

12:04

06:44

Σουφλί

13:01

07:40

Διδυμότειχο

13:24

08:04

Πύθιο

13:36

08:16

Ορεστιάδα

13:53

08:31

Δίκαια

14:30

09:03

75

51

53

71

55

93

57

64/61

91

Δίκαια

18:06

14:50

Ορεστιάδα

18:37

15:34

Πύθιο

18:53

16:08

Διδυμότειχο

19:04

16:26

Σουφλί

19:27

16:38

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

20:29

17:58

20:49

06:59

14:10

18:07

Κομοτηνή

21:37

07:45

14:56

18:53

Ξάνθη

22:02

08:11

15:22

19:11

ΔΡΑΜΑ

23:17

09:19

16:36

20:32

ΣΕΡΡΕΣ

00:01

10:02

17:19

21:15

Κιλκίς

01:10

11:08

18:24

22:25

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

01:35

11:33

18:49

22:50

01:51

07:22

10:21

11:45

14:51

18:54

Έδεσσα

18:34

Βέροια

19:06

Πλατύ

10:42

12:06

15:12

19:30

Κατερίνη

02:32

11:03

12:26

15:33

19:50

ΛΑΡΙΣΑ

03:11

08:32

11:40

13:04

16:10

20:04

20:31

Παλαιοφάρσαλος

12:01

13:23

16:31

20:50

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

04:34

09:45

13:05

14:29

17:34

21:17

21:58

Λιβαδειά

05:28

13:59

15:27

18:28

22:58

Οινόη

06:02

14:33

16:01

19:02

23:32

ΑΘΗΝΑ

06:45

11:37

15:16

16:43

19:46

23:09

00:14

Πειραιάς

12:07

15:49

17:11

20:14

23:37

 

 

 

ΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ (ΑΘΗΝΑ – ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – ΕΒΡΟΣ)

Οι ταχείες αυτή τη φορά εμφανίζονται βελτιωμένες σε σχέση με τις αντίστοιχες των προηγούμενων δρομολογίων. Πιο συγκεκριμένα:

rombul1a       το ζεύγος 500/501 εκτελεί το δρομολόγιο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης μέσα σε 5.30’, χρησιμοποιώντας τα βαγόνια που αγοράστηκαν για να εκτελούν δρομολόγια InterCity

rombul1a       λίγο μεγαλύτερος είναι ο απαιτούμενος χρόνος για την εκτέλεση του ίδιου δρομολογίου από τις αμάξ. 502, 503, 602 και 603, ενώ το ζεύγος 604/605 εκτελεί το δρομολόγιο σε περίπου 6.45’. Η προσπάθεια του Ο.Σ.Ε. να αναβαθμίσει τα δρομολόγια 6xx είναι εμφανής· όμως, υπάρχουν και απώλειες: πλέον, μόλις ένα ζεύγος εξυπηρετεί το Δομοκό, δύο ζεύγη την Αμφίκλεια και το Μπράλο και τρία ζεύγη το Αιγίνιο.

rombul1a       ελαφρά μείωση παρουσιάζουν και οι χρόνοι διαδρομής μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης, όπου τα ταχέα δρομολόγια απαιτούν περίπου 5.45’.

 

500

502

602

504

604

614

ΑΘΗΝΑ

09:54

14:56

16:24

22:57

23:55

Οινόη

10:51

15:45

17:18

23:53

00:50

Θήβα

10:57

16:02

17:36

00:15

01:11

ΛΙΒΑΔΕΙΑ

11:17

16:26

18:01

01:37

Τιθορέα

11:30

16:42

18:20

01:52

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

12:18

17:35

19:12

01:51

02:54

Παλαιοφάρσαλος

13:29

18:49

20:30

04:21

ΛΑΡΙΣΑ

13:51

19:13

20:56

03:53

04:50

Ραψάνη

14:12

19:34

21:17

05:13

Νέοι Πόροι

14:19

19:41

21:24

05:21

Λεπτοκαρυά

14:26

19:48

21:31

05:29

ΚΑΤΕΡΙΝΗ

14:40

20:03

21:49

04:43

05:46

Αιγίνιο

20:18

22:09

06:06

Πλατύ

15:02

20:27

22:20

05:10

06:17

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

15:24

20:50

22:43

05:35

06:40

23:41

07:53

14:25

Κιλκίς

00:12

08:26

14:57

ΣΕΡΡΕΣ

01:49

10:03

16:24

ΔΡΑΜΑ

02:42

10:54

17:18

Σταυρούπολη

03:43

11:48

18:14

Ξάνθη

04:03

12:17

18:44

Κομοτηνή

04:38

12:50

19:19

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

05:32

13:43

20:11

05:49

13:53

20:21

Σουφλί

06:53

14:59

21:21

Διδυμότειχο

07:23

15:29

21:49

Πύθιο

07:39

15:45

22:05

Ορεστιάδα

08:03

16:11

22:31

603

613

501

503

605

505

Ορεστιάδα

22:30

07:15

13:52

Πύθιο

22:48

07:41

14:15

Διδυμότειχο

23:01

08:03

14:31

Σουφλί

23:26

08:30

15:00

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

00:29

09:33

16:04

00:40

09:50

16:14

Κομοτηνή

01:33

10:46

17:13

Ξάνθη

02:06

11:19

17:47

Σταυρούπολη

02:32

11:47

18:15

ΔΡΑΜΑ

03:27

12:40

19:09

ΣΕΡΡΕΣ

04:20

13:29

20:04

Κιλκίς

05:53

14:59

21:40

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

06:25

15:30

22:12

07:36

12:43

16:43

22:40

23:44

Πλατύ

07:59

13:06

17:05

23:04

00:09

Αιγίνιο

08:09

17:14

23:15

ΚΑΤΕΡΙΝΗ

08:30

13:28

17:31

23:36

00:37

Λεπτοκαρυά

08:48

13:42

17:46

23:52

Νέοι Πόροι

08:55

13:49

17:53

00:00

Ραψάνη

09:02

13:56

18:00

00:08

ΛΑΡΙΣΑ

09:24

14:18

18:23

00:35

01:32

Παλαιοφάρσαλος

09:51

14:39

18:46

01:02

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

11:18

15:51

20:04

02:26

03:27

Τιθορέα

12:14

16:38

20:33

03:21

ΛΙΒΑΔΕΙΑ

12:33

16:51

21:11

03:38

Θήβα

12:58

17:11

21:33

04:06

04:58

Οινόη

13:17

17:27

21:50

04:27

05:20

ΑΘΗΝΑ

14:09

18:13

22:37

05:22

06:14

 

 

ΧΑΛΚΙΔΑ και ΣΤΥΛΙΔΑ

Με 20 δρομολόγια από Αθήνα προς Χαλκίδα (εκ των οποίων τα 8 εκκινούν από το σταθμό του Πειραιά) και με 22 δρομολόγια στην αντίθετη κατεύθυνση (εκ των οποίων τα 9 καταλήγουν στο Πειραιά), η γραμμή της Χαλκίδας καλύπτεται επαρκώς. Στο σταθμό της Οινόης υπάρχει δυνατότητα ανταπόκρισης από τη Χαλκίδα προς βορράν, όπως φαίνεται και στον παρακάτω πίνακα.

 

1530

1532

1534

1536

1538

1540

1542

1544

1546

1548

1550

1552

1554

1556

1558

2530

2532

2534

2536

2538

ανταποκρίσεις στην Οινόη

-

-

-

1521

-

-

-

-

603

53

-

71

-

501

-

55

1523

503

-

64/61

ΠΕΙΡΑΙΑΣ

05:54

08:51

10:54

14:54

16:26

18:21

19:30

21:34

ΑΘΗΝΑ

04:10

05:20

06:20

07:20

08:20

09:20

10:20

11:20

12:50

13:50

14:20

15:20

15:56

16:52

17:50

18:50

19:56

21:02

22:00

23:12

Οινόη

05:07

06:17

07:17

08:17

09:17

10:17

11:17

12:17

13:47

14:47

15:17

16:17

16:53

17:49

18:47

19:47

20:53

21:59

22:57

00:09

ΧΑΛΚΙΔΑ

05:34

06:44

07:44

08:44

09:44

10:41

11:41

12:44

14:11

15:14

15:41

16:44

17:17

18:13

19:14

20:11

21:17

22:23

23:21

00:33

1531

1533

1535

1537

1539

1541

1543

1545

1547

1549

1551

1553

1555

1557

1559

2531

2533

2535

2537

2539

2541

2543

ΧΑΛΚΙΔΑ

05:10

05:50

06:20

06:50

07:20

08:20

09:20

10:50

11:50

12:20

13:20

14:20

14:50

15:50

16:20

17:22

18:50

19:20

20:25

21:33

22:28

23:25

Οινόη

05:35

06:15

06:45

07:15

07:45

08:45

09:45

11:15

12:15

12:45

13:45

14:45

15:15

16:15

16:45

17:47

19:15

19:45

20:50

21:58

22:53

23:50

ΑΘΗΝΑ

06:31

07:11

07:41

08:11

08:41

09:41

10:41

12:11

13:11

13:41

14:41

15:41

16:11

17:11

17:41

18:43

20:11

20:41

21:46

22:54

23:49

00:46

ΠΕΙΡΑΙΑΣ

07:01

08:06

08:37

09:10

14:07

16:14

18:07

19:11

21:09

ανταποκρίσεις στην Οινόη

-

-

-

70

-

882, 60/63

500

52

-

1520

54

-

502

40, 48

602

1522

-

-

74

-

504

604

 

Στη γραμμή της Στυλίδας δεν υπάρχει κάποια σημαντική διαφοροποίηση, μιας και τα δύο ζεύγη ημερησίως συνεχίζουν ως είχαν. Πλέον, τα δρομολόγια αυτά εκτελούνται από δύο συζευγμένες αυτοκινητάμαξες Desiro σειράς 660 101/201.

 

 

 

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

Με τα νέα δρομολόγια, ο Ο.Σ.Ε. εισήγαγε μια παγκόσμια καινοτομία: η απλή ταχεία εκτελεί δρομολόγιο σε λιγότερο χρόνο από το αντίστοιχο InterCity! Συγκεκριμένα, η ταχεία 883 μεταβαίνει από την Καλαμπάκα στην Αθήνα σε 4.31’, αντί των 4.32’ που απαιτεί το InterCity 47. Μόνο στην Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο… Όσον αφορά στα υπόλοιπα…

rombul1a       στον Παλαιοφάρσαλο πραγματοποιούνται καθημερινά 5 ανταποκρίσεις από την Αθήνα προς την Καλαμπάκα και ισάριθμες στην αντίθετη κατεύθυνση. Πρέπει, όμως, να σημειωθεί ότι πλέον καθίσταται άβολη η μετακίνηση με το 604 ως τον Παλαιοφάρσαλο, μιας και απαιτείται αναμονή 1.02’… Οι ανταποκρίσεις από Θεσσαλονίκη προς Καλαμπάκα είναι 6 ημερησίως (οι 2 εξ’ αυτών από Αλεξανδρούπολη) και από Καλαμπάκα προς Θεσσαλονίκη είναι 5 (πάλι δύο δρομολόγια φτάνουν μέχρι τον Έβρο).

rombul1a       μεταξύ Λάρισας και Βόλου πραγματοποιούνται 15 ζεύγη ημερησίως, με τα οποία εξασφαλίζονται 7 ανταποκρίσεις από Αθήνα προς Βόλο, 7 από Θεσσαλονίκη προς Βόλο, 7 από Βόλο προς Αθήνα και 9 από Βόλο προς Θεσσαλονίκη. Οι ανταποκρίσεις είναι, σε γενικές γραμμές, βολικές.

 

882

40, 48

41, 47

883

15:17

Πειραιάς

11:36

08:50

15:49

ΑΘΗΝΑ

11:07

22:05

09:40

16:33

Οινόη

10:25

21:16

09:57

16:50

Θήβα

10:08

21:00

10:18

17:10

ΛΙΒΑΔΕΙΑ

09:47

20:40

17:21

Τιθορέα

09:34

20:29

10:39

Αμφίκλεια

09:22

20:17

10:49

Μπράλος

09:09

20:06

11:17

18:09

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

08:38

19:38

12:17

Δομοκός

12:26

19:12

Παλαιοφάρσαλος

07:30

18:22

12:42

19:35

Καρδίτσα

07:07

18:06

12:58

19:51

Τρίκαλα

06:50

17:49

13:13

20:06

Καλαμπάκα

06:35

17:34

19:36

ΛΑΡΙΣΑ

07:07

20:06

Βελεστίνο

06:36

20:20

ΒΟΛΟΣ

06:21

 

561  880

1561 1880

1882

882

1884

1886

1888

48

47

1881

1883

1885

1887

883

1889 1560

885 560

604

-

70

απευ-θείας

500

52

54

απευ-θείας

ανταπ. από και προς Αθήνα

απευ-θείας

603

71

501

55

απευ-θείας

64/61

-

-

-

603

53

71

501

55

503

ανταπ. από και προς Θεσ/νίκη

-

70

500

-

54

502

602

-

05:00

07:23

ΛΑΡΙΣΑ

20:25

21:43

05:22

07:54

10:12

12:26

13:43

14:44

16:40

19:19

Παλαιοφάρσαλος

07:22

09:46

13:01

14:21

16:27

18:21

19:54

21:17

05:30

08:04

10:22

12:34

13:53

14:52

16:50

19:27

Σοφάδες

07:15

09:37

12:52

14:14

16:18

18:14

19:45

21:10

05:38

08:13

10:31

12:42

14:04

15:00

16:59

19:35

ΚΑΡΔΙΤΣΑ

07:07

09:28

12:43

14:05

16:09

18:06

19:36

21:02

05:45

08:20

10:38

12:49

14:11

15:07

19:42

Φανάρι

07:00

09:21

12:33

13:57

16:02

17:59

19:26

20:55

05:48

08:23

10:41

12:52

14:14

15:10

19:45

Μαγούλα

06:57

09:18

12:30

13:54

15:59

17:56

19:23

20:52

05:55

08:31

10:49

12:58

14:22

15:16

17:16

19:51

ΤΡΙΚΑΛΑ

06:50

09:09

12:21

13:47

15:50

17:49

19:14

20:45

06:09

08:47

11:05

13:13

14:38

15:31

17:31

20:06

Καλαμπάκα

06:35

08:53

12:05

13:32

15:34

17:34

18:58

20:30

 

1570

1572

1574

1576

1578

1580

1582

1584

1586

1588

2570

2572

40

2574

2576

2578

ανταπόκριση. από Αθήνα

604

-

-

-

-

70, 50

-

500

52

-

54

-

απευ-θείας

-

602

56

ανταπόκριση από Θεσ/νίκη

-

-

-

-

603

-

53

71

501

-

-

503

-

57

-

1595

ΛΑΡΙΣΑ

04:55

05:55

07:06

08:03

09:35

11:04

12:10

13:54

14:54

15:57

17:04

18:35

19:36

20:05

21:00

22:32

Αρμένιο

05:20

06:23

07:31

08:28

10:00

11:32

12:35

14:19

15:22

16:25

17:29

19:00

20:30

21:25

22:57

Βελεστίνο

05:31

06:37

07:42

08:41

10:11

11:43

12:46

14:30

15:33

16:36

17:40

19:14

20:06

20:41

21:38

23:08

ΒΟΛΟΣ

05:48

06:54

07:59

08:58

10:28

12:00

13:03

14:47

15:50

16:53

17:57

19:31

20:20

20:58

21:55

23:25

1571

41

1573

1575

1577

1579

1581

1583

1585

1587

1589

2571

2573

2575

2577

2579

ΒΟΛΟΣ

05:52

06:21

07:00

08:22

09:19

10:37

12:26

13:14

14:52

15:55

17:20

18:54

19:46

21:19

22:49

23:30

Βελεστίνο   

06:10

06:36

07:18

08:40

09:37

10:55

12:48

13:32

15:10

16:13

17:41

19:12

20:07

21:37

23:09

23:48

Αρμένιο

06:21

07:32

08:51

09:48

11:06

12:59

13:43

15:21

16:24

17:52

19:23

20:18

21:48

23:20

23:59

ΛΑΡΙΣΑ

06:45

07:04

07:56

09:15

10:15

11:31

13:43

14:11

15:45

16:48

18:16

19:53

20:45

22:12

23:44

00:23

ανταπόκριση προς Αθήνα

-

απευ-θείας

51

603

-

53

-

501

55

-

503

57

-

-

-

605

ανταπόκριση προς Θεσ/νίκη

1590

-

-

-

70, 50

-

500

52

-

54

502

-

602

56

74

-

 

 

ΤΟΠΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΔΥΤΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

Λίγες εβδομάδες μετά την έναρξη των δρομολογίων, παραδόθηκε σε επιβατική εκμετάλλευση το τμήμα μεταξύ Έδεσσας και Αμυνταίου, με τρία ζεύγη ημερησίως· το εν λόγω τμήμα έχει δοθεί από καιρό στην κυκλοφορία και χρησιμοποιείται από εμπορικές αμαξοστοιχίες. Ο αριθμός των επιβατικών αμαξοστοιχιών κινείται σε ικανοποιητικά επίπεδα, συνδέοντας τη Θεσσαλονίκη με την Έδεσσα και τους ενδιάμεσους σταθμούς ανά μια ώρα σχεδόν, με δύο ζεύγη ανά κατεύθυνση να εκτελούν το δρομολόγιο με λίγες στάσεις· πρόκειται για τις αμάξ. 731, 739, 742 και 752. Εντύπωση, εν τούτοις, προκαλεί η πολύ μικρή μείωση του χρόνου διαδρομής μεταξύ Έδεσσας και Αμυνταίου, όπου τα 50’ της «παλιάς» γραμμής έγιναν 44’ στη νέα (μείωση μόνο 12%), αν και μεταξύ Θεσσαλονίκης και Αμυνταίου η βελτίωση είναι εμφανής, με μόνο 2.20’ (μείωση 22%) να απαιτούνται.

 

Παρόλη, όμως, την πολύ καλή τοπική κάλυψη της γραμμής, οι δυνατότητες ανταπόκρισης στο Πλατύ με τις αρτηριακές αμαξοστοιχίες παραμένουν απελπιστικά περιορισμένες, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις η αδυναμία πραγματοποίησης της ανταπόκρισης οφείλεται σε ασυμφωνία λεπτών της ώρας (π.χ. αναχώρηση του 753 στις 1753 και άφιξη του 54 στις 1756). Αλλά και στις υπόλοιπες περιπτώσεις, οι χρόνοι αναμονής στο Πλατύ κινούνται σε υψηλά επίπεδα.

 

731

733

735

1741

737

739

741

743

745

747

749

751

753

755

757

759

761

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

04:13

06:25

07:28

07:45

08:34

09:54

10:42

11:52

12:56

14:03

15:07

16:09

17:26

19:02

20:31

21:32

22:34

ανταπόκριση από Αθήνα

-

604

-

-

-

-

-

70

-

-

500, 52

-

-

-

502

-

602

Πλατύ

06:52

07:55

08:14

09:01

11:11

12:20

13:23

14:30

15:34

16:36

17:53

19:29

20:58

22:00

23:01

Αλεξάνδρεια

04:42

07:01

08:04

08:21

09:10

10:23

11:19

12:28

13:33

14:39

15:43

16:45

18:01

19:37

21:06

22:08

23:10

ΒΕΡΟΙΑ

04:57

07:24

08:27

09:33

10:38

11:42

12:51

13:56

15:02

16:06

17:08

18:25

20:01

21:30

22:31

23:33

Νάουσα

05:05

07:34

08:36

09:40

10:46

11:52

13:00

14:05

15:11

16:15

17:18

18:33

20:09

21:38

22:40

23:25

Σκύδρα

05:17

07:47

08:49

10:57

12:05

13:13

14:18

15:24

16:28

17:31

18:48

20:22

21:51

22:53

23:54

ΕΔΕΣΣΑ

05:30

07:59

09:01

11:09

12:20

13:25

14:30

15:36

16:40

17:43

19:03

20:34

22:03

23:05

00:06

Αμύνταιο

06:14

13:04

19:47

730

732

734

1742

736

738

740

742

744

746

748

750

752

754

756

758

760

Αμύνταιο

06:20

13:55

20:04

ΕΔΕΣΣΑ

05:03

06:02

07:07

08:10

09:25

11:27

12:34

13:37

14:45

15:47

16:53

17:51

19:25

20:54

22:12

Σκύδρα

05:18

06:15

07:20

08:23

09:38

11:40

12:47

13:50

14:58

16:00

17:06

18:04

19:38

21:07

22:25

Νάουσα

05:31

06:28

07:33

08:37

09:51

10:29

11:51

13:01

14:04

15:12

16:14

17:17

18:17

19:51

21:20

22:39

ΒΕΡΟΙΑ

05:39

06:36

07:41

08:45

09:59

10:39

11:59

13:09

14:14

15:20

16:20

17:25

18:26

20:00

21:29

22:47

Αλεξάνδρεια

06:02

07:00

08:05

08:40

09:09

10:24

11:02

12:14

13:32

14:38

15:44

16:46

17:40

18:49

20:23

21:52

23:11

Πλατύ

06:10

07:08

08:13

08:48

09:17

10:32

11:10

13:40

14:46

15:52

16:54

18:57

20:31

22:01

23:22

ανταπόκριση προς Αθήνα

-

603

-

-

-

53

-

-

-

55

503

-

-

-

605

505

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

06:38

07:34

08:39

09:14

09:43

10:58

11:36

12:42

14:06

15:12

16:18

17:20

18:08

19:23

20:57

22:27

23:48

 

 

 

ΤΟΠΙΚΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗΝ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ ΚΑΙ ΤΗ ΘΡΑΚΗ

Μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σερρών κυκλοφορούν τρία ζεύγη τοπικών αμαξοστοιχιών ημερησίως, με μάλλον λανθασμένες ώρες. Διότι, καλώς μεν το 1630 αναχωρεί από τη Θεσσαλονίκη στις 550 (όπου επιστρέφει στις 1104), αλλά τα δύο επόμενα ζεύγη απέχουν μεταξύ τους μόλις 2.31’, έχοντας μάλιστα ενδιάμεσα και το 614!

 

Στις γραμμές του Έβρου, όπου σχεδόν όλες οι αμαξοστοιχίες σχεδόν εκτελούν τοπική υπηρεσία, υπάρχουν 7 τρένα ημερησίως ανά κατεύθυνση, με κακό, όμως, σχεδιασμό. Είναι ανεπίτρεπτο να μην υπάρχει τοπικό τρένο από την Αλεξανδρούπολη μεταξύ των InterCities 74 (που αναχωρεί στις 644) και 90 (που αναχωρεί στις 1200).

 

 

 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

ή ΝΥΝ ΥΠΕΡ ΠΑΝΤΩΝ Ο PROASTIAKOS

Μετά από τρία σχεδόν χρόνια, μεταβάλλονται τα δρομολόγια της Πελοποννήσου. Η απευθείας σύνδεση με την Αθήνα είναι πλέον παρελθόν, ενώ για τον Ο.Σ.Ε.… νυν υπέρ πάντων ο Proastiakos. Έτσι, έκπληκτοι μάθαμε ότι οι πελάτες του Ο.Σ.Ε. προς την Πελοπόννησο θα πρέπει να εκδίδουν ξεχωριστό εισιτήριο των €6.00 για την Κόρινθο (δηλαδή, τα Εξαμίλια), χωρίς να υπάρχει κάποια εναλλακτική λύση από τον ίδιο τον Ο.Σ.Ε.. Μήπως, τελικά, είχαν δίκιο οι δημοσιογράφοι που μιλούσαν συνέχεια για τη «γραμμή του Προαστιακού»;

 

Βάσει των νέων δρομολογίων, η Αθήνα συνδέεται με την Πάτρα με 5 ζεύγη InterCities ημερησίως συν 2 απλές ταχείες, ενώ έχει προβλεφθεί και ανταπόκριση με συρμό προς το Αεροδρόμιο. Μετά από τα τόσων ετών έργα και τα τόσα χρήματα που δαπανήθηκαν για τη νέα γραμμή, θα περίμενε κανείς να δει μια μείωση του χρόνου διαδρομής, τουλάχιστον στα InterCities. Αμ δε! Η περί ούσης ο λόγος διαδρομή (εξακολουθεί να) καλύπτεται σε 3.35’. Και όλα αυτά με ακριβότερο κόμιστρο! Πλέον, χωρίς μείωση του χρόνου διαδρομής και προσθέτοντας μια υποχρεωτική μετεπιβίβαση,  η απλή μετάβαση μέχρι την Πάτρα στοιχίζει πλέον €12.40 (κοινώς, 24% φέσι σε σχέση με πριν). Την ίδια στιγμή, το Κ.Τ.Ε.Λ. για την ίδια διαδρομή αξιώνει ποσό €13.90 (δηλαδή, μόλις 12% περισσότερα) και μέσα σε 3.00’ μεταφέρει τους πελάτες του κατευθείαν από την Αθήνα στην Πάτρα. Για μετάβαση και επιστροφή, τα πράγματα γίνονται λίγο πιο ευνοϊκά για το σιδηρόδρομο: οι πελάτες του τελευταίου θα πρέπει να καταβάλουν ποσό €21.50 (αντί των €18.00 μέχρι πρότινος), τη στιγμή που το Κ.Τ.Ε.Λ. ζητά €26.00. Οι συγκρίσεις είναι αναπόφευκτες… Ποιος φορολογούμενος πολίτης, που είδε τόσα χρήματα να καταναλώνονται για την «νέα γραμμή υψηλών ταχυτήτων» δε θα εξοργιστεί διαβάζοντας αυτούς τους αριθμούς; Με εξαίρεση τους χειροκροτητές του Νέου Σιδηροδρόμου και του Proastiakos, κανείς.

 

Μαντεύω ότι πολλοί από εσάς που τώρα διαβάζετε αυτό το κείμενο, μονολογείτε: «μήπως, τελικά, θα ήταν καλύτερα η νέα γραμμή να είναι μετρική;». Εκτιμώ ότι τα προαναφερθέντα προβλήματα δε σχετίζονται με το εύρος της γραμμής, μα με την απύθμενη απερισκεψία που επικρατεί στον Ο.Σ.Ε. και την προαστιακή παραφυάδα του. Θα μπορούσαν, για παράδειγμα, να δρομολογηθούν αυτοκινητάμαξες InterCity μεταξύ Πειραιά και Κορίνθου (χωρίς παλινδρόμηση ως την Κηφισίας), οπότε σε αυτή την περίπτωση η συνολική διαδρομή ως την Πάτρα θα διαρκούσε 2.50’ (δηλαδή, μια μείωση που θα προκαλούσε αίσθηση) και ο Ο.Σ.Ε., ακόμη κι αν (στην ακραία περίπτωση) ακολουθούσε τιμολογιακή πολιτική ανάλογη της γραμμής της Θεσσαλονίκης, ήτοι περίπου €15.00 για το ταξίδι ως την Πάτρα, σίγουρα θα κέρδιζε πελατεία. Αντίστοιχα, ο Πύργος θα απείχε από την Αθήνα σχεδόν 4.20’, οπότε κι εκεί ο Σιδηρόδρομος θα αύξανε την πελατεία του. Τώρα, με μαθηματική ακρίβεια, θα χάσει και αυτή που ήδη έχει. Διότι, πλέον εξέλιπαν τόσο η μεγάλη διαφορά στην τιμή του εισιτηρίου όσο και η απευθείας διαδρομή από το κέντρο των επαρχιακών πόλεων στο κέντρο της Αθήνας, χωρίς να υπάρχει κάποιο «αντιστάθμισμα» με μείωση του χρόνου διαδρομής. Το μέλλον για το σιδηρόδρομο προβλέπεται ζοφερό, εκτός αν τα μεγάλα κεφάλια του ξυπνήσουν εγκαίρως από το βαθύ προαστιακό τους ύπνο…

 

Ευνοημένη, ωστόσο, από τα νέα δρομολόγια είναι, χωρίς αμφιβολία, η Δυτική Πελοπόννησος. Πλέον, μεταξύ Πάτρας και Καλαμάτας εκτελούνται τρία ζεύγη InterCities συν ένα τοπικό ζεύγος, μεταξύ Πύργου και Πάτρας ένα τοπικό ζεύγος, μεταξύ Πύργου και Αρχαίας Ολυμπίας 5 τοπικά ζεύγη και μεταξύ Πύργου και Καλαμάτας δύο τοπικά ζεύγη. Η μόνη μείωση σε σχέση με τα προηγούμενα δρομολόγια έχει να κάνει με το Διαβολίτσι, όπου τα 6 ζεύγη συρρικνώθηκαν σε 3… Επί των δρομολογίων, μπορούμε να σχολιάσουμε τα ακόλουθα:

rombul1a       μετά από 110 χρόνια, επιτέλους έγινε κατανοητό ότι δε χρειάζεται όλα τα τρένα να μπαίνουν στην Κυπαρισσία. Βέβαια, δεν έλειψαν και οι υπερβολές· τα τοπικά δρομολόγια καλώς έκαναν την παλινδρόμηση, άρα κακώς τώρα εξυπηρετούνται με ανταπόκριση στο Καλόνερο.

rombul1a       το ζεύγος 1358/1357 είναι απόλυτα περιττό. Θα μπορούσε να γίνει επέκταση του ζεύγος 304/305 ως την Καλαμάτα, συμπεριλαμβανομένων και εισόδων στην Κυπαρισσία (το δρομολόγιο τις επιτρέπει). Και, μια ερώτηση: το ζεύγος 1358/1357 είναι όντως τοπικό; Διότι πετυχαίνει χρόνους εφάμιλλους των InterCities

rombul1a       οι τέσσερις ώρες που απαιτούνται μεταξύ Πάτρας και Καλαμάτας με το InterCity είναι τραγικά πολλές, αν αναλογιστούμε ότι δε γίνεται είσοδος στην Κυπαρισσία και ότι η γραμμή στο Γλυκορρύζι αντέχει ταχύτητες μεγαλύτερες των 20km/h. Η εν λόγω διαδρομή θα μπορούσε να γίνεται σε χρόνο 3.15’, οπότε, σε συνδυασμό με το προσιτό εισιτήριο, ο Σιδηρόδρομος θα μονοπωλούσε τη γραμμή αυτή. Τώρα, για άλλη μια φορά, εισπράττει χλεύη…

rombul1a       το τελευταίο InterCity από την Πάτρα προς την Αθήνα (και, ταυτόχρονα, το τελευταίο τρένο) αναχωρεί στις 1757. Τόσο αργά!

rombul1a       για τον Ο.Σ.Ε., ανάγκες μετακίνησης στη γραμμή της Αρχαίας Ολυμπίας υπάρχουν μόνο το πρωΐ. Έτσι, το τελευταίο δρομολόγιο από τον Πύργο αναχωρεί στις 1511 και από την Ολυμπία στις 1544. Υπενθυμίζεται ότι για την απογευματινή λειτουργία της γραμμής αυτής θα χρειαζόταν μόνο η δεύτερη βάρδια στον Αλφειό.

rombul1a       το Τ.Ε.Ι. Καλαμάτας συνδέεται καθημερινά με την Καλαμάτα με 16 ζεύγη, μεταξύ 700 και 2300. Αν και τελικώς δε χρειάστηκαν τριπλά rail-buses, η γραμμή αυτή παρουσιάζει αξιόλογη κίνηση. Και με μικρές τροποποιήσεις, π.χ. με καθιέρωση στάσεων στο πασάγιο της Μεταμόρφωσης (ή, εναλλακτικά, του Αγίου Δημητρίου) και περιοδικότητα στις αναχωρήσεις, η κίνηση μπορεί να αυξηθεί ακόμη περισσότερο.

 

Στις 15 Ιανουαρίου συμπληρώθηκαν δύο χρόνια με τη γραμμή της Τρίπολης να είναι εκτός κυκλοφορίας (αυτό είναι αλήθεια) και υπό ανακαίνιση (αυτό, αν θέλετε το πιστεύετε…). Οι 15 μήνες του αρχικού χρονοδιαγράμματος (;) δεν επιβεβαιώθηκαν (αυτό έλειπε!) και ήδη βαδίζουμε στον 25ο μήνα των έργων. Παράλληλα, με την έναρξη των νέων δρομολογίων, καταργήθηκε και το τμήμα Άργος – Εξαμίλια, ώστε να πραγματοποιηθεί κι εκεί ανακαίνιση. Για το τμήμα Άργος – Ναύπλιο, απλά αναμένουμε… Έτσι, τρία ζεύγη δρομολογίων στη γραμμή της Τρίπολης συν τα δύο ζεύγη του Ναυπλίου εκτελούνται με λεωφορεία σε όλη τη διαδρομή τους. Το (μόνο) ευτύχημα είναι ότι ο Ο.Σ.Ε. αποφάσισε να δρομολογήσει νέα λεωφορεία στη γραμμή, αφού, βεβαίως, οι προηγούμενες σακαράκες κατάφεραν να εκδιώξουν και τους λίγους πελάτες του Σιδηροδρόμου στην περιοχή. Από το μέτωπο των έργων, οι ειδήσεις δεν είναι φρέσκιες: μετακινούμενος από την Καλαμάτα προς τα Εξαμίλια με το λεωφορείο του Ο.Σ.Ε. στα τέλη Δεκεμβρίου, είδα να έχει αποξηλωθεί η γραμμή στα Παραδείσια και το Τριπόταμο και να έχει ολοκληρωθεί η στρώση των γραμμών εντός του Λεύκτρου. Βορείως του Άργους, έχουν αφαιρεθεί οι μπάρες από τα Α.Σ.Ι.Δ. (το δύσκολο μέρος των έργων!), ενώ πρόσεξα σε Κουτσοπόδι, Μυκήνες και Νεμέα να υπάρχουν συρμοί με σκυροβάγονα.

 

 

 

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Και σαν να μην έφταναν όλα τα άλλα… ο Proastiakos μας ξεφούρνισε και τα εγκαίνια της «συνεργασίας» των «συγκοινωνιακών φορέων». Κοινώς, τη συνεργασία με το Κ.Τ.Ε.Λ. νομού Αττικής, για ανταποκρίσεις στο Κορωπί προς το Μαρκόπουλο, τα Καλύβια, την Κερατέα και το Λαύριο. Πιασάρικο το θέμα και άκρως επικοινωνιακή η τακτική της «εταιρείας» αλλά… δεν πείθει. Ακόμη κι αν παραβλέψουμε το γεγονός ότι, αν υπήρχε έστω και ένας στοιχειώδης σεβασμός στην ιστορία του ταλαίπωρου ελληνικού Σιδηροδρόμου, μια τέτοια «συνεργασία» δε θα συναπτόταν ποτέ, τίθενται δύο ουδόλως απλοϊκά ερωτήματα: πρώτον· από τα €5.00 του κοινού εισιτηρίου, πόσα μένουν στον Proastiakos και πόσα καταλήγουν στο Κ.Τ.Ε.Λ.; Δεύτερον (και κυριότερο)· την εξόφληση πόσων εισιτηρίων εγγυήθηκε ο Proastiakos ημερησίως, προκειμένου να δρομολογήσει το Κ.Τ.Ε.Λ. αυτά τα επιπλέον δρομολόγια, μιας και τα «τοπικά» δρομολόγιά του από τη λεωφόρο Λαυρίου δε μειώθηκαν στο ελάχιστο (εκτός κι αν μας πουν ότι το Κ.Τ.Ε.Λ. εισπράττει αναλογικά από τις πραγματικές πωλήσεις εισιτηρίων και μόνο, πράγμα που οδηγεί στο συνειρμό ότι το Κ.Τ.Ε.Λ. «ζει και υπάρχει για να εξυπηρετεί τον κόσμο», όπως κάποτε το τραμ του Περάματος, οπότε πάω πάσο).

 

Το μόρφωμα που λέγεται Proastiakos και που δεν έχει την παραμικρή σχέση με τις προαστιακές υπηρεσίες που μπορεί να παράσχει ο Σιδηρόδρομος (όπως συμβαίνει στην «υπανάπτυκτη» γραμμή της Χαλκίδας, αυτό το όνειδος για τη γκλάμουρουζ εικόνα του Νέου Σιδηροδρόμου, που λειτουργεί με σταθμούς χωρίς υψηλές αποβάθρες, χωρίς αυτόματες πόρτες, χωρίς ψηφιακούς πίνακες, χωρίς «ευγενέστατο» προσωπικό που μόνη του απασχόληση είναι να ανοίγει τις πόρτες των rail-buses και χωρίς ασανσέρ, αλλά – όλως παραδόξως! – με γεμάτα τρένα) είχε από την αρχή όλα τα φόντα να αποτελέσει μια παταγώδη αποτυχία… Την αναγκαιότητά του ποτέ κανείς δεν κατάλαβε: δεν έχει δικά του τρένα· δεν έχει δικές του εγκαταστάσεις υποστήριξης· δεν έχει αποκλειστικά δικό του προσωπικό· δεν έχει ούτε καν δικά του φύλλα πορείας! Κάποτε θα μιλούσαμε για εταιρεία – φάντασμα· τώρα, προβάλλεται σαν «βήμα του σιδηροδρόμου προς τα εμπρός», σαν «δείγμα γραφής του σιδηροδρόμου του 21ου αιώνα», σαν «αυτόνομη παρουσία του προαστιακού σιδηροδρόμου» και όλα αυτά τα φαιδρά. «Συνεπιβάτες στο αύριο» ισχυρίζεται ο Proastiakos, παραβλέποντας ότι της ύπαρξης συνεπιβατών αναγκαία συνθήκη είναι η ύπαρξη επιβατών. Και μπορεί η γραμμή των Εξαμιλίων να έχει ανεκτές (όχι ικανοποιητικές) πληρότητες (που όμως είναι άμεση απόρροια των χαμηλής χωρητικότητας συρμών που χρησιμοποιούνται…), όμως στη γραμμή του Αεροδρομίου… άστα.

 

Στη γραμμή της Κορίνθου ήδη εξελίσσονται έργα κατασκευής γραμμής συνδυασμένου εύρους (στην περιοχή της Κινέτας – ναι, όντως φαίνεται περιττή αυτή η τροποποίηση, είναι όμως απόλυτα αναγκαία· ας κυκλοφορεί έστω και ένα ζεύγος ημερησίως στη μετρική γραμμή, διότι των καταπατητών και των «τοπικών παραγόντων» έχει ήδη ανοίξει η όρεξη για δρόμους, πάρκινγκ και επεκτάσεις αυθαιρέτων). Αμφιβάλλω, όμως, αν παραδόθηκε ποτέ δημόσιο έργο στην Ελλάδα με τόση προχειρότητα όσο η γραμμή των Εξαμιλίων. Και η εξήγηση – φοβάμαι ότι – δεν είναι δύσκολη… Στις 21 Σεπτεμβρίου 2005, η εφημερίδα «Ελευθεροτυπία» σχολιάζει στην πρώτη της σελίδα (με απαράδεκτα βαρύτατους και ρητά καταδικαστέους χαρακτηρισμούς) τη δυσφορία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη Διοίκηση του Ο.Σ.Ε.… και πριν περάσει μια εβδομάδα, ανακοινώνεται η έναρξη των δρομολογίων στη γραμμή για τις 27 του ίδιου μήνα! Σύμπτωση; Μπορεί ναι… μπορεί και όχι… Πάντως, η παράδοση μιας γραμμής με σηματοδότηση που δε λειτουργεί, με τους μισούς σταθμούς να είναι γιαπιά και χωρίς καν να έχει ολοκληρωθεί ένας μήνας δοκιμαστικών δρομολογίων, μάλλον προδίδει μια απεγνωσμένη προσπάθεια για επίδειξη «έργου»…

 

 

 

Γκρίνιας προσωρινό τέλος, θετικών σχολίων ουδέποτε διακοπή και νέων εξορμήσεων έναρξη! Καλά ταξίδια σε όλους!

 

 

 

Επιστροφή στη στήλη «Άρθρα και Δημοσιεύσεις»

Μετάβαση στην Αρχική Σελίδα