ΣΧΟΛΙΑ & ΚΡΙΤΙΚΗ ΣΤΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ

ΓΡΑΜΜΗΣ ΤΗΣ 30ης ΙΟΥΛΙΟΥ 2004 ΤΟΥ Ο.Σ.Ε.

 

Δεν απομένουν παρά λίγες ημέρες μέχρι την έναρξη των Ολυμπιακών Αγώνων, και ο Ο.Σ.Ε. αποφάσισε την τελευταία στιγμή να αλλάξει τα δρομολόγια των αμαξοστοιχιών του. Βέβαια, η εν λόγω αλλαγή φημολογείται εδώ και μέρες, μα το έχουμε στο αίμα μας να κάνουμε την τελευταία στιγμή τα πάντα… Ευτυχώς, στον Ο.Σ.Ε. κατάλαβαν ότι τα εκάστοτε νέα δρομολόγια δεν αποτελούν κρατικό μυστικό υψίστης εθνικής σημασίας, οπότε μπορούμε να τα ανακαλέσουμε από την επίσημη ιστοσελίδα του Οργανισμού (ελπίζω να είναι σωστά!). Κάποιες ασάφειες επισημαίνονται με την περισπωμένη, αριστερά της αντίστοιχης ώρας (π.χ. ~00.00)

 

 

ΥΠΕΡΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ

 Οι αλλαγές που πραγματοποιήθηκαν στα νέα δρομολόγια είναι αμελητέες ως προς τα παλιά, όσον αφορά στα υπερταχέα δρομολόγια κανονικής γραμμής. Δεν υπάρχει κάποιος στάνταρ χρόνος: το ζεύγος 50/51 απαιτεί 4.31’, το ζεύγος 54/55 απαιτεί 4.48’ και οι χρόνοι των υπόλοιπων δρομολογίων κυμαίνονται από 5.10’ μέχρι 5.19’. Σημειώνεται ότι οι όποιες αλλαγές έχουν γίνει μόνο μεταξύ Αθήνας και Θεσσαλονίκης – βορείως Θεσσαλονίκης τα δρομολόγια παραμένουν αμετάβλητα. Παρόλο που τα νέα βαγόνια InterCity έχουν παραληφθεί σε ικανοποιητικό βαθμό, εντούτοις δεν υπάρχει προσθήκη κάποιου ζεύγους. Δυστυχώς, ο Ο.Σ.Ε. αποδεικνύει για άλλη μια φορά την ανικανότητά του να δρομολογεί τα κατάλληλα τρένα στις κατάλληλες διαδρομές, αξιοποιώντας τα νέα βαγόνια στην προαστιακή γραμμή της Χαλκίδας!!!

 

 

 

 

ΤΑΧΕΑ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ

 

Και σε αυτή την κατηγορία, οι τροποποιήσεις είναι μικρές. Οι χρονικές αποκλίσεις στις αναχωρήσεις είναι αμελητέες, με εξαίρεση την αναχώρηση του 501 από τη Θεσσαλονίκη, περίπου 30’ νωρίτερα από ότι μέχρι εχθές. Εξακολουθεί να υπάρχει η δυνατότητα ανταπόκρισης 500+614 και 613+503 στη Θεσσαλονίκη (αν και στη δεύτερη περίπτωση απαιτείται και λίγη τύχη…). Εξακολουθεί, επίσης, το ταξίδι μέχρι τη Θεσσαλονίκη με τα 6xx να διαρκεί περίπου 7 ώρες, πολλές τώρα πια. Πρόκειται, βέβαια, για «πόστες» που εκτελούνται με άθλια βαγόνια, στίγματα στην ιλλουστρασιόν έκδοση του Νέου Σιδηροδρόμου…

 

 

500

502

504

602

604

614

ΑΘΗΝΑ

07:55

16:46

22:56

14:23

23:56

 

Οινόη

08:46

17:47

23:52

15:18

00:48

 

Θήβα

09:03

18:04

00:14

15:39

01:10

 

Λιβαδειά

09:25

18:26

 

16:04

01:35

 

Τιθορέα

09:40

18:41

 

16:32

01:49

 

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

10:36

19:39

01:52

17:27

03:01

 

Παλαιοφάρσαλος

11:49

20:52

 

18:53

04:31

 

ΛΑΡΙΣΑ

12:14

21:18

03:52

19:24

05:01

 

Ραψάνη

12:34

21:38

 

19:48

05:24

 

Νέοι Πόροι

12:41

21:45

 

19:56

05:32

 

Λεπτοκαρυά

12:48

21:52

 

20:04

05:40

 

ΚΑΤΕΡΙΝΗ

13:03

22:07

04:43

20:21

05:57

 

Αιγίνιο

13:18

 

 

20:39

06:18

 

Πλατύ

13:28

22:30

05:10

20:50

06:29

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - άφ.

13:51

22:53

05:35

21:14

~6:55

 

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - άv.

 

 

 

21:59

07:32

14:41

Κιλκίς

 

 

 

22:23

08:05

15:13

Ροδόπολη

 

 

 

23:22

08:49

15:53

ΣΕΡΡΕΣ

 

 

 

00:18

09:45

16:45

ΔΡΑΜΑ

 

 

 

01:10

10:40

17:37

Σταυρούπολη

 

 

 

02:00

11:37

18:32

Ξάνθη

 

 

 

02:34

12:10

19:05

Κομοτηνή

 

 

 

03:07

12:46

19:47

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

 

 

 

04:11

14:02

20:57

Σουφλί

 

 

 

05:21

15:15

21:59

Διδυμότειχο

 

 

 

05:50

15:43

22:25

Πύθιο

 

 

 

06:05

15:57

22:40

Νέα Ορεστιάδα

 

 

 

06:31

16:22

22:58

Δίκαια

 

 

 

08:35

17:00

23:31

 

 

 

 

 

 

 

 

501

503

505

603

605

613

Δίκαια

 

 

 

22:20

12:54

07:42

Νέα Ορεστιάδα

 

 

 

22:56

13:28

08:19

Πύθιο

 

 

 

23:13

13:50

08:41

Διδυμότειχο

 

 

 

13:26

14:06

08:59

Σουφλί

 

 

 

23:52

14:33

09:27

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗ

 

 

 

00:54

15:41

10:32

Κομοτηνή

 

 

 

02:02

16:47

11:34

Ξάνθη

 

 

 

02:36

17:22

12:08

Σταυρούπολη

 

 

 

03:06

17:51

12:38

ΔΡΑΜΑ

 

 

 

04:03

18:46

13:27

Σέρρες

 

 

 

05:02

19:39

14:19

Ροδόπολη

 

 

 

05:58

20:36

15:09

Κιλκίς

 

 

 

06:46

21:25

15:54

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - άφ.

 

 

 

07:17

~21:55

16:24

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - αν.

11:41

16:34

23:45

08:07

22:42

 

Πλατύ

12:04

16:57

00:10

08:32

23:07

 

Αιγίνιο

12:13

 

 

08:42

23:18

 

ΚΑΤΕΡΙΝΗ

12:29

17:20

00:38

09:00

23:36

 

Λεπτοκαρυά

12:43

17:34

 

09:17

23:53

 

Νέοι Πόροι

12:50

17:41

 

09:23

00:00

 

Ραψάνη

12:56

17:47

 

09:31

00:08

 

ΛΑΡΙΣΑ

13:20

18:11

01:32

09:57

00:34

 

Παλαιοφάρσαλος

13:43

18:34

 

10:24

01:03

 

ΛΙΑΝΟΚΛΑΔΙ

15:30

19:59

03:24

12:00

02:27

 

Τιθορέα

15:59

20:53

 

13:01

03:20

 

Λιβαδειά

16:15

21:08

 

13:19

03:35

 

Θήβα

16:38

21:31

04:55

13:48

04:01

 

Οινόη

16:55

21:48

05:16

14:10

04:22

 

ΑΘΗΝΑ

17:45

22:38

06:10

15:08

05:18

 

 

 

ΣΤΥΛΙΔΑ

Τα ίδια και τα ίδια… η μιζέρια των δύο ζευγών ημερησίως συνεχίζει ακάθεκτη. Και εδώ οι διαφορές είναι ασήμαντες (σχεδόν ίδιοι χρόνοι για τις περιττές, 20’ πιο αργά για τις άρτιες). Οι χρόνοι της διαδρομής είναι 3.50’ για τις άρτιες και 3.45’ για τις περιττές. Μεγάλοι…

 

 

 

 

ΘΕΣΣΑΛΙΑ

 

Κι εδώ τα ίδια. Παραμένουν τα ίδια δρομολόγια (ποσοτικώς), παρέχοντας όμως χειρότερες υπηρεσίες. Το 511 πλέον φτάνει στην Αθήνα στη 1.16 το πρωΐ – απίστευτα αργά, μιας και το μετρό έχει σταματήσει να λειτουργεί για περισσότερη από μία ώρα. Επίσης, δεν υπάρχει πια η σύνδεση των 510/511 με την Καλαμπάκα (εξασφαλίζεται ανταπόκριση).

 

 

 

Αλλά ο Ο.Σ.Ε. φροντίζει και τη διατήρηση της εργασίας των μέντιουμ. Έτσι, υπάρχουν και προαιρετικές αμαξοστοιχίες στη γραμμή της Καλαμπάκας. Και, ως γνωστόν, μόνο με μεταφυσικές μεθόδους μπορούμε να μάθουμε πότε αυτές κυκλοφορούν! Τέλος πάντων, εγώ τα αναφέρω κι εσείς κάντε ότι θέλετε…

 

 

Όπως μπορείτε να δείτε και στον παραπάνω πίνακα, οι δυνατές ανταποκρίσεις από και προς την Καλαμπάκα είναι οι ακόλουθες:

Ø    70 + 1882, 510 + 1884, 72 + 1886, 500 + 4561/4880, 73+4882 (από Θεσσαλονίκη) και 503+4884 (από Θεσσαλονίκη – για λίγα λεπτά χάνεται ανταπόκριση με το 602 από Αθήνα), 604 + 561/880 (5 συνολικά ανταποκρίσεις με την Αθήνα)

Ø    881 + 41, 1883 + 501, 1885 + 53, 1885 + 72 (για Θεσσαλονίκη), 4881 + 73, 4883 + 503, 4883 + 602 (για Θεσσαλονίκη), ήτοι 5 ανταποκρίσεις με την Αθήνα.

Προϋπόθεση, ασφαλώς, της εξασφάλισης των 5 + 5 ανταποκρίσεων τη μέρα με την Αθήνα είναι η κυκλοφορία των προαιρετικών αμαξοστοιχιών. Όμως, από τι θα καθορίζεται η τελευταία; Λογικά, από τη διαθεσιμότητα ή όχι των κινητήριων μονάδων, αν και στα ελληνικά τρένα δε χωράει λογική.

 

Είναι πανθομολογούμενο, από την τετραετή εμπειρία, ότι η γραμμή της Καλαμπάκας δεν απέδωσε τα αναμενόμενα. Και αυτό είναι άδικο, διότι το έργο αποτελεί, από τεχνικής άποψης, ένα στολίδι για τη δυτική Θεσσαλία. Είναι, όμως, και ευεξήγητο. Κακά τα ψέματα, η εποχή που ο Ο.Σ.Ε. με κράχτη τη φτήνια μετέφερε τους επιβάτες του με Linke Hofmann και με Γαλλίδες έχει περάσει ανεπιστρεπτί. Οι εποχές αλλάζουν, το βιοτικό επίπεδο ανεβαίνει και μαζί με αυτό και οι απαιτήσεις των πελατών. Κανείς δεν υφίσταται κουραστικό ή μακροσκελές ταξίδι για να γλιτώσει λίγα χρήματα· όλοι είναι διατεθειμένοι να δώσουν κάτι παραπάνω για ένα ποιοτικό και σύντομο ταξίδι. Και μια απαίτηση, πέρα για πέρα λογική, είναι η απευθείας μεταφορά. Σκεφθείτε ως εξής: τα Κ.Τ.Ε.Λ. της δυτικής Θεσσαλίας απαιτούν ένα α ποσό για να μεταφέρουν σε χρόνο β τους επιβάτες τους από την Αθήνα στα Τρίκαλα ή την Καρδίτσα· ο Ο.Σ.Ε. απαιτεί ένα α (περίπου) ποσό για να μεταφέρει την πελατεία σε χρόνο β (περίπου) από την Αθήνα στα Τρίκαλα ή την Καρδίτσα με ανταπόκριση. Η ειδοποιός διαφορά έγκειται σε κάτι πολύ απλό: στην πρώτη περίπτωση οι επιβάτες ανεβαίνουν στο λεωφορείο τους στη Λιοσίων και κατεβαίνουν από αυτό στην πόλη του προορισμού τους· στη δεύτερη περίπτωση είναι υποχρεωμένοι να κατεβάσουν τα μπαγκάζια τους, να διασχίσουν τις κατακόμβες του Παλαιοφαρσάλου (αναφέρομαι στην άνοδο από Αθήνα), να περιμένουν για κάποιο δεκάλεπτο, να ανεβάσουν στο τοπικό Ganz Mavag τις αποσκευές τους και να ξεκινήσουν. Οι επιμέρους χρόνοι των δύο ταξιδιών είναι σίγουρα μικρότεροι από το συνολικό χρόνο της οδικής μεταφοράς, πλην όμως η ταλαιπωρία που συνεπάγεται η διαδικασία της αποβίβασης, της μετακίνησης και της επιβίβασης κόβει πολύ κόσμο από το τρένο. Η λύση, πλέον, είναι μόνο μία: πύκνωση των απευθείας συνδέσεων, με τουλάχιστον 4 ταχέα δρομολόγια τη μέρα. Αν, πάλι, δεν υπάρχουν ολόκληροι συρμοί διαθέσιμοι, τότε ο Ο.Σ.Ε. ας καταφύγει στην παλιά δοκιμασμένη μέθοδο, τα απευθείας οχήματα. Είναι αδιανόητο να υπάρχει μόνο ένα απευθείας δρομολόγιο για μια γραμμή που εξυπηρετεί περισσότερους από 85’000 μόνιμους κατοίκους σε τέσσερις μόνο πόλεις! Φαντάζεστε τι ζήτηση θα είχε ένα απευθείας δρομολόγιο με αναχώρηση γύρω στις 510 από Καλαμπάκα και άφιξη στην Αθήνα στις 930; Ή, αντίστοιχα, ένα απευθείας δρομολόγιο με αναχώρηση στις 2300 από Αθήνα και άφιξη στην Καλαμπάκα στις 320; Τώρα, όποιος θέλει να χρησιμοποιήσει νυχτερινό από την Αθήνα, υποχρεώνεται να ταξιδέψει με το 604 (ούτε στο χειρότερο εχθρό μου!) και να περιμένει στον Παλαιοφάρσαλο την ανταπόκριση μέσα στη μαύρη νύχτα. Μάλλον αποκρουστικό σενάριο…

  

Όσον αφορά στις τοπικές συνδέσεις μεταξύ Λάρισας και Βόλου, υπάρχουν 12 ζεύγη ημερησίως σε κάθε κατεύθυνση. Σημειώνεται η δυνατότητα μετάβασης από το Βόλο στην Καλαμπάκα με χρήση των αμάξ. 1571 + 1561/1880. Οι δυνατές ανταποκρίσεις είναι οι ακόλουθες:

Ø    από την Αθήνα για το Βόλο, με τις αμάξ. 604 + 1570, 70 + 1578, 500 + 1580, 52 + 1584, 72 + 1586, 602 +2570 και 502 + 2572,

Ø    από το Βόλο για την Αθήνα, με τις αμάξ. 1575 + 603, 1577 + 71, 1579 + 501, 1581 + 73, 1583 + 53, 1585 + 503, 2573 + 605.

 

 Τέλος, ας αναφέρουμε και τα τρία τοπικά ζεύγη μεταξύ Λάρισας και Θεσσαλονίκης, των οποίων οι ώρες σε κάθε σταθμό αναγράφονται στο διπλανό πίνακα. Αν κρίνω από την αρίθμηση των παλιών δρομολογίων, τότε το ζεύγος 2594/2595 θα εκτελείται από rail-bus. Αρνητικές οι πολύ κοντινές μεταξύ τους αναχωρήσεις των 1590 και 2594.

 

 

  

ΤΟΠΙΚΑ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ & ΕΒΡΟΥ

Τα δρομολόγια σε αυτές τις δύο γεωγραφικές περιοχές της Ελλάδας παραμένουν ως έχουν: απελπιστικά λίγα. Εκτιμώ ότι απαιτούνται 5 ζεύγη δρομολογίων στα τμήματα Θεσσαλονίκη – Σέρρες και Αλεξανδρούπολη – Δίκαια, με περιοδικότητα στις αναχωρήσεις, ώστε να εξυπηρετούνται άρτια οι εν λόγω περιοχές.

 

 

ΤΟΠΙΚΑ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ

Κι εδώ τα δρομολόγια παραμένουν αμετάβλητα.

 

 

ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΑΤΤΙΚΗΣ

Πριν ακόμα αρχίσει η πλήρως εμπορική λειτουργία του περίφημου προαστιακού της Αττικής, το τοπίο είναι μάλλον πολύ συννεφιασμένο…

Κατ’ αρχήν, ξεχάσαμε την ηλεκτροκίνηση. Τα πεντάδυμα Desiro δεν έχουν που να δρομολογηθούν, τα δε συνδεδεμένα ανά τρία rail-buses σίγουρα θα βογκήξουν σε κάποιες ανηφοριές.

Έπειτα, ξεχάσαμε και τη γραμμή προς την Πελοπόννησο. Αυτά που ακούγαμε για Λουτράκι και Κόρινθο αποδείχθηκαν φρούδες ελπίδες. Δυτικά του Σ.Κ.Α.Φ. (Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών – Φάντασμα) δεν έχει τοποθετηθεί ούτε βίδα, ενώ σε πολλά σημεία έξω από την Αθήνα οι γραμμές δεν είναι έτοιμες. Για ηλεκτροκίνηση και σηματοδότηση, ασφαλώς, ούτε λόγος.

Μαζί με όλα αυτά ξεχάσαμε και την πύκνωση των γραμμών μέσα στην Αθήνα. Μπορεί να ακούγεται «ηρωϊκό» το να στριμώχνονται επιτυχώς μέσα σε δύο γραμμές χωρίς σηματοδότηση υπεραστικά, προαστιακά, τοπικά, εμπορικά τρένα, αλλά είναι πέρα για πέρα επικίνδυνο. Η διαπλάτυνση της μετρικής γραμμής από την Αθήνα μέχρι τους Αγίους Αναργύρους πρέπει να γίνει το συντομότερο δυνατό, ώστε να αναλαμβάνει κι αυτή κάποιους φόρτους των άλλων δύο γραμμών. Διότι δε θα κυλούν πάντα όλα ομαλά…

Ελπίζω, μοναχά, να μην ξεχάσουμε στο τέλος και τον ίδιο τον …προαστιακό σιδηρόδρομο (ή, για να ακριβολογώ, την ελληνική εκδοχή προαστιακού σιδηροδρόμου). Δυστυχώς, είναι αδιαμφισβήτητο το ότι η χρήση της νησίδας της Αττικής Οδού μεταφέρει τις στάσεις σε σημεία αποκομμένα, ενώ έξω από το Πολεοδομικό Συγκρότημα της Αθήνας, οι αποστάσεις είναι αποτρεπτικές για τη χρήση του προαστιακού σιδηροδρόμου. Έτσι, μεγάλες πόλεις όπως ο Ασπρόπυργος, η Ελευσίνα, τα Μέγαρα, η Παιανία, η Παλλήνη και το Κορωπί θα αποκτήσουν προαστιακή συγκοινωνία μόνο στα χαρτιά. Αναμφίβολα, η εικόνα της μετρικής γραμμής στα Μέγαρα, να περνάει ξυστά δίπλα από σπίτια είναι τριτοκοσμική, μα θα μπορούσε η νέα γραμμή να περνάει από την άκρη της πόλης, όχι στα 2km μακριά από αυτή. Όσο για τους δήμους της ανατολικής Αττικής, μου φαίνεται ότι το λεωφορείο 308 θα συνεχίζει να ζει ημέρες δόξας… Το δε αεροδρόμιο εξυπηρετείται πολύ αρτιότερα από το Μετρό, αφού η διαδρομή από το Σύνταγμα μέχρι εκεί καλύπτεται σε 27’, αντί των 41’ από το στ. Λαρίσης της Αθήνας. Τελικά, ο προαστιακός σιδηρόδρομος θα αποβεί χρήσιμος μόνο στους πελάτες του Ο.Σ.Ε. από τις επαρχιακές πόλεις. Μακάρι να βγω ψεύτης, μα πολύ φοβάμαι ότι αυτή θα είναι η πραγματικότητα…

 

 

ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ

Περίμενα ότι εν όψει Ολυμπιακών Αγώνων θα γινόταν μια αλλαγή στα ανεπαρκή δρομολόγια της 18ης Ιανουαρίου 2003. Όμως, τίποτα δε φαίνεται στον ορίζοντα. Τα δύο ζεύγη του Λουτρακίου παραμένουν ως έχουν, του Ναυπλίου το ίδιο, τα τρία τοπικά ζεύγη της Ολυμπίας το ίδιο (βλέπετε, όλοι ασχολήθηκαν με την κατάργηση του συμπληρώματος στα InterCities της Ολυμπίας για το τοπικό κομμάτι – κανείς δε μίλησε για την ανάγκη πύκνωσης κι επέκτασης των τοπικών δρομολογίων), τα InterCities συνεχίζουν να στριμώχνονται μέσα στις απογευματινές ώρες (τα 3 από τα 5 InterCities από την Πάτρα για την Αθήνα αναχωρούν μεταξύ 1505 και 1925), τα τοπικά από την Καλαμάτα για την Κυπαρισσία και τανάπαλιν συνεχίζουν να κάνουν το ταξίδι σε 1.30’ (διότι κάποιοι βαριούνται να αλλάξουν τους χρόνους, προσαρμόζοντάς τους στα δεδομένα της ανακαινισμένης γραμμής του Γλυκορρυζίου – την οποία αδίκως είχα χαρακτηρίσει ως μπλόφα) κ.ο.κ.

Πάντως, είναι γεγονός ότι τα rail-buses έχουν φέρει ένα κύμα ενθουσιασμού. Όλοι, τώρα, θέλουν στην περιοχή τους rail-bus! Μέχρι που ακούστηκε αίτημα για την τουριστική επαναλειτουργία της γραμμής της Κυλλήνης!! Ωστόσο, η μονάδα 4501 εξακολουθεί να μαζεύει ήλιο στο Αιτωλικό (χαρά που θα πάρουν οι εκεί «ασυμβίβαστοι» και «αδέσμευτοι»).

 

Κακώς, τελικά, λέγεται ότι η Πελοπόννησος έχει το τελευταίο μετρικό δίκτυο μεγάλου μήκους στην Ευρώπη. Η ορθή διατύπωση είναι «η Πελοπόννησος έχει το τελευταίο δίκτυο στην Ευρώπη». Δυστυχώς…

 

 

 

Καλό καλοκαίρι στους μη αναχωρήσαντες, καλή συνέχεια στους αναχωρήσαντες και μη αφιχθέντες (οι οποίοι διαβάζουν αυτό το άρθρο μέσα από το laptop τους στην παραλία!) και καλό κουράγιο στους αφιχθέντες (σε αυτή τη συνομοταξία ανήκω κι εγώ…).

 

 

Επιστροφή στον κατάλογο κειμένων

Μετάβαση στην αρχική σελίδα